Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Mobiliteitskaart: wat is het?

Mobiliteitskaart: wat is het?

Mobiliteitskaart: wat is het?

Als je voor je werk met het openbaar vervoer reist, is het erg praktisch om een mobiliteitskaart te hebben. Je werkgever kan ervoor kiezen om met deze kaart de dienstreizen of woon-werkverkeer met het openbaar vervoer te vergoeden. De multifunctionele kaart maakt het mogelijk om op verschillende manieren te reizen.

Welke vervoersmiddelen

Met de mobiliteitskaart kun je op één kaart reizen met de trein, tram, bus, OV-fiets of vervoer over het water waarbij je in kunt checken met een OV-chipkaart. Door de kaart te gebruiken, is het niet nodig om de kosten voor zakelijke reizen zelf voor te schieten en achteraf te declareren. Je werkgever ontvangt de rekening en kan deze makkelijk in de administratie verwerken. Of je nu vaak of weinig reist, voor het gebruik van de mobiliteitskaart maakt het niet uit.

Tanken of e-laden

Het is zelfs mogelijk om de mobiliteitskaart uit te breiden met een tegoed voor tanden of e-laden, niet alleen overal in Nederland maar ook in het buitenland. Autohuur en parkeren behoort ook tot de mogelijkheden.  Zo maakt een mobiliteitskaart multimodaal reizen zeer eenvoudig!

In- en uitchecken

Je gebruikt de mobiliteitskaart net als je reguliere OV-chipkaart. Per vervoerbedrijf check je in op het vertrekpunt en uit op het eindpunt van je reis. Tussendoor kan je overstappen en wisselen van vervoermiddel. Het is nooit nodig om zelf reissaldo op de mobiliteitskaart te zetten.

Mobiliteitsbudget per werknemer

Moderne bedrijven stellen steeds vaker een mobiliteitsbudget beschikbaar voor de medewerkers. Dit is een specifiek bedrag dat beschikbaar is om mee te reizen. Vanuit het vaste budget kan de werknemer gemaakte reiskosten declareren. Waar de vaste reiskostenvergoeding draait om een vergoeding per afgelegde kilometer, is het mobiliteitsbudget flexibeler en duurzamer. Zo kan het mobiliteitsbudget uit een vast en variabel deel bestaan, is het een optie om een onderverdeling te maken op basis van reisdoel of kan een werkgever kiezen voor een apart brandstofbudget. Per medewerker kunnen afspraken gemaakt worden over welke kosten vanuit het budget te declareren zijn. Medewerkers moeten in dit geval zelf de kilometers en ritten bijhouden.

Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde

Het aanbieden van een mobiliteitskaart of een flexibel mobiliteitsbudget is een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt heb je als werknemer een goede onderhandelingspositie. Denk dus niet alleen na over het salaris dat je wilt verdienen, maar ook over welke extra’s belangrijk voor je zijn. Als je veel reist voor je werk of verder van je werk woont, kan een passende vergoeding maandelijks veel opleveren. Andere zaken waar je over kunt onderhandelen zijn extra verlof- of vakantiedagen, een thuiswerkvergoeding, een opleidingsbudget, goede pensioenregeling, prestatiebonus of een laptop en/of telefoon van de zaak.





Mobiliteitskaart: wat is het?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

25-05-2024 - Profiteer van de voordelen van een werkplek reserveringssyst
Maakt jouw organisatie al gebruik van een modern werkplek reserveringssysteem? Met een dergelijk systeem profiteer je van verschillende interessante voordelen. Niet alleen als ondernemer, maar oo
Lees meer

10-05-2024 - Hoe creeer je een uitnodigende ingang voor jouw bedrijfspand
Een uitnodigende ingang voor jouw bedrijfspand is noodzakelijk voor het imago van je bedrijf, aangezien het de eerste kennismaking is met je merk. Het moet zo een blijvende positieve indruk achterlate
Lees meer

07-05-2024 - 6 essentiele overwegingen bij het bouwen van je kantoor
Bij het plannen van de bouw van een nieuw kantoor zijn er tal van belangrijke zaken waarmee rekening moet worden gehouden. Of je nu een start-up bent die een eerste ruimte betrekt of een gevestigd bed
Lees meer

27-04-2024 - De voordelen van een extern callcenter
Is het de moeite waard om de klantenservice uit te besteden? Als klein of middelgroot bedrijf heb je vaak niet de ruimte voor een complete klantenservice die uren per dag beschikbaar is. De hele dag b
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap