Home / Auto reparatie Blog / Hoe deed de Nederlandse autobranche het in 2020?

Hoe deed de Nederlandse autobranche het in 2020?

Hoe deed de Nederlandse autobranche het in 2020?

Op Europees vlak heeft de autobranche in 2020 flinke klappen te verwerken gekregen. Vooral in Duitsland zijn de cijfers schrikbarend. Met een afname in de verkoopaantallen van nieuwe auto’s van 30% is duidelijk dat de sector de wonden nog altijd aan het likken is. Economisch herstel lijkt nog niet in zicht, waarmee het tijd is voor de auto-industrie om de balans op te maken en een keuze te maken over de te varen koers. Aanpassingen, veranderingen en innovaties binnen het productieproces kunnen namelijk niet uitblijven wanneer de sector niet ten onder wil gaan.

Hoe is het eigenlijk in Nederland gegaan? Hoe zien de cijfers eruit wanneer we kijken naar ons eigen land en de bedrijven op Nederlandse bodem? Hoewel daar ook klappen gevallen zijn, zijn de verliezen veel minder groot. Sterker nog, in bepaalde deelsectoren is de omzet stabiel gebleven of gegroeid, en er zijn zelfs bedrijven die hun groei gewoon door hebben weten te zetten, ondanks de coronacrisis.

Vijf vette jaren, gevolgd door vijf magere jaren?

Het ging lange tijd erg goed met de Nederlandse autobranche. Vijf jaar op rij lieten alle deelsectoren in de autobranche een groei zien in Nederland. Stabiele groei, stijgende omzetten en een toenemend aantal verkochte producten, diensten en auto’s zorgden ervoor dat het goed ging met de sector. Na de vijf goede jaren kwam het rampjaar 2020. Het jaar waarin bedrijven in andere landen staatssteun aan moesten vragen, omdat zij anders faillissement tegemoet zouden zien.

In 2020 hebben alle deelsectoren in de autobranche in Nederland een verlies laten zien, op de deelsector handel en reparatie van motoren na. Die sector liet juist een stijging zien van 2.8%. Zowel de handelaars in auto-onderdelen als de importeurs zagen de omzet met 12% dalen. Gespecialiseerd autoreparateurs kwam op een minus 11% uit, met de handel in en reparatie van personenauto’s op een slordige minus 4%.

De negatieve cijfers zijn vooral te danken aan de eerste zes maanden van 2019 die een flinke stempel gedrukt hebben op de verkopen. De lockdown (op dat moment nog tijdelijk genoemd) zorgde ervoor dat er geen nieuwe auto’s geïmporteerd konden worden, mensen stelden hun autoreparaties uit en gingen niet op zoek naar een nieuwe auto. Geen verrassing overigens, aangezien dit een van de eerste aankopen is die opgeschort wordt wanneer de economie een neerwaartse beweging laat zien.

In het derde en vierde kwartaal stabiliseerde de omzet enigszins. In de meeste deelsectoren werd het peil van 2019 weer gehaald. Aangezien er geen sprake was van een inhaalslag, bleef het totaalbeeld voor de Nederlandse autobranche in 2020 negatief.

Tekenend voor het complete plaatje is het ondernemersvertrouwen in de toekomst voor de branche. In het eerste kwartaal van 2021 werd het vertrouwen gepeild, waarbij ruim 20% van de ondernemers het somber inzag voor de sector. Opnieuw geen verrassing overigens, want op dat moment was al duidelijk dat de coronamaatregelen verlengd zouden worden, wat een direct negatief gevolg betekent voor de autobranche.

Welke bedrijven zijn het jaar 2020 goed doorgekomen?

De bedrijven die zich bezighouden met het repareren van en het handelen in automotoren, hebben in 2020 over de volledige periode gezien een groei laten zien. Hiermee lijkt het er sterk op dat de gemiddelde Nederlander aan de slag gegaan is met de auto of een project in de schuur. Dat vermoeden wordt versterk door de cijfers van Autoglas Concurrent. Waar het gemiddelde autoglasherstelbedrijf een flinke afname zag in de omzet in 2020, bleef de omzet bij de Nederlandse autoglasprijsvechter juist stabiel en werd verder gewerkt aan de database om een nog breder aanbod aan autoglas aan te bieden voor de Nederlandse en Belgische markt.

De stabiliteit en groei zijn te verklaren door een veelvoud aan factoren. Wanneer de consument bij autoruitschade niet naar de dealer kan omdat deze gesloten of beperkt geopend is, dan is de service van Autoglas Concurrent een voor de hand liggende optie; deze zorgt namelijk voor glasvervanging op locatie. Tel daarbij de veel lagere prijzen op en een consument die elk dubbeltje nog eens omdraait voordat er geïnvesteerd wordt, en de weg naar een prijsvechter is de meest logische stap.

Daarnaast weegt een andere factor mee, een factor waarmee Autoglas Concurrent het verschil maakt in de autoruitenbranche. De prijsvechter heeft namelijk een enorme online database met informatie, waaronder over tal van automodellen en interessante feiten over autoglas en ruitschade. Met alle mensen die vanuit huis werken én online op zoek gaan naar producten die zij nodig hebben, is het online gewicht van Autoglas Concurrent een reden voor het succes geweest. Geen vervelende reclamejingles waar mensen na drie keer op uitgekeken zijn, maar informatie waar mensen gerust even voor gaan zitten. 

Wat kunnen we verwachten voor 2021 in de Nederlandse autobranche? Het vertrouwen van de ondernemers in de autobranche is op dit moment nog verre van rooskleurig. Aanhoudende maatregelen, een laag consumentvertrouwen en economische krimp zorgen ervoor dat er geen spektakelstukjes verwacht worden in de autobranche of een van de deelsectoren. Daarmee is het de vraag welke weg de bedrijven in zullen slaan om het tij te keren; het is duidelijk tijd voor verandering.





Hoe deed de Nederlandse autobranche het in 2020?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap