Home / Reclame Blog / Advertentiemarkt trekt aan, maar niet voor elke sector

Advertentiemarkt trekt aan, maar niet voor elke sector

Advertentiemarkt trekt aan, maar niet voor elke sector

De advertentiemarkt in Nederland trekt behoorlijk aan. Het afgelopen halfjaar is er nog nooit zoveel geld uitgegeven aan reclame op de radio. Met name digitale audioreclame is erg populair. Het gaat dan om radiozenders die alleen op het internet actief zijn. Een derde van alle advertenties komen daar terecht. Daarmee is online in opkomst en groeit de advertentiemarkt weer, zo stelt belangenvereniging Audify. Maar niet iedere sector adverteert evenveel. Zo zijn er ook bedrijven die vanwege wetten, regels en afspraken juist minder buiten de deur en meer op de radio adverteren.

Bedrijven investeren meer in advertenties

Veel bedrijven investeren meer in advertenties. Met name het telecombedrijf KPN investeert fors in reclames op de radio. Het bedrijf staat in de top 5 van grootste adverteerders. In bijna zes maanden werd er dit jaar al voor meer dan 100 miljoen euro uitgegeven aan reclames. Dat is 14 procent meer dan een jaar eerder. Maar niet alle sectoren geven evenveel geld uit aan reclames. Zo stopten de gokbedrijven juist met buitenreclames en richtten ze zich meer op reclames op radio en televisie.

Op 1 januari 2023 gaat er namelijk een reclameverbod in voor online gokbedrijven. Dan worden de buitenreclames verboden. De bedrijven zijn zelf alvast begonnen met het weghalen van reclames langs de snelweg en in de bushokjes. Uit cijfers van Nielsen blijkt dat vrijwel alle bedrijven gestopt zijn met buitenreclames. Bij een online casino ideal blijkt dat er meer geld gaat naar reclame op radio en televisie, maar er zijn minder advertenties buiten te vinden. De meeste online casino’s gaven dan ook flink minder geld uit. Zo gaf Bet365 maar 12.000 euro uit, terwijl dat een maand eerder nog 608.000 euro investeerde in reclames. De gokbedrijven investeren nu vooral in de media, zoals radio en televisie. In de maanden dat er geen grote evenementen zijn, is zendtijd voor reclames goedkoper.

Meer geld naar audio

Zowel de gokbedrijven als andere bedrijven investeren meer in radioreclames. 90 procent van de inkomsten van de radiozenders komen voort uit de radiospotjes. Adverteerders kunnen er ook voor kiezen om op online radiozenders reclame te maken. Daar hebben de adverteerders nu ruim 4 miljoen euro aan uitgegeven.

Volgens Audify kiezen steeds meer adverteerders voor reclame in audio om hun merk te promoten. In het eerste halfjaar zijn er ruim tweehonderd adverteerders bijgekomen die nu adverteren op de radio of de online zenders.

Frequentieveilingen

De frequentieveilingen voor radiozenders zouden in september 2022 geveild worden, maar dat werd uitgesteld door toenmalig staatssecretaris Mona Keijzer. Volgens haar stond de advertentiemarkt onder druk door de coronacrisis en verdienden radiozenders daardoor minder geld. Maar de advertentiemarkt in nu hersteld en radiozender KINK stapte naar de rechter om de noodverlenging op te laten heffen. Ook Qmusic steunde de zaak van KINK. Inmiddels heeft de rechter uitspraak gedaan en blijkt de noodverlenging onwettig. Maar de radio-advertenties trekken nu weer fors aan. Volgend jaar september worden daarom de frequenties geveild, zo maakte minister Micky Adriaansens van Economische Zaken eerder deze week bekend.





Advertentiemarkt trekt aan, maar niet voor elke sector

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

19-08-2022 - Waarom is het drukken van brochures een goed idee?
Een brochure, wie kent het niet? Je hebt brochures - of ook wel magazines genoemd - vind je alle soorten en vormen. Ook allemaal met verschillende doeleinden. Of je nu wilt informeren, informeren of j
Lees meer

10-08-2022 - Online reclame maken, wel of niet?
Tegenwoordig is de consument ieder moment van de dag online en is de mobiele telefoon niet  meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Dit betekent dus ook dat op  elk moment van de dag
Lees meer

11-02-2022 - Promotieartikelen ontwerpen voor je eigen bedrijf
Ben je onlangs gestart met een eigen onderneming, maar weet je nog niet hoe je jouw naamsbekendheid kunt vergroten en ervoor zorgt dat je goed zichtbaar bent? Wij kunnen helpen! In deze blog vertellen
Lees meer

02-12-2021 - Hoe offline jouw online campagnes kan versterken
Wil je succes behalen met jouw online campagne, dan doe je er zeker goed aan om zowel offline marketing als online marketing met elkaar te combineren. Op deze manier kunnen ze elkaar versterken. Denk
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap