Home / Afval Blog / Tips voor succesvol afval scheiden op kantoor

Tips voor succesvol afval scheiden op kantoor

Tips voor succesvol afval scheiden op kantoor

Het scheiden van afval gaat op veel kantoren nog niet naar behoren. Daardoor is het recyclen van afval nog altijd lastig. Het is juist bij kantoorpanden zo dat er veel afval vrij komt en dat hier nog veel mee te doen is. Wel is het zo dat meer en meer wordt ingezien dat afval de grondstof van de toekomst is. Scheiden met bijvoorbeeld een rolcontainer kan veel opleveren. Ook als het gaat om CO2-reductie. Deze tips gaan daarbij helpen.

afval scheiden op kantoor

Het nut van afval scheiden op kantoor

Er komen vaak veel afvalstromen vrij op kantoor. Dit levert veel mogelijke grondstoffen op als voor bronscheiding wordt gekozen. Dit is ook opgenomen in het Landelijk afvalbeheerplan. Het is verplicht om tenminste 75% te scheiden, maar het liefst zo veel als mogelijk. Vanaf 2024 gaat bovendien het Circulair Materialenplan gelden. Dit betekent dat niet alleen naar scheiden, maar ook naar afval voorkomen wordt gekeken. Bedrijven moeten dan dus nog beter worden in recyclen en hergebruiken.

De verschillende soorten afvalstromen

De belangrijkste tip voor het scheiden is het in kaart brengen van de afvalstromen. Wanneer je weet wat voor afval je produceert, dan kan je hier ook het beleid en de strategie op afstemmen. Milieu Service Nederland kan hier ook in adviseren. Zo weet je precies wat je moet doen.

De juiste wijze van inzamelen

De volgende tip is dat je bekijkt wat je kan doen om de verschillende stromen op de juiste wijze in te zamelen. Heb je bijvoorbeeld veel met PMD te maken? Dan kan een miniperscontainer helpen om het volume al op locatie te reduceren. Daardoor is er minder transport nodig en dring je de CO2-uitstoot terug. Komt afval uit meerdere kleine kantoorruimtes? Kies dan voor de multi afvalcontainer. Ook rolcontainers kunnen helpen bij het scheiden op de juiste wijze.

Zorg dat iedereen weet hoe het zit

Een factor die onderschat wordt bij het scheiden is de manier waarop de medewerkers ermee omspringen. Het kost tijd om dit voor elkaar te krijgen. Goed communiceren en informeren is daarom heel belangrijk. Leg het beleid uit en geef aan wat de doelen zijn. Door elkaar te motiveren is de kans op succes ook groter.

Maak het gemakkelijk

Het is niet lastig om afval te scheiden. Het is wel belangrijk dat je het zo gemakkelijk maakt als mogelijk. Dit kan met een multi afvalcontainer in elke kantoorruimte. Daarin zijn verschillende stromen in verschillende compartimenten te verzamelen, maar wel allemaal op één plek. Dit maakt het voor iedereen makkelijk omdat het minimale inspanning kost. Het is een kleine moeite om het goed weg te gooien. De rolcontainers in verschillende kleuren of met verschillende etiketten kunnen ook helpen. Het is de manier om scheiden van afval makkelijk te maken.





Tips voor succesvol afval scheiden op kantoor

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap