Home / Online marketing Blog / WordPress SEO plugin van Yoast: alle lichten op groen

WordPress SEO plugin van Yoast: alle lichten op groen

Hoe optimaliseer je een WordPress website?

De meeste ondernemers die ik ken met een WordPress website gebruiken de SEO plugin van Yoast om goed in Google gevonden te worden. Prima, want dit is een handige en krachtige plugin. Maar vervolgens zie ik veel gedesillusioneerde ondernemers omdat hun website nog altijd niet goed in Google gevonden wordt. Hoe kan dat als toch alle lichten bij de SEO plugin van Yoast op groen staan?

De SEO plugin van Yoast

Ondernemers die een WordPress website hebben en deze willen optimaliseren voor zoekmachines als Google, raad ik zelf ook altijd de SEO plugin van Yoast aan. Deze bewezen plugin biedt een aantal SEO functionaliteiten. Een daarvan is een checklist, die aangeeft of in alle on-page SEO elementen (zoals page title, meta description tag, headers, tekst, images en links) het keyword van de pagina verwerkt is. Als dit het geval is en ook aan een aantal andere SEO aspecten is voldaan, gaan alle lichten bij de plugin op groen.

Alle lichten op groen

Wanneer alle lichten op groen staan, verwachten de meeste ondernemers dat hun website daarmee hoog in Google gaat scoren op de opgegeven keywords. Helaas! De plugin van Yoast biedt een goede SEO basis, maar is onvoldoende voor een hoge score in zoekresultaten.

Een goede ranking verlangt meer dan on-page SEO

Google gebruikt diverse zoekmachine algoritmes om de ranking van websites en webpagina’s te bepalen in haar zoekresulaten. Een belangrijke basis daarvan is on-page SEO. Daarmee kan Google van elke pagina op je website goed achterhalen wat het onderwerp is. Maar daarnaast let Google ook op een aantal andere aspecten.

Linkbuilding

Een belangrijk SEO aspect is linkbuilding. Wanneer iemand verwijst naar informatie op jouw website, wordt dat door Google gezien als een referentie. Google hecht daar waarde aan, omdat zij ervan uitgaat dat degene die de verwijzing maakt, waarde hecht aan de informatie op jouw website. Links naar jouw website en webpagina’s zijn dus van groot belang, mits deze wel relevant en kwalitatief zijn. Tegenwoordig ontstaan veel links door het delen van informatie op social media. Hoe meer likes en shares dergelijke gedeelde informatie krijgt, hoe meer dit een signaal naar Google is dat jouw informatie voor anderen van belang is. Een aantal andere manieren van linkbuilding zijn bedrijfsvermeldingen, persberichten en (gast)blogartikelen.

Gebruikersaspecten

Google kijkt dus steeds meer naar hoe anderen jouw website en informatie ervaren. Dat uit zich ook in een aantal andere gebruikersaspecten. Als je website traag is en pagina’s langzaam laden, dan zullen gebruikers snel afhaken. Als je website niet mobielvriendelijk is, zullen mobiele gebruikers (en dat worden er steeds meer) wegblijven. Google heeft ook aangegeven dat zij bijhoudt op welke zoekresultaten gebruikers klikken en hoe lang ze op je website blijven. Dit kan ertoe leiden dat als gebruikers meer klikken op een website met een lagere ranking of daar langer blijven (en dus meer informatie tot zich nemen), deze website uiteindelijk hoger in de ranking komt te staan.

Controleer de vindbaarheid van je website

Alle lichten op groen bij de SEO plugin van Yoast is dus niet voldoende om hoog in de ranking resultaten van Google te komen. Er zijn dus meerdere aspecten van belang. Heb je alle lichten op groen, maar word je website toch onvoldoende gevonden, controleer dan de vindbaarheid van je website met een SEO scan. Ik bied zelf ook een SEO scan aan, waarbij ik onder andere ook naar je naaste concurrenten op internet kijk. Uit de SEO scan volgt advies wat je kunt verbeteren of meer kunt doen om beter gevonden te worden.





WordPress SEO plugin van Yoast: alle lichten op groen

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

10-01-2024 - De voordelen van SEO uitbesteden
Het is tegenwoordig voor zowel grote als kleine bedrijven heel belangrijk om op internet gevonden te worden door jouw doelgroep. En dat begint met een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Search Eng
Lees meer

20-11-2023 - Instagram Stories: Tips voor betere engagement en conversies
Instagram Stories is een krachtig instrument binnen de gereedschapskist van elke marketeer. Met zijn tijdelijke karakter en creatieve mogelijkheden biedt het een unieke kans voor bedrijven om betrokke
Lees meer

08-11-2023 - Zoekmachine adverteren in een notendop
In de moderne digitale wereld speelt online adverteren een cruciale rol bij het vergroten van de zichtbaarheid en het succes van bedrijven. Een van de meest effectieve methoden is SEA, oftewel Search
Lees meer

30-10-2023 - Wat is het doel van een zoekwoordenanalyse?
Een effectieve website is meer dan alleen een mooi design en goede inhoud. Om te zorgen dat de juiste mensen uw site vinden, is een gedegen zoekwoordenanalyse essentieel. Maar wat houdt dat precies
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap