Wat is een design thinking sessie en waarom zou je moeten deelnemen
Wat is een design thinking sessie en waarom zou je moeten deelnemen
Design thinking staat voor een methode waarbij je op een creatieve wijze tot innovatieve oplossingen komt. Er zijn daar natuurlijk allerlei methodes voor, maar deze benadering kenmerkt zich door de klantfocus centraal te stellen. Dat is het uitgangspunt van de design thinking methode die vele voordelen oplevert.
Denken als een designer
Medewerkers binnen een projectteam gaan als een designer denken na deelname aan een design thinking sessie. Dat is de grootste kracht, waarbij de klantbehoefte het uitgangspunt is om voordeel uit te halen. Een belangrijk kenmerk daarbij is dat je via deze werkwijze vanuit je gevoel gaat denken. Bijvoorbeeld door na te denken over wat een klant voelt bij een product of dienst. Op deze manier is er sprake van een kwalitatieve aanpak van het inspelen op de klantbehoefte. Daar is voordeel uit te halen, want de klantbehoefte staat in deze tijd nu eenmaal meer centraal dan ooit het geval is geweest.
Oplossen van complexe vraagstukken
Er is nog een reden om aan een design thinking sessie deel te nemen. Dat is dat het een handvat biedt om een complex vraagstuk op te lossen. Daarbij is er sprake van concreet inzicht in het probleem. Het gaat bij deze methode om een combinatie van denken en van actie. Eerst dient het probleem daarom gedefinieerd te zijn om aan de hand daarvan creatieve ideeën te bedenken en te testen. Het denken en handelen is de ideale mix om tot een oplossing voor een complex probleem te komen. Het is dan ook eerder een state of mind dan een mentaliteit met de focus op oplossingen en handelen. Deelname aan een design thinking sessie maakt deze aanpak mogelijk, waarbij de aanpak ook voor het doorbreken van oude denkpatronen zorgt.
Meer verbinding
Er is nog een belangrijke reden voor deelname en dat is om binnen je organisatie de verbinding te optimaliseren. Dat is onder meer mogelijk door afdelingen gezamenlijk aan teambuilding te laten doen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat de ene afdeling niet weet wat de andere doet, laat staan dat ze elkaar kennen. Hierdoor ontbreekt er vaak verbinding en dat is toch een belangrijk element om het succes van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. De verbinding is te stimuleren als de medewerkers van diverse afdelingen elkaar beter leren kennen. Dat zorgt voor een krachtig fundament van je bedrijf.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een kar
Lees meer
26-03-2024 - 3 tips om de juiste strategische partner te vinden
Tegenwoordig werken bedrijven veel vaker samen dan vroeger. Vroeger probeerden we alles zelf te doen, maar nu zien we dat meer bedrijven de handen ineenslaan. Ze vormen samenwerkingsverbanden die de s
Lees meer
26-03-2024 - Exit strategie: 4 vragen voor een succesvolle bedrijfsverkoo
Waar werknemers vaak van baan wisselen, worden ondernemers steeds vaker serie-ondernemers. Veel ondernemers denken al snel aan één ding: hun bedrijf verkopen. Met een goed plan in samenw
Lees meer
20-03-2024 - Ziekteverzuim op de werkvloer voorkomen en verminderen doe j
Een hoog ziekteverzuim is nooit goed voor je bedrijf. In de eerste plaats heb je er als bedrijf zelf veel last van. Door ziekteverzuim moeten bepaalde taken namelijk aan andere medewerkers worden gede
Lees meer
Auteur
Asjer