Dit is handig om te weten over de Duitse arbeidsmarkt
Dit is handig om te weten over de Duitse arbeidsmarkt
Ben je een onderneming in Duitsland gestart of ben je van plan dit te gaan doen? Dan is het goed om eerst meer te weten te komen over de Duitse arbeidsmarkt. Waar we in Nederland graag emigreren naar het buitenland voor een gouden arbeidskans of tijdens het sollicitatiegesprek nog onderhandelen over het salaris, is dat in Duitsland absoluut niet het geval. Het is daarom belangrijk om te weten hoe de arbeidsmarkt in Duitsland zich ontwikkeld heeft en welke gebruiken Duitse werknemers kennen.
Arbeidsmarkt in Duitsland
Het kan behoorlijk lastig zijn om goed personeel te vinden op de Duitse arbeidsmarkt. Net als in Nederland staan veel Duitse ondernemingen te springen om personeel. Er zijn veel minder mensen in de leeftijd van 15 tot 64 jaar beschikbaar voor een baan. Dat zal de komende jaren alleen maar erger worden, want ook in Duitsland neemt de vergrijzing toe. Daarom is het belangrijk om goed om te gaan met de wensen van beschikbaar personeel.
Sales manager Duitsland vinden
Als je net een onderneming in Duitsland bent begonnen, is het goed om een sales manager Duitsland aan te stellen. Andere bedrijven in Duitsland doen namelijk het liefst zaken met andere ondernemingen in het land. Op die manier kunnen ze gemakkelijker communiceren en bovendien is het ook beter voor het onderlinge vertrouwen. Maar het vinden van zo’n manager is vaak nog een hele klus. Daarom is het verstandig een advertentie te plaatsen op de Duitse variant van LinkedIn, XING. De meeste werkzoekenden maken gebruik van dit platform.
Nodig je een werkzoekende manager uit voor een sollicitatiegesprek? Dan is het belangrijk om een auto van de zaak aan te bieden. Wees daarin niet te karig, want ook het merk auto doet ertoe.
Bied goede arbeidsvoorwaarden
Het bieden van goede arbeidsvoorwaarden is erg belangrijk om werkzoekend personeel over te halen om voor deze werkgever te kiezen. Je zit dus in feite aan de andere kant van de tafel. De werkzoekende hoeft zichzelf niet te verkopen, de GmbH moet zich zien te verkopen aan de werkzoekende. Zorg er dus voor dat je een aantrekkelijk pakket op tafel legt en goed luistert naar de wensen van de sollicitant. Tijdens het sollicitatieproces terugkomen op het geadverteerde salaris is in ieder gevoel niet goed voor het vertrouwen.
Maak gebruik van het eigen netwerk
Het vinden van Duits personeel kan nog best ingewikkeld zijn. Advertenties op sites zoals XING en LinkedIn blijken steeds minder goed te werken. Recruiters moeten soms tot wel 200 berichten sturen om een handjevol positieve reacties te krijgen. Zorg er daarom voor dat je ook zelf een netwerk aanlegt en gebruikmaakt van dat netwerk. Naar Duitse meetings en borrels gaan, kan dus zeker helpen.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
De uitzendbranche is een dynamisch veld waar kansen liggen voor ondernemers die snel kunnen schakelen en niet bang zijn voor een beetje avontuur. Wil je je eigen uitzendbureau starten? Hier is wat je
Lees meer
26-07-2024 - Uitzendbureau beginnen: Tips, voordelen en belangrijke infor
Het starten van een uitzendbureau is een spannende onderneming met veel potentie. Je helpt mensen aan werk en bedrijven aan goede werknemers. Maar zoals bij elke onderneming, komt er veel bi
Lees meer
19-06-2024 - Klaarstomen Voor de Arbeidsmarkt? Doe Callcenter Werk!
Een Goede Basis Callcenter jobs zijn een uitstekende manier om je carrière te starten en je klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Werken in een callcenter biedt je de kans om je vaardig
Lees meer
18-06-2024 - Personeelstekort in Nederland houdt aan: dit moet je weten
Sinds enkele jaren hebben we in Nederland te maken met een ernstig personeelstekort. Steeds meer bedrijven in ons land kampen met de uitdaging om gekwalificeerd personeel te vinden en uiteindelijk te
Lees meer
Auteur
Andre