Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Waarom de coronacrisis positief is voor sommige ondernemers

Waarom de coronacrisis positief is voor sommige ondernemers

Waarom de coronacrisis positief is voor sommige ondernemers

Dat 2020 een dramatisch jaar was voor veel ondernemers is een feit: ruim 2700 bedrijven gingen over de kop in Nederland, maar opvallend genoeg is dat beduidend minder dan een jaar eerder. Dit is deels te wijten aan overheidssteun en de vraag is natuurlijk wat 2021 brengt. Toch is 2020 ook positief, want juist door de crisis werden veel ondernemingen gedwongen om hun activiteiten naar online te verplaatsen: een ontwikkeling die sowieso niet onontkoombaar was en nu enigszins soepel ging.

De pakketbezorging in Nederland is ruimschoots verdubbeld in 2020 en online shoppen is eigenlijk niet meer weg te denken. Dit lijkt misschien door de coronacrisis te komen en deels klopt dit, maar de ontwikkeling naar online in Nederland zette jaren geleden al in. Volgens Mike Waters, econoom en website manager, is dit in 2020 alleen in stroomversnelling geraakt. “Juist door die versnelling konden veel kleine ondernemers meekomen terwijl ze anders wellicht ongemerkt zichzelf uit de markt hadden gewerkt.”

‘Je puur op online richten is nu geen risico meer’

Waters verdiept zich al zeker acht jaar actief in digitale middelen en online casino’s. Hij is medeverantwoordelijk voor een platform dat informatie en reviews versterkt over online spellen en betrouwbare manieren om deze te spelen. “Wat betreft spellen is de online wereld een totaal andere wereld natuurlijk. De aanbieders van de leukste promoties van bob casino hebben geen fysieke locatie. Ze richten zich puur op online en dat was jaren geleden misschien een risico, maar nu absoluut nier meer.”

De drempel van online ondernemen

Van een leuke gratis casino bonus tot bloedserieuze reviews, videoborrels met onbekenden en nieuwe auto’s: volgens Waters is er online plek voor iedereen. “Je moet er alleen wel klaar voor zijn en dat waren niet alle ondernemers.”  Volgens Waters was er voor veel ondernemers nog een drempel waar ze overheen moesten en werd men gedwongen die nu te beklimmen. “Dat is niet leuk, maar vergelijk het met een pleister die je er af moet trekken: even slikken, maar als je het niet doet, is de schade groter.”

Online verkopen biedt letterlijk ruimte

Volgens Waters biedt e-commerce bovendien meer ruimte om jezelf te laten zien tegen lagere kosten: een win-win dus. “Als je een website hebt, heb je eigenlijk alle ruimte om te vertellen wat je doet en je kan duizenden producten tentoonstellen. In een fysieke winkel is de ruimte beperkt en moet je keuzes maken.”

Ook de promotie van je online product, winkel of service is goedkoper. “Ja, een Facebookpost kost geld, maar wat dacht je van een spot op radio of televisie? Een kwartpagina van een lokale krant kost je al zeker honderd euro. Daar kan je minimaal 50 post voor krijgen op sociale media.”

De vraag is waarom de online activiteiten nu pas zo zijn toegenomen terwijl de mogelijkheden voor het oprapen liggen. Waters stelt dat dit direct het gevolg is van vraag en aanbod. “Net zoals veel ondernemers, zijn er ook consumenten die liever fysiek in een winkel iets kopen of vragen. Door de coronacrisis werd iedereen gedwongen om zijn of haar gedrag te veranderen.”

‘Online shoppen is al jaren een trend’

Nederland is inmiddels een digitale leider geworden. In weinig andere landen zijn de online mogelijkheden zo ontwikkeld als hier. Volgens Waters was dit al te voorspellen. “Al voor 2020 was er al een duidelijk shift te zien naar online. Bestellen online was al lang niet meer vreemd in Nederland, het is alleen nu normaal geworden. Juist daarom is deze semi-gedwongen ommezwaai voor veel ondernemers positief. Zonder de coronacrisis had hetzelfde gebeurd, maar dan langzamer.”

Volgens Waters hadden ondernemers misschien jaren blijven trekken aan een dood paard met alle gevolgen van dien. “Dat, terwijl ze nu, als ze de shift hebben gemaakt, iedereen kunnen bereiken en kunnen concurreren.” En de horecaondernemer dan? “Die heeft het zuur, maar ook daar zie ik veel digitale beweging. Ook al ben je dicht, online is de manier om je publiek aan je te binden en te verbreden.”





Waarom de coronacrisis positief is voor sommige ondernemers

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

26-03-2024 - 3 tips om de juiste strategische partner te vinden
Tegenwoordig werken bedrijven veel vaker samen dan vroeger. Vroeger probeerden we alles zelf te doen, maar nu zien we dat meer bedrijven de handen ineenslaan. Ze vormen samenwerkingsverbanden die de s
Lees meer

26-03-2024 - Exit strategie: 4 vragen voor een succesvolle bedrijfsverkoo
Waar werknemers vaak van baan wisselen, worden ondernemers steeds vaker serie-ondernemers. Veel ondernemers denken al snel aan één ding: hun bedrijf verkopen. Met een goed plan in samenw
Lees meer

20-03-2024 - Ziekteverzuim op de werkvloer voorkomen en verminderen doe j
Een hoog ziekteverzuim is nooit goed voor je bedrijf. In de eerste plaats heb je er als bedrijf zelf veel last van. Door ziekteverzuim moeten bepaalde taken namelijk aan andere medewerkers worden gede
Lees meer

20-03-2024 - 5 zaken die je als startende ondernemer zeker moet weten
Ons land heeft nog nooit zoveel ondernemers gekend als nu. In deze groep van ondernemers zijn wel grote verschillen waarneembaar. Zo vind je in deze groep ondernemers terug met een eigen holding en me
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap