Home / Fietsenmaker Blog / Minder ongelukken dankzij Bosch ABS-syteem voor E-Bikes

Minder ongelukken dankzij Bosch ABS-syteem voor E-Bikes

In mijn vorige blog had ik het kort over E-Bikes welke verschillende motoren er zijn. Dat de ontwikkelingen ook bij de E-Bikes niet stil staan mag duidelijk zijn. Hierbij wordt ook gedacht aan de veiligheid voor de gebruiker. Onderstaand artikel kreeg ik een tijdje terug van Bosch en wilde ik graag met U delen.

Minder ongelukken dankzij Bosch ABS-systeem voor e-bikes

Bosch komt met een ABS-systeem voor e-bikes dat voorkomt dat het voorwiel blokkeert en het achterwiel omhoog komt. Een antiblokkeersysteem (afgekort ABS) is een elektronisch regelunit die voorkomt dat de wielen van een voertuig blokkeren wanneer er krachtig wordt geremd, bijvoorbeeld bij een noodstop. Het systeem zal in de detailhandel beschikbaar zijn vanaf najaar 2018.

Bosch lanceert het eerste in serie geproduceerde antiblokkeringssysteem voor e-bikes op de markt: Bosch eBike ABS. Foto Bosch

Bosch produceert ook veiligheidssystemen voor motorfietsen. Het bedrijf lanceert binnenkort het eerste in serie geproduceerde antiblokkeersysteem voor e-bikes. Door deze nieuwe ontwikkeling wordt het mogelijk om blokkering van het voorwiel van de e-bike te voorkomen waardoor het achterwiel omhoog komt. Op deze manier kan de remafstand worden verkort en wordt het risico om over het stuur te vallen, verminderd.

25% minder ongelukken

Volgens onderzoeken die zijn uitgevoerd door de Accident Research Division van Bosch, kan het aantal ongelukken met e-bikes wel 25 procent minder worden als alle fietsen zijn uitgerust met het ABS-systeem. In het eerste onderzoek van Bosch hebben de onderzoekers meer dan 500 fietsongelukken in Duitsland bekeken. Hun belangrijkste conclusie: door het juiste remgedrag kunnen veel ongelukken worden voorkomen. Ze ontdekten dat bij 20 procent van de fietsongelukken de fietser al was gevallen voordat de botsing plaatsvond. Veel van deze vallen waren het resultaat van een onjuiste remreactie (of niet remmen). Het tweede onderzoek, dat is gebaseerd op gegevens van meer dan 5.400 botsingen en valpartijen, bevestigt ook dat in 75 procent van de botsingen niet is geremd. In deze gevallen kan een ABS-systeem van onschatbare waarde zijn. Claus Fleischer, CEO van Bosch eBike Systems, is ervan overtuigd dat “de introductie van een systeem van dit type de veiligheid op de weg op de lange termijn kan verbeteren.”

Geselecteerde partners starten proeffase

Tijdens de introductiefase die begint in het najaar van 2017, worden geselecteerde partners de eerste gebruikers van e-bikes met Bosch eBike ABS. Het systeem zal in de detailhandel beschikbaar zijn vanaf het najaar van 2018. In eerste instantie wordt Bosch eBike ABS alleen geïnstalleerd op toer- en stadsfietsen met 28″ wielen.

Efficiënt remmen met ABS

Geavanceerde, hoogwaardige remsystemen optimaliseren het remgedrag en verkorten de remafstand. Het Bosch e-bike ABS combineert voorwiel-ABS met een achterwielstabilisator, waardoor de veiligheid aanzienlijk toeneemt. Door de remdruk van de voorrem te regelen tijdens kritieke remmanoeuvres, wordt de situatie voor de fietser gestabiliseerd en wordt het risico op vallen veel kleiner. Fleischer voegt hieraan toe: “Met voorwiel-ABS houden wielsnelheidsensoren de snelheid van beide wielen in de gaten. Zodra het voorwiel dreigt te blokkeren, bijvoorbeeld wanneer er te hard wordt geremd, regelt Bosch eBike ABS de remdruk waardoor de stabiliteit en de manoeuvreerbaarheid van de e-bike worden geoptimaliseerd.” Dit is een beslissend voordeel, vooral op gladde wegen of op los, nat terrein: de e-bike kan voorzichtig worden vertraagd en tot stilstand gebracht worden.

Achterwielstabilisator

De achterwielstabilisator in het Bosch e-bike ABS-systeem zorgt ervoor dat het achterwiel op de grond blijft bij extreem hard remmen, vooral op een ondergrond met goede grip of tijdens afdalingen. Wielsnelheidsensoren merken wanneer het achterwiel omhoog komt en activeren dan de voorwielrem. Fleischer: “Bosch eBike ABS vermindert de remkracht bij het voorwiel kortstondig, waardoor het achterwiel snel het contact met de grond herstelt. Hierdoor wordt de kans kleiner dat de e-biker vooruit over het stuur valt.” Dankzij deze regulerende functie kan de voorwielrem actief en efficiënt worden gebruikt.

Magura partner bij ontwikkeling

Antiblokkeringsapparaten voor tweewielers zijn voor het eerst door Bosch geïnstalleerd in een motorfiets van de politie in Japan in 1994. Sinds 2007 is het Bosch Development Centre for Bicycle Safety in Japan verantwoordelijk voor de systemen. Bosch eBike Systems was in staat om elementen van het ABS voor motorfietsen te gebruiken in het ABS-systeem voor de e-bike. Magura is al jaren partner van Bosch bij de ontwikkeling van remtechnologieën en levering van reserveonderdelen en accessoires, servicehotlines, verwerking van garantieclaims en cursussen voor verkopers. Het Bosch e-bike ABS-systeem wordt gelanceerd met het CMe-ABS dat speciaal is ontwikkeld door Magura.

 





Minder ongelukken dankzij Bosch ABS-syteem voor E-Bikes

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

19-06-2019 - Ontdek de Utrechtse Heuvelrug op onze Fietsen
Kom langs en ervaar fietsen. Bij T.C.S. Fietsen geloven we in een persoonlijke aanpak en dat gaat het beste in een fysieke fietswinkel. Bij T.C.S. Fietsen hebben we kennis, ervaring en materialen om
Lees meer

15-09-2017 - Motivatie voor mijn bedrijf
Hallo, Ik zal mij eerst even aan U voorstellen. Mijn naam is Ronald Kuik, 52 jaar, getrouwd en eigenaar van Bike Repair Eindhoven. Sinds 26 Maart jl ben ik begonnen met het opstarten van mijn bedrij
Lees meer

15-06-2016 - Fietsenwinkel
Met Nederlandbedrijf.nl vind je ook de contactgegevens van alle fietsenwinkels in eigen land! Wil jij een nieuwe bromfiets, tweedehandse fiets met versnellingen of een omafiets zonder versnellingen
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap