Home / Kantoorartikelen Blog / 3 tips voor een productieve en gezonde werkomgeving

3 tips voor een productieve en gezonde werkomgeving

3 tips voor een productieve en gezonde werkomgeving

Een goed bureau en een ergonomische bureaustoel: dan is de werkplek wel zo goed als klaar, toch? Nee, dus. Inderdaad, deze meubelen zorgen ervoor dat je in ieder geval in een goede werkhouding kunt werken. Toch zul je merken dat er nog een hoop andere zaken nodig zijn om de werkomgeving om te dopen tot gezonde werkbasis waar het barst van de productiviteit en creativiteit. Maar wát mist er dan? En hoe doe je dit? Officetopper geeft je drie tips voor het creëren van een productieve en gezonde werkomgeving in jouw kantoor.

Tip 1: Vermijd een rommelige kantooromgeving

Het is alom bekend dat een slechte zithouding funest is voor de productiviteit en energie tijdens de werkdag. En dus is de ergonomische werkplek al volop doorgedrongen binnen vele kantoorinrichtingen. Toch is een rommelige kantooromgeving óók niet al te best voor de productiviteit. Veel rommel op het bureau of rondom de werkplek zorgt namelijk voor meer afleiding, en daardoor een verminderde concentratie en minder energie. Het is dus zaak om te zorgen voor voldoende opbergmogelijkheden, zodat je het opruimen, en opgeruimd houden, van de werkplekken nét een stukje makkelijker maakt. Dat werkt niet alleen fijner; ook zorgt het voor een professionelere indruk van je kantoorruimtes.

Meer opbergruimte met diverse kasten

Er zijn verschillende manieren om te zorgen voor meer opbergruimte in jouw kantoor. Denk aan archiefkasten, zoals een roldeurkast of draaideurkast, voor het opbergen van algemene dingen, zoals dossiers, verslagen of orders. Of juist persoonlijke opbergruimte binnen handbereik van de werkplek, zoals een ladeblok of apothekerskast. Wordt er binnen jullie bedrijf met flexplekken gewerkt? Of met veel flexibel personeel? Dan zijn de lockerkasten van Officetopper een ware uitkomst. Met deze lockers zorg je ervoor dat iedereen een eigen, betrouwbare opbergplek krijgt, zodat persoonlijke spullen of werkzaamheden netjes én veilig opgeborgen kunnen worden. 

3 tips voor een productieve en gezonde werkomgeving

Tip 2: Verbeter de akoestiek voor minder geluidsoverlast

Een rammelend koffiezetapparaat, kletsende collega’s of de aanslagen op een toetsenbord; stuk voor stuk kunnen de standaard kantoorgeluiden zorgen voor flink wat ruis tijdens de werkdag – zeker als de akoestiek in je kantoorruimte niet al te best is. En ja, óók dat zorgt voor een verminderde productiviteit. Té veel geluidsoverlast door een slechte akoestiek, zorgt zelfs voor een hoger risico op langdurige ziektes, zoals een burn-out. Het toevoegen van akoestische oplossingen zorgt ervoor dat de scherpste randjes van dit geluid worden weggehaald. Producten als (bureau)scheidingswanden, wand- of plafondpanelen zorgen er namelijk voor dat geluid wordt geabsorbeerd, waardoor het minder nagalmt. En dat geeft al gauw een veel betere concentratie en productiviteit, wat ook weer zorgt voor een gezondere werkomgeving waarin je medewerkers zich een stuk plezieriger voelen.

Tip 3: Zorg voor een goede basis

Natuurlijk kun je ook rekening houden met een aantal basisbenodigdheden voor de gezonde werkomgeving. Denk aan een ergonomische werkplek, waaraan je het liefst zowel zittend als staand kunt werken, voldoende daglicht en een inspirerende inrichting, met bijvoorbeeld planten of wandbekleding in een passende kleur. Daarnaast is het van belang om te denken aan voldoende stiltewerkplekken of vergaderruimtes, zoals een akoestische belcel. Zo kan iemand zich terugtrekken voor werkzaamheden waarvoor diegene veel concentratie nodig heeft – of worden collega’s niet gestoord door meetings van anderen.





3 tips voor een productieve en gezonde werkomgeving

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

25-11-2023 - Flexibele kantoorinrichting: Voordelen en implementatie
In een tijd waarin flexibiliteit de sleutel tot zakelijk succes is, evolueert ook de manier waarop we onze kantoren inrichten. Flexibele kantoorinrichting speelt hierbij een cruciale rol, wa
Lees meer

23-11-2023 - Kantoorartikelen Inkopen: waar moet je op letten?
Wanneer je een kantoorruimte huurt (of koopt) voor je bedrijf, kom je ook voor de taak te staan om kantoorbenodigdheden aan te schaffen, zoals ergonomische stoelen, zit-sta bureaus, garderobekasten en
Lees meer

21-08-2023 - Hoe zorg je voor de juiste sfeer op kantoor?
Hoe je je kantoor inricht, hangt af van veel factoren. Ten eerste is natuurlijk van belang om wat voor soort bedrijf het gaat. Een kapperszaak richt je anders in dan een notariskantoor. In een kappers
Lees meer

20-10-2022 - Tips voor een brandveilig kantoor
Goede voorbereiding en preventie is essentieel bij brandveiligheid. Je kunt namelijk weten hoe je moet handelen op het moment dat er brand uitgebroken is, maar voorkomen is nog altijd het beste. Waarb
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap