Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Medewerkers tevreden houden

Medewerkers tevreden houden

Het meest belangrijk voor het succes van een bedrijf? Tevreden klanten. Niet alleen ten tijde van de economische crises zoals de afgelopen jaren, maar ook natuurlijk nu het veel bedrijven in Nederland weer voor de wind gaat. Met de opkomst van het internet is klanttevredenheid zelfs alleen maar meer mee gaan spelen, nu online over iedere dienst en ieder product wel reviews en recensies te vinden zijn. Belangrijke factor voor de klanttevredenheid is de medewerkerstevredenheid.

Effecten van tevreden medewerkers

Uit onderzoek is gebleken dat tevreden medewerkers op meerdere manieren voor meer klanttevredenheid zorgen. Allereerst zijn tevreden medewerkers mensen die meer oog hebben voor de wensen en behoeften van klanten. Daarnaast beschikken zij over de juiste middelen om klanten te begrijpen en te bedienen. Tenslotte hebben medewerkers die tevreden zijn daarnaast ook nog eens meer energie en zijn gemotiveerder om goede service te leveren. Nog meer positieve gevolgen van tevreden medewerkers: een lager ziekteverzuim en minder personeelsverloop, een beter werkmoraal en een hogere productiviteit

Tips om de medewerkerstevredenheid te verhogen

Hieronder enkele tips om de medewerkerstevredenheid te verhogen:

  • De werkplek: of het nu om bureauwerk of bijvoorbeeld werk in de horeca gaat, zorg dat medewerkers de beschikking hebben over degelijke en mogelijk ergonomische apparatuur voor de uitoefening van hun werk.
  • Bedrijfskleding: zeker voor wat frissere tijden kun je voor medewerkers die direct klantencontact hebben bijvoorbeeld mooie sweaters laten bedrukken. Niet alleen zorgt dit voor een lager ziekteverzuim, het draagt ook bij aan de naamsbekendheid en herkenbaarheid.
  • Ruimte voor eigen initiatief en invulling: door veel controles en verantwoording moeten afleggen kunnen medewerkers zich een robot gaan voelen. Het is prima om richtlijnen op te stellen, maar mensen de ruimte te bieden voor de invulling van het werk en mee te denken over de eigen functie en bedrijfsvoering.
  • Betrokkenheid: tevreden medewerkers zijn betrokken medewerkers. Weten wat er speelt geeft mensen de mogelijkheid in te spelen of na te denken over kansen om bijvoorbeeld de omzet te verhogen of kosten te verlagen. Door een transparante en open houding over ontwikkelingen en de financiële status voelen mensen zich meer betrokken bij het bedrijf.

En een van de belangrijkste dingen die zorgen voor tevreden medewerkers, en ook nog eens niets kosten? Complimenten! Maar al te vaak ervaren mensen dat ze alleen wat te horen krijgen als het verkeerd gaat. Positieve feedback of een compliment hoeft zeker niet veel moeite te kosten, maar heeft wel een groot effect vaak!





Medewerkers tevreden houden

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

06-06-2017 - Bedrijfsuitje in Amsterdam organiseren?
Bedrijfsuitje in Amsterdam U bent de uitverkorene om een bedrijfsuitje in Amsterdam te organiseren voor uw collega's? Dat kan vaak een moeilijke klus zijn! Wat past er het beste bij de groep? Zitte
Lees meer

22-03-2017 - Notuleren uitbesteden heeft veel voordelen
Bij veel organisatie wordt er iemand bij de vergadering aangewezen om de notulen te verzorgen. Een taak die vaak onderschat wordt. Goede notulen zijn namelijk essentieel voor de continuïteit van
Lees meer





Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap