Home / Communicatie Blog / Moet je investeren in SEO of SEA of allebei?

Moet je investeren in SEO of SEA of allebei?

Hoe kom je hoger in Google?

Wil je met je bedrijf of organisatie gevonden worden op de eerste pagina van Google? Iedereen heeft inmiddels wel gehoord van SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (search engine advertising). Dit zijn twee methodes die je kunt gebruiken om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.

Maar welke methode levert het meeste op? In deze blog leg ik uit wat de voor- en de nadelen van beide zijn, en hoe je SEO en SEA het beste kunt inzetten om de resultaten te behalen die jij wilt hebben.

 

Wat zijn de voordelen van betaalde advertenties op Google?

Door het inzetten van betaalde advertenties in Google, Google Adwords of , ‘Search Engine Advertising (SEA)’ heb je een campagne die je publiek trekt naar de pagina of site die jij wilt. Als je genoeg geld inzet, kun je bovenaan de Google pagina komen voor jouw zoekwoorden. Wat zijn de voordelen (SEA)?

– Je kunt heel gericht je campagne op een bepaald publiek inrichten. Zo bereik je precies mensen in een bepaald gebied, leeftijd, gewoontes, e.d. Het kan dus heel effectief zijn. Als je bijvoorbeeld een nieuwe nagelsalon opent, kun je gericht in de buurt jouw bedrijf onder de aandacht brengen.

– Als je de advertenties linkt aan een goede efficiënte landingspagina, kun je snel leads binnen halen. Met een duidelijke Call to Action kun je je publiek direct dat laten doen waar ze voor kwamen: iets bestellen, downloaden, inschrijven voor een nieuwsbrief of contact op laten nemen.

– Je kunt via je eigen Google account een campagne opzetten. Vooraf hieraan doe je goed zoekwoordenonderzoek.

– Als je je doelen hebt bereikt, kun je direct stoppen met de campagne.

– Je kunt veel data verzamelen met een Adwords campagne (ook wel PPC – pay per click – genoemd)

– Betaalde advertenties zijn te zien boven de ‘organische’ resultaten in Google. Als je weet dat ongeveer 50% van het zoekverkeer naar de top 3 betaalde links gaat, kun je nagaan dat een betaalde advertentie jouw site, product of dienst goede kans maakt op een klik.

Een betaalde campagne kan ook naamsbekendheid opleveren als je een nieuw product, dienst of website hebt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld bezoekers laten inschrijven op een nieuwsbrief update, en deze gegevens later gebruiken in een email campagne. En daarin verwijs je door naar jouw niet-betaalde of organische content.

Klik nooit op je eigen advertenties! Je betaalt per klik, dus ook jouw eigen klik!

 

Wat zijn de nadelen van betaalde zoekadvertenties in Google?

Aan deze methode, het betalen per klik, kleven ook nadelen. Hieronder leg ik de belangrijkste nadelen uit. Daarna gaan we over naar de voor- en nadelen van SEO.

– Je betaalt per klik op jouw advertentie.

– Als jouw dagelijks budget op is, of je stopt de campagne, stopt ook het extra verkeer naar je site. Logisch. Als jouw doel was om bijvoorbeeld leads te verzamelen door bezoekers een whitepaper te laten downloaden, heb je die wel.

– Voor sommige zoekwoorden is de concurrentie erg hoog. Dat wil zeggen dat je erg veel geld moet inzetten om om bovenaan te komen. Je moet dus meer budget inzetten. Denk erover na wat je wilt dat het oplevert!

Ik herinner met het verhaal van de sleutelmaker die, om boven aan in de zoekresultaten te komen iedere maand 3000 euro uitgaf aan advertentiekosten! En dat leverde vervolgens niets op. Wat was het probleem? Zijn concurrenten huurden zogenaamde ‘ClickFarms’ in. Deze klikken per dag net zo vaak op de advertentie van de sleutelboer totdat zijn dagelijks budget op is. Vervolgens kunnen de concurrenten met veel minder budget boven aan de Google pagina’s komen met dezelfde zoekwoorden als sleutelmaker!

 

Over naar de ‘onbetaalde’ manier om verkeer naar je website te krijgen: SEO (Search Engine Optimisation) of zoekmachineoptimalisatie. 

Wat zijn de voordelen van zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Om jouw website via de ‘organische’ zoekresultaten (onbetaalde), hoog te laten scoren in zoekresultaten vraagt een langere termijn aanpak. Organische zoekresultaten zijn de resultaten die je ziet onder de betaalde advertenties.

De voordelen van SEO op een rijtje:– Het is de meest kosten efficiënte manier van meer zichtbaarheid creëren voor jouw website.

– Organische kliks op jouw links zijn gratis 

– Je kunt al redelijk eenvoudig jouw eigen website optimaliseren voor SEO. Hiervoor heb je wel de login nodig van je website en enige kennis. Dit gaat je niet direct een eerste positie opleveren, maar gaat op de lange termijn wel helpen.

– Je kunt met meer zoekwoorden scoren omdat je ze kunt verdelen over je hele site.

– Je bezoekers blijven langer op jouw pagina’s. Ik heb gemerkt dat bezoekers langer op een pagina blijven als ze er via een organische zoekopdracht op terechtkomen. Bezoekers ‘bouncen’ dus minder snel weg dan wanneer zij via een betaalde advertenties binnenkomen. Ook ligt de gemiddelde tijd die zij besteden op de pagina hoger. Het lijkt er dan op dat ze de informatie interessant(er) of nuttiger vinden.

Google beloont webpagina’s en sites die antwoord geven op de vragen die mensen stellen. En hoe meer bezoekers de antwoorden vinden op jouw pagina, hoe hoger jouw pagina of site scoort.

– Als jouw website eenmaal redelijk goed scoort in de organische resultaten, is dit vaak blijvend. Het is dus een investering meer dan waard!

Zoekmachineoptimalisatie of SEO is meer dan alleen goede content op je pagina’s. Een goede SEO strategie omvat ook:

– je site technisch optimaliseren (zodat deze bijvoorbeeld snel laadt)– een optimale gebruikerservaring (of user experience)– en het bouwen van backlinks.

 

Wat zijn de nadelen van zoekmachineoptimalisatie of SEO?

Er kleven ook een paar nadelen aan SEO. Stel je hebt alles goed gedaan en flink geïnvesteerd in een SEO strategie met een expert. Je blijft toch afhankelijk van Google’s algoritme voor je positie.

– Je hebt een lange adem nodig. Als je vol inzet op SEO en veel aandacht besteed aan het creëren van backlinks, goede content en het updaten van je site: dan nog kan 4 tot 6 maanden duren voordat voordat je resultaat ziet in analytics.

– Het hele proces van het optimaliseren van jouw website is arbeidsintensief. Zoekmachineoptimalisatie is niet eenmalige investering. Je moet tijd blijven investeren in het doen van zoekwoordenonderzoek, optimaliseren en steeds opnieuw creëren van nieuwe interessante content.

-Je kunt SEO niet ‘aan- en uitzetten’ zoals bij een betaalde campagne. Ook kun je minder gericht je publiek uitzoeken en benaderen zoals je kunt doen in Google Adwords.

-Je moet blijven investeren in super goede content (video, blogs, fotografie, nieuws, etc). Dat kost tijd en ook geld als je het uitbesteedt.

 

Dus kies je SEO of SEA?

Dat hangt af van jouw doelen en je budget.

Voorbeeld 1: Wil je op korte termijn mensen trekken naar je event? Zet dan in op een retargeting banner campagne of een betaalde Ad campagne. Maar denk ook eens aan een gesponsorde post / story of event op Facebook of Linkedin. Of post je event gratis op Eventbrite of Meetup.

Wil je een nieuw product of service onder de aandacht brengen? Dan kan een Google betaalde campagne goede data opleveren en de aandacht genereren die je nodig hebt.

Wil je op langere termijn meer en blijvende zichtbaarheid voor jouw website? Dan adviseer ik om te investeren in een SEO strategie.

Waarom zou je SEO en SEA inzetten en hoe kun je optimaliseren?

Het belangrijkste is om de balans te vinden die bij jou en jouw bedrijf en budget past. Bedenk dat beide methodes elkaar kunnen elkaar versterken! Mijn advies is dan ook, probeer eens een betaalde campagne uit. Blijf altijd kijken naar de resultaten en draai voortdurend aan de optimalisatieknoppen.

 

Wat zijn de voordelen van combineren?– Je kunt de meest succesvolle zoekwoorden van je betaalde content ook gebruiken in je organische content

– Als de kosten voor het bieden op bepaalde zoekwoorden voor de Search ads te hoog is door stevige concurrentie, ga je daarop juist extra inzetten in je organische content

– Gebruik remarketing in Google Display Advertising om bezoekers bijvoorbeeld alsnog naar je organische content te krijgen, nadat ze al een keer op jouw site zijn geweest.

– Je kunt je zoekwoorden testen in een betaalde Google Adwords campagne om te kijken of er verkeer is naar die bepaalde zoekwoorden.

– Heb je een seizoensgebonden product of service? Je kunt het hele jaar al bouwen aan content die organisch hoger gaat scoren. Zodat als het seizoen daar is (denk bijvoorbeeld moederdag chocolade) je al goed te vinden bent.

 

Heb je een keuze gemaakt? 

In deze blog heb ik twee methodes om meer verkeer naar je website te krijgen naast elkaar gelegd. Onbetaald en betaald. Ik heb voor en nadelen tegen elkaar afgewogen. Weet jij wat je gaat doen voor jouw product of service? Weet je al wat jouw korte en lange termijn marketing doelen zijn?

Als je hulp nodig hebt bij het balanceren van SEO en SEA, neem dan contact op. Samen bespreken we aan de hand van jouw doelen en budget de juiste strategie.

 

[email protected]






Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap