Home / Consultancy Blog / Top 5 tips voor aspirant IT-consultants

Top 5 tips voor aspirant IT-consultants

Top 5 tips voor aspirant IT-consultants

Dus je denkt erover om IT-consultant te worden of om te kiezen voor it consultancy. Dat is spannend! Maar voordat je er meteen in springt, hebben we dankzij onze geweldige social media community en rock star trainers een aantal tips voor je.

1. Test de wateren

Kortom, een IT-adviesbureau beginnen vanuit het niets zal moeilijk zijn. Voordat je je huidige baan opzegt, kun je het beste klein beginnen - zoals aan de zijkant - om er zeker van te zijn dat IT consulting echt iets voor jou is. Een parttime aanpak kan je helpen een of twee klanten binnen te halen voordat je besluit er fulltime voor te gaan. Klein beginnen zal helpen om de uphill battle minder steil te laten lijken.

2. Maak een ondernemingsplan

Hoewel dit misschien de meest vervelende stap is van het starten van je eigen adviesbureau, moet je ervoor zorgen dat je alle aspecten van het bedrijf overweegt. Veel mensen beginnen een bedrijf omdat ze een passie hebben voor het werk, maar geen idee hoe ze daadwerkelijk een bedrijf moeten runnen. Een ondernemingsplan dwingt je om naar het grote, lange termijn plaatje te bekijken. Gaat u fulltime of parttime werken? Moet je een LLC of eenmanszaak beginnen? Moet je een ziektekostenverzekering afsluiten? Welke boekhoudkundige praktijken ga je toepassen? Veel van deze informatie, zoals network security is nodig als u naar een financiële instelling moet voor kapitaal.

3. Leerplannen

 Als u nooit goed bent geweest in plannen, is het misschien een goed idee om een cursus projectmanagement te volgen. Bij het bieden op een klus moet je in staat zijn om projectomvang en mogelijke problemen te bepalen, en je natuurlijk voorbereiden op het onbekende. Nog iets om op te merken: als je voor jezelf begint, doe je niet alleen het IT-werk; je bent ook verantwoordelijk voor de verkoop, de boekhouding, de marketing en het koffiezetten. Time management gaat hand in hand met planning.

4. Word verkoper en klantenservicemedewerker

Voor jezelf beginnen betekent dat je altijd je verkoopt moet opzetten. Luister om de behoeften van je klanten te begrijpen, luister niet alleen om te reageren. Plaats jezelf in hun schoenen. Schuif uw diensten niet naar hen toe, maar probeer hun problemen op te lossen. Vergeet niet dat het feit dat jij techniek spreekt, niet betekent dat zij dat ook doen. Vereenvoudig het IT-jargon en zorg ervoor dat u niet op hen neerkijkt. Hun problemen aanpakken en op een attente manier in hun behoeften voorzien, zal u op lange termijn alleen maar helpen. Overtref hun verwachtingen, en ze zullen naar u blijven komen voor hulp.

6. Bepaal de prijsstelling

Geld is een gevoelig onderwerp, maar het is cruciaal. Trainer Scott Morris heeft een geweldig advies over tarief beheer: "Zoek uit wat je tarief wordt. Houd rekening met het aantal uren dat je daadwerkelijk gaat werken (wees realistisch, niet hoopvol) en bedenk dat je ook betaalt voor je 'administratietijd'. Het tarief kan dus heel hoog lijken, maar als je het uitmiddelt, valt het wel mee!" Iets anders om te overwegen is korting. "Het is OK om klanten kortingen aan te bieden," zegt Scott," maar factureer altijd tegen je werkelijke tarief en vermeld dan een korting. Zet nooit het lagere nummer neer als je 'tarief'. Dat schept slechte verwachtingen voor toekomstig werk wanneer je je tarieven weer op peil wilt brengen."





Top 5 tips voor aspirant IT-consultants

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

12-10-2022 - Wat is een SAP consultant en waar wordt het voor gebruikt?
We leven in een wereld die steeds technischer wordt. Zo hoef je tegenwoordig niet eens meer zelf te stofzuigen en kun je vanaf de bank al zien wie er zojuist aan de deurbel stond te trekken. De softwa
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap