Home / Juridisch advies / Juridisch advies Nieuwegein / De Man Voor Recht en Resultaat / Auto met (verborgen) gebreken

Auto met (verborgen) gebreken

Auto met (verborgen) gebreken gekocht? De juristen van De Man Voor Recht en Resultaat kunnen u hier mogelijk bij helpen!

Auto met (verborgen) gebreken gekocht? De juristen van De Man Voor Recht en Resultaat kunnen u hier mogelijk bij helpen! Stel, u heeft pas geleden een prima occasion gekocht, althans: dat leek zo. De auto blijkt later een (verborgen) gebrek te bezitten. U heeft natuurlijk al flink wat tijd en geld aan de auto besteedt en de verkoper werkt niet (gelijk) mee aan een passende oplossing Een vervelende situatie dus. Hoe nu verder? Verkoper aansprakelijk? Onze juristen krijgen regelmatig de vraag of de verkoper voor gebreken aan een auto (succesvol) aansprakelijk te stellen is. Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden, het verschilt nogal per situatie. Alle omstandigheden van het geval spelen mee. Mr. Eva van Dijk zal hieronder het een en ander verduidelijken. Garantie; professionele of particuliere verkoper? In de eerste plaats is van belang of u garantie heeft en of de verkoper een professional of particulier is. Ook is het belangrijk dat u na het ontdekken van het gebrek hierover zo spoedig mogelijk contact opneemt met de verkoper. Professionele verkoper, met garantie Heeft u een auto gekocht van een professionele verkoper met garantie (in het koopcontract), dan hoort de verkoper u te helpen als het gebrek onder de dekking valt. Het valt aan te raden om uw klachten rond de auto tijdig op papier te zetten, met vermelding van de datum, en de verkoper hiervoor liefst te laten tekenen. Zo kunt u achteraf makkelijker bewijzen dat u de klachten binnen de garantietermijn gemeld zijn, indien de klachten niet zijn opgelost en de garantieperiode voorbij is of als de klachten terugkeren. Als de autodealer niet meewerkt, stuur dan een aangetekende ? of faxbrief met een duidelijke beschrijving van de klachten en een redelijke termijn voor de verkoper om contact met u op te nemen en de gebreken aan de auto te verhelpen. Indien de dealer niet binnen deze termijn reageert of begint met het herstel, dan kunt u de auto bij een derde laten herstellen op kosten van de verkoper. Hierna hoort de verkoper de kosten aan u over te maken. Wilt u de voorgaande stap(pen) door een jurist laten uitvoeren of betaalt de verkoper de kosten niet na 30 dagen aan u (terug), neem dan contact op met mr. Eva van Dijk. Professionele verkoper, geen garantie Ook als er geen garantie is afgesproken, hoort een auto aan uw (redelijke) verwachtingen te voldoen. Koopt u als particulier van een professionele verkoper, dan is normaal het consumentenrecht van toepassing. Er wordt aangenomen dat een (verborgen) gebrek ten tijde van de koop al bestond, als het gebrek binnen 6 maanden na aankoop kenbaar wordt. Is de verkoper het daar niet mee eens, dan is het aan hem om aan te tonen dat het gebrek niet bestond. Voldoet een auto (aantoonbaar) niet aan uw verwachtingen? Dan is deze non-conform. De consument-koper heeft, als de auto niet aan de overeenkomst beantwoordt, het recht om gratis herstel te vorderen. De verkoper moet hiertoe eerst de mogelijkheid krijgen, voordat de koop -afhankelijk van de omstandigheden- ontbonden kan worden of er prijsvermindering gevraagd mag worden. Is er sprake van een (technisch) gebrek en weigert verkoper het probleem op te lossen, stuur dan een aangetekende brief naar de verkoper met een goede beschrijving van de klachten en sommeer om het gebrek binnen een redelijke termijn te verhelpen. Voldoet de verkoper niet aan u verzoek, dan kunt u (als het gebrek dat rechtvaardigt) de koopovereenkomst ontbinden of het gebrek door een garage laten herstellen en de herstelkosten bij de verkoper terugvragen. Zorg er in het laatste geval wel voor dat de garage een helder, schriftelijk verslag uitbrengt over de problemen en werkzaamheden en bewaar liefst de vervangen onderdelen. Een juiste aansprakelijkheidsstelling is van belang om uw rechten niet te verliezen. Twijfelt u over de inhoud van de brief? Neem dan gerust contact op met juriste Eva van Dijk op nr. 030-78 52 791. Het is overigens raadzaam om klachten steeds tijdig op papier te (laten) zetten en het stuk te voorzien van handtekeningen+datum -ook als de verkoper heeft aangegeven de klachten te verhelpen-, zodat u kunt bewijzen dat de gebreken op tijd zijn gemeld. Als de gebreken door de verkoper worden verholpen, kunt u vragen om een factuur met een omschrijving van de gedane werkzaamheden (onder garantie?) en de datum. Mochten de werkzaamheden niet (goed) zijn uitgevoerd, dan heeft u de factuur als bewijsstuk. Particuliere verkoper Als u een auto van een particulier heeft overgenomen, dan wegen uw (onderzoeks)plichten zwaarder en is het lastiger om uw recht te halen. Indien er sprake is van een (verborgen) gebrek, dan heeft u namelijk de bewijslast dat de auto het gebrek al bezat tijdens de koop en dat de verkoper vooraf van het gebrek op de hoogte was of moest zijn. Als dit bijvoorbeeld blijkt uit de door u opgevraagde onderhoudshistorie of andere (schriftelijke) bewijsstukken, dan maakt u kans om de schade bij de verkoper te (kunnen) verhalen. Als de verkoper na melding van het gebrek niets wilt doen, stuur dan een aangetekende brief met een heldere beschrijving van het gebrek met een uitdraai van uw bewijsstuk(ken). Geef de verkoper 10 werkdagen om contact met u op te nemen en om de problemen te verhelpen. Volgt er geen reactie en/of (tijdig) herstel, dan kunt u de auto bij een derde laten herstellen op kosten van de verkoper. De juiste bewijsstukken zijn hierbij zeer belangrijk! Wilt u hulp bij de te volgen stappen of wil de verkoper u niet (terug)betalen? Neem vrijblijvend contact op met één van onze juristen! Verwachtingen, onderzoeks- en mededelingsplicht Van een occasion mag u minder verwachten dan van een gloednieuwe wagen. Wat u mag verwachten van een tweedehands auto hangt onder andere af van de soort en leeftijd van de auto, de kilometerstand, de betaalde prijs, de onderhoudstoestand en de mededelingen van de verkoper. In het algemeen geldt dat u mag verwachten dat de gekochte auto veilig genoeg is om aan het normale verkeer deel te nemen en dat de kilometerstand correct is. Een occasion zal vaker slijtage- en gebruikssporen en kleine mankementen vertonen. Houdt er rekening mee dat de verkoper niet voor elk mankement aansprakelijk is, zeker niet als de prijs laag was, de auto oud is of veelgebruikt. Een koopovereenkomst kunt u dan ook niet (geheel) ontbinden als het gaat om een klein gebrek, waarbij de auto nog normaal gebruikt kan worden of voor het specifieke doel waarvoor deze gekocht is (en u dit laatste voor de koop aan de verkoper heeft verteld). De verkoper hoeft dan de auto niet terug te nemen en de koopprijs aan u terug te betalen. Let erop dat u bij de koop van een auto een onderzoeksplicht heeft. Zichtbare of eenvoudig te ontdekken gebreken leiden er vaak toe dat de verkoper niet aansprakelijk is. De verkoper heeft echter ook een mededelingsplicht; hij hoort voor de koop bekend te maken wat voor de koper relevant is en wat de hem bekende mankementen aan de auto zijn. Deze mededelingsplicht kan in de praktijk zwaarder (mee)wegen dan de onderzoeksplicht. Rechtsbijstand Veel mensen denken via hun rechtsbijstandsverzekering verzekerd te zijn voor rechtshulp wanneer zij een auto met gebreken hebben aangeschaft. Dit blijkt lang niet altijd het geval: de kwestie valt niet onder de dekking en/of de rechtsbijstandsverzekeraar weigert hulp te bieden (bijvoorbeeld bij geen BOVAG-garantie). De Man kan voor u een rechtsbijstandscheck uitvoeren of u mogelijk wel juridisch bijstaan. U kunt direct contact met ons opnemen via: 030 78 52 791, dit formulier of ons kantoor in Nieuwegein bezoeken. Tot slot In dit artikel worden enkele hoofdlijnen behandeld. Niet alle (actuele) feiten en omstandigheden kunnen worden besproken. Aan dit informatieve artikel kunt u dan ook geen rechten ontlenen.



Auto met (verborgen) gebreken

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

Gerelateerd nieuws in de regio

12-10-2017 - Juridisch advies en controle vaststellingsovereenkomst
Beëindiging met wederzijds goedvinden Uw werkgever en u kunnen samen overeenkomen dat uw (lopende) arbeidscontract zal gaan eindigen. Dit wordt ook wel ?ontslag met wederzijds goedvinden? genoemd

11-09-2017 - Proefles paaldansen in diverse steden nu ? 9,50!
Op zoek naar een uitdagende, nieuwe sport? Of heb je altijd al eens willen paaldansen? Dat kan bij Sportief Paaldansen en met maar liefst vijf vestigingen door heel Nederland zijn wij de grootste p

14-04-2017 - Design Catering
Met ruim 35 jaar ervaring in deze branche is geen evenement ons te groot of te klein. De kracht van Design Catering is samenwerken, samen werken met partijen die specialist zijn op hun vakgebied.

10-08-2015 - Doe nu een gratis seo Check
Met deze gratis tool kom je sneller en makkelijk in de zoekresultaten voor. Klik nu op de link om een gratis check te kunnen doen. Meer verkeer is meer omzet. http://seocheckgratis.nl




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap