Home / 10 essentiele social media tips

10 essentiele social media tips

 

Voor 37 procent van de Nederlanders hoort social media bij hun dagelijkse routine. Van onze tijd op internet besteden we ruim 22 procent aan sociale netwerksites. Daarom 10 tips voor het slim en zakelijk inzetten van social media. 

10 essentiële tips voor het zakelijk gebruik van social media op een rij:

1. Maak geen kopie van je eigen homepage op een social media platform
Zorg er voor dat er een reden is voor je doelgroep om je bijvoorbeeld op Facebook te bezoeken. Biedt daar dus content die ze elders niet kunnen vinden.

2. Begin met luisteren
Pas daarna kun je zelf het woord nemen. Ga de dialoog met je doelgroep aan. Nog nooit waren de mogelijkheden voor 1-op-1 contact met je doelgroep zo groot. Maak daar dus gebruik van! De moderne consument wil bovendien gehoord en serieus genomen worden. Negeer ze dus niet!

3. Wees transparant en eerlijk
Dat wekt vertrouwen. Klanten zijn tegenwoordig binnen een maar muisklikken in staat om alles van je te weten te komen. Zorg er daarom voor dat je open en eerlijk bent waardoor je vertrouwen wekt bij de klant.

4. Geef je merk een gezicht 
Zorg dat je klanten een menselijk beeld krijgen bij je merk. Kies er bijvoorbeeld voor om via Twitter te communiceren via een persoon in plaats van je bedrijf. 

5. Geef! Bied je bezoekers iets van daadwerkelijke waarde aan
En vraag hier niets voor terug. De prijs zal zich immers later terugbetalen via bijvoorbeeld tevredener klanten en zelfs hogere verkoop. (Heb je het gratis Marketing 2.0 stappenplan al gelezen?)

6. Wees relevant
Deel geen content waar je doelgroep niets aan heeft. Zoek daarom eerst goed uit wat je doelgroep precies wil. Zodra je weet waar hun behoeften liggen, kun je relevante content creëren en selecteren die je vervolgens kunt gaan delen.

7. Zorg voor een goede tone of voice
Je praat met klanten, dat zijn mensen en geen organisaties. Hou daar rekening mee in je manier van communiceren. Zorg dat je doelgroep je begrijpt. Praat dus met je klanten alsof het een vriend of kennis is. Alleen dan bouw je een werkelijke band op. 

8. Geef consumenten meer controle 
Accepteer het feit dat je niet meer de volledige macht hebt over wat er over je gezegd wordt. Ook niet op ‘jouw’ pagina’s. Het toepassen van censuur tast je geloofwaardigheid aan en zal snel worden afgestraft.

9. Laat consumenten je vinden en naar je toe komen
Merken die te actief op zoek gaan naar consumenten zullen gezien worden als opdringerig. Er wordt dan al snel gesproken over spam. Dat betekent uiteraard niet dat je achterover kunt leunen en niets doen, maar zorg wel voor een juiste dosering. 

10. Laat consumenten voor en over je praten
Klanten zijn bereid om heel hard te werken voor hun favoriete merk of bedrijf. Zorg er daarom voor dat je klanten fans worden, ambassadeurs. Mensen zullen veel eerder een product of dienst kopen dat is aangeraden door een vriend of kennis dan door een reclame-uiting. Merkambassadeurs zijn dan ook van onschatbare waarde!

Uiteraard zijn er nog veel meer tips te bedenken. Heb jij interessante aanvullingen op deze lijst? Laat het ons weten door een reactie te plaatsen! Je kan natuurlijk ook via Twitter en Facebook met ons in contact komen.
 
 
Bron: De Ondernemer.
 

Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap