Home / Groothandel / Groothandel Waddinxveen / AXIS & Stuifmeel BV / Spindelhefelementen zijn overstromingen te slim af

Spindelhefelementen zijn overstromingen te slim af

Wertheim aan de Main is een historische Duitse stad, die dateert uit de Middeleeuwen. Eeuwenlang geplaagd door overstromingen van de rivier de Tauber, zochten de inwoners van de stad een voordelige oplossing om schade aan het gebied in de toekomst te beperken.

In 1967 is een voetbrug over de Tauber geplaatst. In de afgelopen 45 jaar is de Tauber talloze keren overstroomd en is de houten brug, gebouwd op een constructie van stalen balken, regelmatig gerepareerd of zelfs herbouwd.

Scheiber Engineering Consultancy in Stuttgart kreeg de opdracht een brug te ontwerpen, die zou harmoniseren met de historische omgeving, veilig en gemakkelijk voor de burgers toegankelijk zou zijn, en eenvoudig kon worden verwijderd tijdens overstromingen. Het resultaat was een hefbrug van 31 meter lang met een gewicht van 17 ton.

Rivierbruggen zijn er in heel uiteenlopende typen: draaiend, enkelzijdig geheven, drijvend en nog vele andere vormen. In alle gevallen is het draai, of hefmechanisme zichtbaar en vaak onooglijk. De opdrachtgevers waren duidelijk, deze bouwvormen waren uitgesloten. In Wertheim, waar de brug zelden zou worden geheven, was het belangrijk dat de hefelementen discreet verborgen zouden zijn, tot het moment dat ze nodig waren.

Nadat het voorstel voor een kettingaandrijving door de onooglijke draagconstructie was verworpen, werden twee mogelijke oplossingen bekeken. De ene toepassing maakte gebruik van hydrauliek, de andere van spindelhefelementen. De hydraulische oplossing viel af door omgevingsfactoren en het gevaar van verontreiniging van de rivier mocht het hydraulische systeem gaan lekken. Daardoor had een ontwerp met spindelhefelementen de voorkeur.

De oevers aan beide zijden van de rivier de Tauber werden afgegraven om het mechanisme te verbergen en de bruggenhoofden van een robuust fundament te voorzien. De keuze viel op vier Grob spindelhefelementen, aangedreven door een set elektromotoren. Deze gevestigde technologie garandeert een synchrone beweging. Bij hoogwater kan de 17 ton zware constructie binnen 45 minuten tot een hoogte van 5,40 meter geheven worden. Sensoren detecteren een eventuele ongelijke beweging en corrigeren deze dan onmiddellijk.

In juli 2006 was de constructie van de nieuwe brug, na slechts twee maanden, voltooid.

Grob Antriebstechnik GmbH wordt in de BeNeLux vertegenwoordigd door AXIS & Stuifmeel BV. Indien u meer informatie wenst, neemt u dan contact met ons. U kunt ons mailen via [email protected] of bellen op +31 (0)182-647070. Onze lineair specialist John Eichler staat u graag te woord.





Spindelhefelementen zijn overstromingen te slim af

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

Gerelateerd nieuws in de regio

04-04-2017 - Lineaire aandrijvingen toto wel 18 kN voor het veelzijdige m
AXIS & Stuifmeel B.V. heeft haar leveringsprogramma uitgebreid met lineaire actuatoren van TiMOTION. Deze zijn leverbaar in een brede vermogensrange van circa 100N tot 10kN en kernmerken zich door

30-09-2015 - Innovatieve partner van AXIS & Stuifmeel: MOTIVE S.R.L.
Motive srl is een nieuwe aanwinst in het leverancierspakket van AXIS & Stuifmeel. Motive, gevestigd in het Noord-Italiaanse Castenedolo, beschikt over een eigen ontwerp- en productiefaciliteit, wa

30-09-2015 - Nieuwe lijn trilmotoren bij AXIS & Stuifmeel
Sinds 1978 maken trilmotoren deel uit van het leveringspakket van AXIS & Stuifmeel. In die 37 jaar hebben wij een grote expertise opgebouwd op het gebied van triltechniek en bijgedragen aan ve

30-09-2015 - Nieuwe Dynamic Power Controller van Circutor voor een optima
Het zelf opwekken van duurzame energie komt steeds meer binnen handbereik. De Spaanse fabrikant Circutor is al jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van technische oplossingen voor de foto volta&ium




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap