In 5 stappen naar een merkregistratie
In 5 stappen naar een merkregistratie
Je wil je merk laten registreren. Het is belangrijk dat je het goed aanpakt. Daarmee ondervang je dat jouw aanvraag geweigerd wordt, dat scheelt een hoop tijd en geld. Merk-Echt helpt je bij de merkregistratie van jouw bedrijfsnaam, productnaam of logo. De merkregistratie verloopt volgens 5 stappen.
1: Naamsonderzoek
We onderzoeken allereerst of de merkregistratie wel kans van slagen heeft. We controleren dan of jouw merknaam onderscheidend genoeg is én of het merk niet al door iemand anders werd geregistreerd.
Hierdoor maken we de kans dat jouw aanvraag straks geweigerd wordt – omdat deze conflicteert met andere merken – aanzienlijk kleiner. Dat zou anders betekenen dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen. En de bestedingen die je hebt gedaan, krijg je niet terug.
Omdat we zo'n naamsonderzoek erg belangrijk vinden, voeren we het gratis voor je uit. De resultaten ontvang je meestal binnen enkele uren. Dit gratis ‘identieke naamsonderzoek’ geeft een goede eerste indicatie van jouw slagingskans. Je kunt ook besluiten om een vollediger, uitgebreid naamsonderzoek te laten uitvoeren.
2: Merk classificeren
Om de merkaanvraag te kunnen laten verrichten, moeten de producten en diensten waarvoor het merk gebruikt gaat worden nauwkeurig beschreven worden. Dit is tijdens het naamsonderzoek al globaal in kaart gebracht. Nu duiken we er dieper in. Hiervoor gebruiken we een classificatielijst met 45 categorieën waar we een selectie uit maken: klassen.
Als je dit niet goed aanpakt, komt die bescherming in het geding. Hierdoor is de kans op conflicten met andere merken groter. Er kunnen geen klassen meer aan toegevoegd worden als de merknaam eenmaal geregistreerd is.Bovendien moet je jouw merk ook écht gebruiken voor de aangegeven producten en diensten. Dit noemen we ook wel de gebruiksplicht. Anders loop je het risico dat jouw merkrechten komen te vervallen.
Zorgvuldigheid is dus erg belangrijk, zeker als je nagaat dat je jouw merk voor 10 jaar vastlegt. Onze juristen bekijken altijd wat strategisch het beste past.
3: Merk deponeren
We dienen nu de aanvraag tot merkregistratie in: het merk wordt gedeponeerd. De merkeninstantie beoordeelt vervolgens of het merk ‘inschrijfklaar’ is. De merkeninstantie kijkt ook of je merknaam onderscheidend genoeg is.
Maar de merkeninstantie onderzoekt niet of er al andere merken geregistreerd zijn, waar jouw merk mee kan conflicteren. Daarom is het belangrijk om van te voren een naamsonderzoek uit te laten voeren.
4: Merk publiceren
Groen licht? De aanvraag wordt gepubliceerd in het merkenregister. Hiermee start de oppositietermijn: gedurende 2 maanden (in de Benelux, in de EU is dit 3 maanden) kan er bezwaar worden gemaakt door andere merken. We beoordelen dan of we het bezwaar ook terecht vinden. Vervolgens bekijken we of we jouw aanvraag kunnen aanpassen en schikken. Als er een oppositieprocedure wordt gestart, beslist de merkeninstantie over de uitkomst.
5: Merk inschrijven
Is de oppositietermijn voorbij en heb je kunnen schikken óf werd er geen (succesvol) bezwaar gemaakt? Dan wordt je merk ingeschreven en is jouw merk gedurende 10 jaar beschermd.
De periode waarin jouw merknaam wordt geregistreerd, is afhankelijk van de regio. Registreer je jouw merk in de Benelux? Dan is dit gemiddeld 3 tot 4 maanden. In de EU is dat vaak 5 tot 6 maanden.
Vragen over een merkregistratie?
Heb je vragen over een merkregistratie? Of wil je gewoon even sparren over het beschermen van jouw merk? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403 of [email protected] óf plan kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
In de moderne wereld van het werk is efficiëntie essentieel. Gelukkig biedt de iPhone een scala aan krachtige apps die je kunnen helpen om je werk te coördineren, taken te beheren en product
Lees meer
19-04-2024 - Bedrijfsprocessen optimaliseren met OrangeSpot
Bedrijfsprocessen vormen de ruggengraat van elke organisatie, maar zonder regelmatige evaluatie en aanpassing kunnen ze inefficiënt worden en groei gaan belemmeren. In dit blog gaan we dieper in
Lees meer
28-03-2024 - Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat
We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een kar
Lees meer
26-03-2024 - 3 tips om de juiste strategische partner te vinden
Tegenwoordig werken bedrijven veel vaker samen dan vroeger. Vroeger probeerden we alles zelf te doen, maar nu zien we dat meer bedrijven de handen ineenslaan. Ze vormen samenwerkingsverbanden die de s
Lees meer
Auteur
Maartje