Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Een bedrijf, een boodschap: waarom consistente messaging onmisbaar is voor job marketing

Een bedrijf, een boodschap: waarom consistente messaging onmisbaar is voor job marketing

Een bedrijf, een boodschap: waarom consistente messaging onmisbaar is voor job marketing

Hoe wil je je bedrijf presenteren naar de buitenwereld én in je interne communicatie? Deze vraag is belangrijker dan je misschien zou denken, want voor een effectieve job marketing of employer branding campagne is consistente messaging een onmisbaar onderdeel. Benieuwd waarom? Lees snel verder.

Waarom consistente messaging?

Je boodschap ontstaat uit je identiteit, en als je maar vaak genoeg dezelfde boodschap herhaalt, wordt je identiteit versterkt. Dit komt omdat je publiek en je eigen team het merk gaat associëren met die bepaalde boodschap. Zo wordt het waarheid.

Een consistente messaging versterkt hierdoor ook je merkbekendheid en geloofwaardigheid, maar ook het vertrouwen en de loyaliteit de doelgroep van je wervingscampagne. Hetzelfde geldt voor je huidige collega’s. Een consistente boodschap draagt dus ook bij aan het behoud van je medewerkers! (De boodschap van) je bedrijf wordt dus serieuzer genomen en onthouden als het maar vaak genoeg gezien wordt. Vergeet alleen niet dat hoewel de boodschap altijd gelijk moet blijven, het wel raadzaam is om je employer branding of online recruitment campagne om de zoveel tijd te vernieuwen. Zo blijft de content fris en gaat het je doelgroep niet irriteren.

Met een consistente branding doe je je huidige medewerkers ook een plezier. Het is voor hen namelijk ook makkelijker om bijvoorbeeld op verjaardagen uit te leggen wie jullie precies zijn wanneer de boodschap consistent en duidelijk is.

Vergeet niet dat je boodschap gebaseerd is op je merkidentiteit. Die verandert niet zo snel, dus zodra je ‘m hebt, kan je iedere campagne bouwen met die identiteit in je achterhoofd. Handig toch?

Welke boodschap zal ik kiezen en wat is mijn merkidentiteit?

Vind je het moeilijk om je boodschap te bepalen? Start met het creëren van een sterke merkidentiteit. Houd hierbij je missie, visie, doelgroep en kernwaarden in gedachten. Gebruik ook een passende tone of voice en huisstijl. Twijfel je nog? Onthoud dat je bedrijf bestaat uit mensen die er allemaal een iets ander beeld van hebben. Met een korte vragenlijst krijg je al genoeg antwoorden om je merkidentiteit vollediger te maken.

Hoe houd ik mijn branding consistent?

Wanneer je je merkidentiteit en boodschap op orde hebt, is het belangrijk dat je deze duidelijk, samenhangend en consistent naar buiten brengt. Dit doe je met twee doelgroepen in gedachten: potentiële nieuwe collega’s en je huidige collega’s. Je kunt nu een plan opzetten waarin je de boodschap, relevante kanalen en planning van de communicatie neerzet. Hoe duidelijker, hoe beter; alleen zo krijg je consistente messaging. Zorg ook dat je huidige medewerkers weten waar het bedrijf voor staat en wat jullie willen uitdragen. Wie weet halen zij wel nieuwe collega’s binnen!

Alle tips op een rijtje

Wil je (een aantal van) deze tips gaan toepassen bij jouw bedrijf? Hier komen ze nog één keer:

  • Bedenk je missie en visie voor een sterke merkidentiteit.
  • Vraag je collega’s om hun meningen, ervaringen en beeld van het bedrijf.
  • Houd je doelgroep(en) in gedachten bij elke media uiting.
  • Vraag je huidige collega’s om de juiste boodschap naar buiten te brengen.

Heb je al deze tips toegepast? Dan worden je campagnes zeker een succes!


 





Een bedrijf, een boodschap: waarom consistente messaging onmisbaar is voor job marketing

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

01-03-2024 - Van rommel naar rust: het belang van orde op kantoor
Je weet het misschien maar al te goed. Een geordend en opgeruimd kantoor is een van de fijnste plekken om aan het werk te gaan. Want net zoals bij een opgeruimd huis, zorgt een opgeruimd kantoor voor
Lees meer

26-02-2024 - Een bedrijfsfilm laten maken: De weg naar succes
Een bedrijfsfilm laten maken moet natuurlijk goed gebeuren. Je wilt positieve reacties, dat het verhaal blijft hangen bij de doelgroep en dat er over gesproken wordt. Maar wat maakt jouw bedrijfs
Lees meer

17-02-2024 - De Beste Online Betalingsproviders Voor Uw Bedrijf
Het vinden van de juiste betalingsprovider is cruciaal voor het succes van uw bedrijf in dit digitale tijdperk. Of u nu een start-up heeft waarmee u naamsbekendheid probeert te krijgen of  e
Lees meer

13-02-2024 - De sleutel tot succes: het vinden van passend interim manage
Het vinden van een passend interim management team kan cruciaal zijn voor het succes van jouw bedrijf. Of je nu te maken hebt met een tijdelijke afwezigheid van een of meerdere belangrijke medewerkers
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap