Home / Telefoon kopen / Telefoon kopen Rhenen / AdRo Telecom / Voorkom VOIP FRAUDE!!

Voorkom VOIP FRAUDE!!

Houd uw telefooncentrale veilig

Het gebeurt helaas maar al te vaak: inbreken op telefooncentrales. Criminelen weten toegang te krijgen tot het systeem en misbruiken de telefoonlijnen door te bellen naar dure nummers in het buitenland. De schade kan oplopen tot tienduizenden euro's. Daarom is het belangrijk om het frauderisico zo veel mogelijk te beperken. Wij geven u graag een aantal tips. U bent immers zelf hoofdzakelijk verandwoordelijk voor de beveiliging van uw telefooncentrale.

Een Hosted VOIP telefooncentale heeft veel voordelen. Vrijwel onbeperkt bellen, lijnen doorschakelen, berichten op afstand afluisteren, koppelen met uw Smartphone etc. Helaas kennen criminelen die voordelen ook. Daarom ontwikkelen ze steeds slimmere manieren om toegang te krijgen tot uw telefooncentrale. U merkt vaak niets van het misbruik totdat u een torenhoge factuur ontvangt. De schade kunt u vervolgens nergens verhalen, omdat de daders vaak onvindbaar zijn en omdat u zelf verantwoordelijk bent voor de beveiliging van uw centrale !

Gelukkig zijn er manieren om de kans op fraude te beperken.



Wat is VOIP-fraude?

De belangrijkste reden om een telefooncentrale te hacken is duidelijk: bellen zonder er zelf voor te betalen. Voor hackers met slechte bedoelingen zijn VOIP-centrales extra interessant. Als ze eenmaal "binnen zijn", houden ze de telefoonlijnen vaak nachtenlang open naar hun eigen buitenlandse betaalnummers. Zo strijken ze de opbrengsten zelf op, terwijl u voor de kosten opdraait.

VOIP-systemen zijn aantrekkelijk voor meer dubieuze praktijken. Een criminele hacker kan uw lijnen bv. doorverkopen aan een belhuis. De klant van het belhuis belt vervolgens, zonder dat hij het weet, via een lijn van uw telefoonscentrale. Tot slot kan een hacker uw centrale zelfs helemaal stilleggen, om welke reden dan ook.



Hoe werkt VOIP-fraude ?

Voor criminelen zijn er dus genoeg redenen om toegang te willen tot een VOIP-centrale, maar hoe doen ze dat?

Voicemail

Via de centrale kunt u voicemailberichten op afstand afluisteren. Zodra een hacker het betreffende inbelnummer heeft, probeert hij met standaardwachtwoorden( zoals 0000 en 1234) toegang te krijgen tot het systeem. Als dat lukt, kan hij zelf gesprekken opzetten, berichten afluisteren, welkomstteksten inspreken en andere gebruikers blokkeren.

Inlogcodes (DISA)

Met een inlogcode kunt u thuis of op locatie bellen via de centrale. Dit systeem heet Direct Inward System Acces (DISA). Als een hacker de code achterhaalt ( standaardcodes zijn vrij makkelijk op internet te vinden), kan hij meerdere gesprekken tegelijk opzetten.

Via onderhoudspoorten

De meeste VOIP-systemen hebben een poort voor updates en serveronderhoud. Als deze poort openstaat, kunnen hackers toegang krijgen en het systeem configureren of dure gesprekken opzetten.

Social engineering

Een andere manier om gevoelige informatie te achterhalen, heet social engineering. Daarbij doet iemand zich via de telefoon voor als een ander om op die manier bepaalde wachtwoorden te achterhalen of om zich te laten doorverbinden. Als de criminele beller wordt doorverbonden kan het bijvoorbeeld lijken of hij belt via een intern nummer.

Smartphone App

Steeds vaker wordt er ook gebruik gemaakt van een Smartphone App waarmee je je VOIP centrale kunt bedienen op afstand of gesprekken kunt opzetten/beantwoorden via WiFi of 3/4G. Gebruik ALTIJD een App die beschikbaar wordt gesteld door uw VOIP leverancier of die zij aanbevelen als betrouwbaar ( Bria is een van de meest gebruikte en wordt door veel providers ondersteund). Er zijn ontzettend veel (gratis) Apps te downloaden voor je Smartphone/iPhone welke niet altijd betrouwbaar zijn of ( na installatie ) niet werken ( kijk ook eerst bij de recenties van een App voor dat u deze download ). Heb je je SIP account gegevens hier eenmaal ingevoerd dan is het wel heel makkelijk voor een fraudeur .



Hoe kunnen we VOIP-fraude voorkomen ?

Helaas kunt u het niet helemaal voorkomen maar u kunt bij de aanschaf van Voip telefonie wel rekening houden met een aantal zaken.

Maakt uw VOIP leverancier gebruik van een "eigen" beveiligde server ?

Levert uw VOIP leverancier ook de data verbinding of maakt u gebruik van uw eigen/bestaande internet verbinding?

Levert uw VOIP leverancier ook de data verbinding dan is de vraag: Is deze beveiligd d.m.v. een IP connectovereenkomst met bv. UPC of KPN ? Dit zorgt er namelijk voor dat uw VOIP verkeer NIET over het publieke internet gaat.

Heeft u toegang tot en inzicht in uw gebruikersgegevens en verbruik zodat u zelf tijdig kunt ingrijpen? Of betaald u braaf iedere maand uw factuur en stelt u verder geen vragen ?



Wat kunt u zelf doen?

Onze VOIP leveranciers hebben hun "zaakjes" goed op orde, echter blijft u zelf uiteindelijk verantwoordelijk voor de beveiliging van uw telefooncentrale.Gelukkig kunt u ook zelf iets doen om fraude te voorkomen. Zorg bijvoorbeeld dat buitenstaanders niet bij uw centrale kunnen komen. Wijzig inlogcodes regelmatig en installeer de laatste beveiligingsupdates van uw apparatuur. En als u toch de dupe bent van telefonie fraude, doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie.

Voorkom VOIP-fraude !

wijzig de standaardcodes van uw voicemail
wijzig uw inlogcodes regelmatig en houd ze geheim
verwijder inlogcodes van oud-medewerkers direct
zorg voor voldoende fysieke beveiliging van uw systeem
let op met Apps voor smartphone of tablet
controleer (internationaal) telefoonverkeer regelmatig op "verdachte" pieken
evalueer regelmatig de kostenregistratie


Wilt u weten of uw huidige situatie afdoende is beveiligd of twijfelt u nu over de aanschaf van VOIP telefonie? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies.



 Voorkom VOIP FRAUDE!!

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

Gerelateerd nieuws in de regio

04-07-2018 - Open dagen
Nea weddingplanner school leert de studenten het vak van professioneel weddingplanner uit te oefenen. Studenten nemen in deze opleiding klassikaal de volledige lesstof door. In een groep van maximaal

14-01-2013 - Advies Karwei
Tweewekelijks ben ik op zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur te vinden bij Karwei Rhenen of Druten voor kleur- en interieuradvies etc. Uiteraard kan er een vervolgafspraak gemaakt worden; informeer naar

14-01-2013 - Wonenwonen.nl
Interieurstyliste ULANDA mag kwaliteitslogo 5-Sterrenspecialist voeren Interieurstyliste ULANDA De hedendaagse consument wordt steeds kritischer. Er zijn steeds meer aanbieders, waardoor men v

19-06-2012 - Actie
Nu bij aankoop van een Remeha CV-ketel 10 jaar garantie op alle onderdelen & een Remeha iSense GRATIS!! Dit in combinatie met een Service en Onderhoudscontract, vraag naar de voorwaar




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap