Home / Reclame Blog / Online reclame maken, wel of niet?

Online reclame maken, wel of niet?

Wat zijn de mogelijkheden en welke voordelen kun je eruit halen?

Tegenwoordig is de consument ieder moment van de dag online en is de mobiele telefoon niet  meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Dit betekent dus ook dat op  elk moment van de dag de consument getriggerd kan worden met reclames voor een bepaald product of dienst. Het is belangrijk om je reclame ergens te plaatsen waar je potentiële klanten het zullen gaan zien en waar kan dat nou beter dan online? Het is daarom van belang dat je als bedrijf online zichtbaarheid creëert. Maar wat zijn de mogelijkheden voor online reclame en wat zijn de voordelen? Je leest het in dit artikel. 

Wat zijn de mogelijkheden?

De kosten van online reclame maken worden bepaald door drie verschillende mogelijkheden namelijk: kosten per klik, kosten per weergave en kosten per actie. De advertentieruimtes online worden voornamelijk aangeboden door Google en social media. Om een duidelijk beeld te geven over de verschillende mogelijkheden op deze online platformen, hebben we ze even voor je op een rijtje gezet:

Google Adwords

Het is algemeen bekend dat de zoektocht van de consument naar een product of dienst meestal start bij Google. Vindbaar zijn in Google is dus een van de belangrijkste aspecten als het gaat om online marketing. Er zijn verschillende manieren om zichtbaar te worden voor de consument in Google bijvoorbeeld; de content van je website optimaliseren met goede zoekwoorden, autoriteit creëren door te linkbuilden of een betaalde manier door Google Ads campagnes op te zetten. De betaalde advertenties verschijnen op de resultatenpagina in het vak met de gesponsorde websites. De advertenties worden ingesteld op bepaalde zoekwoorden met daarbij een gekozen doelgroep. Wanneer een potentiële klant dus zoekt op een gebruikt zoekwoord dan zal de advertentie worden getoond. Het activeren van de advertentie is gratis maar wanneer er op de advertentie wordt geklikt dan betaal je hiervoor. Dit is dus een voorbeeld van kosten per klik zoals eerder genoemd. Het voordeel van Google Ads is dat mensen gericht zoeken naar het zoekwoord en daardoor zal de conversie ook hoger zijn. Het nadeel is dat er vaak hoge concurrentie kan zijn op een bepaald zoekwoord waardoor het niet gegarandeerd is dat jouw advertentie getoond zal worden. 

Reclame maken via social media

Een andere vorm van online reclame maken is via social media kanalen. Facebook en Instagram zijn de grootste social media platformen en hebben dagelijks miljoenen gebruikers alleen al in Nederland. Doordat er zoveel mensen gebruik maken van deze kanalen is de kans groot dat de apps ook gebruikt worden door jouw doelgroep en is het dus slim om via deze kanalen reclame te maken. Adverteren op Facebook kan op verschillende manieren; advertenties, gesponsord advertenties, het promoten van je pagina en het promoten van bepaalde berichten. Het adverteren op Facebook kan volledig worden afgestemd op welke doelgroep je de advertenties wilt richten en is dus erg specifiek. Zo kun je dus op een gerichte manier je doelgroep bereiken. Toch kost het veel tijd en energie om advertenties te laten slagen. 

Wat zijn de regels omtrent reclame maken voor online casino’s?

Bij het reclame maken over casino’s zijn een aantal eisen verbonden waar je jezelf aan moet houden. Een aantal belangrijke hoofdpunten van deze regels zijn: 

Reclame mag zich niet richten op kwetsbare groepen

De reclames en eventuele bonussen en promoties van casino’s, mogen niet gericht zijn op kwetsbare groepen of personen, zoals bijvoorbeeld minderjarigen. Maar daarnaast mogen aanbieders van kansspelen op afstand (online),  fysieke casino’s of speelautomatenhallen ook geen reclame en bonussen richten op jongvolwassenen, omdat ook deze groep als kwetsbaar wordt beschouwd. 

Geen gebruik van jonge rolmodellen

In de reclames mag geen gebruik worden gemaakt van rolmodellen die jonger zijn dan 25 jaar of die een 'substantieel bereik' hebben onder minderjarigen of jongvolwassenen. Denk daarbij aan een bekende Nederlanders, Youtubers of Snapchat of TikTok gebruikers, die jongeren zou kunnen overhalen om te gokken. 

Bonussen moeten vooral duidelijk zijn

Casino’s mogen wel bonussen aanbieden aan spelers, maar de regels hiervoor moeten duidelijk zijn (correcte voorlichting), mogen niet worden aangeboden aan jongeren onder de 24 jaar en het bonusaanbod moet evenwichtig zijn, wat inhoudt dat het ze niet mogen aanzetten tot onmatige deelname en een gevoel van urgentie, zoals bij tijdelijke bonussen.

Verder mogen bonussen niet worden aangeboden tijdens het spelen van een spel of vlak nadat er verslavingspreventie heeft plaatsgevonden. Spelers moeten de mogelijkheid hebben om een bonus te weigeren en er mag nooit worden gekeken naar het individueel speelgedrag van een speler, bijvoorbeeld door het aanbieden van een extra bonus als een speler net al zijn speelgeld is verloren. Dit is iets wat we bijvoorbeeld wel veel terugzien bij online casino’s zonder Cruks, door middel van allerlei leuke e-mail promoties.

Aanvullende regels

Sindskort zijn er daarnaast een aantal extra regels rondom de reclames die aan Nederlandse spelers mag worden aangeboden. De belangrijkste extra eisen zijn dat er:

  • geen reclame mag zijn in games of op sites waar games worden aangeboden
  • geen gebruik gemaakt mag worden van persoonsgegevens
  • geen gebruik van beroepssporters of teams van beroepssporters mag worden gemaakt, hoewel sponsoring wel mogelijk is
  • geen reclames voor kansspelen mogen worden aangeboden tussen 6:00 en 21:00 uur 
  • de waarschuwingszin: ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+’ moet gecommuniceerd worden in de reclame

Moeten de reclameregels nog verder worden aangescherpt?

Ondanks alle bovenstaande regels, is het volume aan reclames niet ingeperkt. Wat betekent dat casino’s na 21:00 iedere televisie en radiozender mogen volpompen met hun promoties. De angst die leeft onder de online casino uitbaters, is dat er te veel reclames op mensen worden afgevuurd in een te korte tijd, waardoor mensen zich snel kunnen gaan irriteren. Sommige partijen vragen zich daarom ook af of er een limiet moet komen. 

Minister Franc Weerwind van Rechtsbescherming wil de reclame voor risicovolle kansspelen, zoals goksites en online casino's, verder aan banden leggen en er een verbod opleggen, om gokverslaving te kunnen voorkomen. ‘de grote hoeveelheid gokreclames leidt tot onrust onder ex-verslaafden en tot problematisch gokken bij mensen die zich identificeren met de rolmodellen die in de reclames optreden’, aldus Minister Weerwind.

Een te strenge aanpak van casino’s kan echter leiden tot het uitwijken van Nederlandse gokkers naar buitenlandse casino’s, casinos zonder Cruks register en casino’s zonder licenties, wat uiteraard niet wenselijk is voor de veiligheid van de Nederlandse spelers.

Conclusie

Het maken van online reclame is zeker van belang om zichtbaarheid en naamsbekendheid te creëren voor je bedrijf. Reclame maken via Google is vaak erg effectief maar er is veel concurrentie waardoor het positioneren lastig wordt gemaakt. Daarnaast is het adverteren via social media erg gericht en kun je hiermee een specifieke doelgroep bereiken waardoor je er zeker van bent dat je advertentie de juiste consumenten bereikt. Als het gaat om reclame maken voor kansspelen zijn er een aantal regels waaraan voldaan moet worden maar het is zeker mogelijk. Bij de opvolging van de regels kun je op verschillende manieren gerichte online advertenties maken die ervoor zorgen dat jouw bedrijf goed zichtbaar wordt. Tot slot is er nog het risico dat probleem spelers de Nederlandse vergunning zullen gaan negeren en hun weg vinden naar buitenlandse casinos zonder Cruks. Het is aan het huidige kabinet om daar een balans in te vinden die de beste bescherming biedt aan Nederlandse spelers.

Als je denkt dat je hulp nodig hebt, vraag er dan op tijd naar! 

Dit kan op veel verschillende manieren: Loket Kansspel of Hervitas of neem direct een speelpauze met Cruks.





Online reclame maken, wel of niet?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

10-04-2024 - Vergroot je zichtbaarheid in Eindhoven met een vlaggenmast
Goede zichtbaarheid is essentieel voor elk merk of bedrijf. Het is het verschil tussen opgaan in de achtergrond of uitblinken in de menigte. Is jouw bedrijf gevestigd in de omgeving van Eindhoven en z
Lees meer

30-06-2023 - De blijvende kracht van flyeren (+ tips voor effectieve flye
Flyeren is al decennialang een vaak gebruikte manier van reclame. Maar is het nog steeds relevant in het digitale tijdperk waarin we nu leven? Jazeker! Flyeren blijft effectief en daarmee populair. Hi
Lees meer

05-06-2023 - De voordelen van lichtreclame op je gevel
Als bedrijf of winkel weet je als geen ander hoe belangrijk het is om goed zichtbaar te zijn. Ook wanneer je als bedrijf op een industrieterrein zit, is het wel zo fijn dat mensen die langs je heen ri
Lees meer

17-01-2023 - Reclame maken voor je onderneming: doe het zelf!
Kleine bedrijven vormen de ruggengraat van de Nederlandse samenleving. Iedereen die begint met geld verdienen door het starten van een eigen onderneming zorgt voor de ontwikkeling van de maatschappij.
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap