Home / Werk Blog / Hoe zorg je ervoor dat je werknemers een vliegende start maken?

Hoe zorg je ervoor dat je werknemers een vliegende start maken?

Hoe zorg je ervoor dat je werknemers een vliegende start maken?

Voor nieuwe werknemers binnen je organisatie is het belangrijk om direct goed van start te kunnen gaan. Niet alleen om nieuwe medewerkers goed op te laten gaan in de bestaande organisatie, maar ook om hen gemotiveerd te houden. Wanneer het voor nieuwe medewerkers lang duurt voordat zij hun weg gevonden hebben, is de kans relatief groot dat zij al snel op zoek gaan naar iets anders. Dat is zonde! Onboarding is hierin cruciaal. Kijk eens naar een partij als TinQwise, welke vindt dat het proces rond onboarding vernieuwd moet worden binnen veel organisaties. Het mag een tikkeltje persoonlijker en actiever worden aangepakt! In dit artikel lees je er meer over. 

Onderschat de onboarding van nieuwe medewerkers niet 

Onboarding is iets wat regelmatig onderschat wordt. Een handleiding over de gebruikte systemen, een welkomstgesprek met de directe leidinggevende en een kop koffie met het team zijn niet voldoende. Een medewerker wil gedurende de eerste periode aan de hand mee worden genomen door de organisatie. Dit kan letterlijk, middels een buddy op de werkvloer, maar ook op andere manieren. Denk bijvoorbeeld aan een app die je ontwikkelt, waarin je nieuwe medewerker alle informatie vindt over de verschillende processen binnen de organisatie.

Houd medewerkers enthousiast en gemotiveerd

Een medewerker zal bij binnenkomst bijzonder enthousiast zijn. Hij of zij heeft een nieuwe baan gevonden, hij of zij vond de gesprekken rondom de sollicitatieprocedure leuk genoeg om de baan aan te nemen en hij of zij heeft zin in een nieuwe uitdaging. Dit enthousiasme wil je zo lang mogelijk behouden, daar het de prestaties van een medewerker ten goede komt. Daarbij slaat het enthousiasme over op andere teamleden, die wellicht net even in een dip zaten. Zou het proces rond de onboarding niet succesvol verlopen, dan is de kans groot dat het enthousiasme al snel afneemt. Je voorkomt het door aandacht te besteden aan de onboarding van de medewerker.

Laat een medewerker direct zinvol werk uitvoeren 

Voor een nieuwe medewerker is het niet direct belangrijk om snel aan het werk te kunnen voor diens werkgever. Veel belangrijker is het voor een medewerker dat deze werk uitvoert wat zinvol is. Het werk moet uitdagend zijn en tegelijkertijd iets opleveren! Het gaat om een werknemer, niet om een stagiair. Een stagiair loopt voornamelijk rond om mee te kijken en ervaring op te doen. Om direct zinvol werk uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat iemand zich thuis gaat voelen binnen de organisatie. 





Hoe zorg je ervoor dat je werknemers een vliegende start maken?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

30-05-2023 - Hoe ga je om met een werkgever die buiten werktijd om belt?
Het is tegenwoordig niet ongewoon dat werkgevers buiten werktijd om contact zoeken met werknemers. Dit kan soms een goede zaak zijn, bijvoorbeeld als er sprake is van een noodsituatie of een belangrij
Lees meer

16-05-2023 - Alles over de re-integratie van een zieke werknemer
Ieder bedrijf heeft er weleens mee te maken: verzuim. Er is bijna geen ontkomen aan en toch wil je dit als bedrijf zo goed mogelijk voorkomen. We spreken van verzuim als een werknemer op werk afwezig
Lees meer

24-04-2023 - Thuiswerken; Dit is het aandachtspunt voor werkgevers
Een aantal jaren geleden leek het nog onvoorstelbaar, maar vandaag de dag is het de standaard; een aantal dagen vanuit huis werken. In veel bedrijven is dit inmiddels de norm, variërend van de he
Lees meer

18-04-2023 - Hoe voorkom je fysieke klachten op de werkvloer?
Veel mensen brengen tegenwoordig een groot deel van hun tijd door op kantoor of achter een bureau. Dit kan leiden tot verschillende fysieke klachten, zoals rugpijn, nekpijn en carpaal tunnelsyndroom.&
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap