Thuiswerken introduceren? Regel dit eerst!
Thuiswerken introduceren? Regel dit eerst!
Veel bedrijven zijn inmiddels overgestapt naar het hybride werken. Werknemers waarderen dit in veel gevallen ook zeer. De afwisseling tussen het ene moment sociaal zijn op kantoor en de andere dag juist rustig in de eigen omgeving, levert voor veel mensen meer balans in de werkweek op dan minstens 40 uur (exclusief reistijd!) op kantoor door te brengen. Onderzoeken hebben inmiddels ook aangetoond dat de productiviteit er niet onder hoeft te lijden. Juist niet! Door de verhoogde focus kunnen mensen beter geconcentreerd werken. Maar als werkgever heb je nog steeds een verantwoordelijkheid ten opzichte van je werknemers. Ook wanneer ze thuiswerken. Welke zaken goed zijn om in de gaten te houden? Hier lees je ze!
Altijd online
Wanneer je werknemers op afstand werken is het belangrijk dat er een hoge mate van wederzijds vertrouwen is. Als werkgever is het fijn wanneer werknemers ook echt goed en snel bereikbaar zijn. Daarom is het aan jou als werkgever de taak hen te voorzien van een goed mobiel abonnement. Een mobiel abonnement van Odido is hierbij een goede keuze. Het heeft een fantastisch dekkend netwerk en biedt volop ruimte en flexibiliteit in het samenstellen van het juiste pakket. Ook zijn de prijzen zeer scherp, waardoor je ook nog eens voordelig uit bent. Dus een goed abonnement is wel een basisvoorwaarde wanneer jij je personeel laat thuiswerken. Anders mag je ook niet verwachten dat ze de telefoon opnemen wanneer jij dit wilt, en dat ze genoeg data hebben om ook last minute via hun telefoon nog even een zoom call te doen. Het is tegenwoordig een voorwaarde om efficiënt te zijn, en het is ook niet gek wanneer ze dit ook privé mogen gebruiken. Dus investeer hierin en het zal een groot effect hebben op het werkplezier en effectiviteit.
De spullen
Naast dat ze een goede telefoon en bijpassend abonnement nodig hebben, zijn er meer zaken nodig. Natuurlijk is een laptop met goed geluid en camera essentieel, anders is online vergaderen gewoon niet mogelijk. Hiermee voorkom je ook excuses dat mensen niet bereikbaar zijn omdat de spullen niet van goede kwaliteit zijn. Maak hier budget voor vrij en laat personeel de beste spullen voor hun eigen situatie uitzoeken. Daarnaast is het belangrijk om ook stil te staan bij de ergonomie. Het is ook thuis belangrijk dat de stoelen en bureaus van zodanige kwaliteit zijn dat er geen RSI achtige klachten of andere blessures kunnen ontstaan. Ook dit zijn kosten die je op kantoor kwijt zou zijn, dus meer dan logisch dat je hier budget voor vrij maakt. Want wanneer je personeel structureel gaat thuiswerken kun je wellicht ook van kantoorruimte wisselen naar een kleinere optie. Iets wat je behoorlijk wat geld per maand kan besparen.
Kortom, het besluit om je personeel deels thuis te laten werken is er één die je vele voordelen kan opleveren. Niet alleen krijg je er blijere werknemers voor terug, ook kan het je in kosten schelen en ervoor zorgen dat de productiviteit omhoog gaat. Je hebt echter nog steeds wel een verantwoordelijkheid als werkgever ten opzichte van je werknemer. Dus zorg dat de basis goed is. Neem deze verantwoordelijkheid en investeer hierin. Alleen dan zul je het allerbeste uit de situatie halen. Succes!
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
Het vinden van de juiste kandidaat voor een vacature binnen je bedrijf kan vandaag de dag nogal lastig zijn. Door het aanhoudende personeelstekort in vrijwel iedere branche in Nederland is het aanbod
Lees meer
27-11-2023 - Je voorbereiden voor een sollicitatie gesprek
Het sollicitatiegesprek is een belangrijk onderdeel van het proces om een nieuwe baan te vinden. Het is de kans om jezelf te presenteren aan potentiële werkgevers en te laten zien waarom jij de j
Lees meer
17-11-2023 - Kansen op de arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt is continu in beweging en biedt diverse kansen. Agrarische vacatures tonen bijvoorbeeld de groei in de landbouwsector. Deze sector zoekt steeds vaker naar mensen met een frisse blik en
Lees meer
14-11-2023 - 7 Manieren om je nieuwe werknemers te helpen bij hun integra
Amsterdam trekt talloze nieuwe mensen aan, waaronder nieuwe werknemers voor jouw onderneming. Echter kan de integratie van deze werknemers soms niet zo soepel lopen als je als organisatie had verwacht
Lees meer
Auteur
Arno Wielink