Home / Online marketing Blog / Tips om meer weergaven op YouTube te krijgen

Tips om meer weergaven op YouTube te krijgen

Bepaal de visie

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat de visie is achter het Youtube kanaal. Wat is het doel?

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Mensen bewust maken van een bepaalde levensstijl (bv. qua voeding of geloof)
  • Verkopen van een bepaald product
  • Mensen laten lachen
  • Delen van een interesse (bv. dolfijnen, vulkanen)
  • Expressie in film (bv. korte films)
  • Politieke overtuigingen delen

Zodra de visie van het YouTube kanaal bepaald is, kunnen er video's worden gemaakt die hierop aansluiten. Zo weet het publiek precies waar ze heen kunnen als ze hier naar op zoek zijn. Een duidelijke visie geeft ook duidelijkheid voor het publiek, waardoor ze eerder geneigd zijn naar de video's te kijken.

Post regelmatig nieuwe video's

Veel mensen houden van regelmaat. Dit geeft een gevoel van veiligheid en zorgt ervoor dat ze weten wat te verwachten. Het zorgt er voor dat er een groep volgers kan worden opgebouwd en hierdoor komt er een consistente stroom van views binnen. Door het algoritme van YouTube zullen video's met meer views sneller getoond worden aan een nieuw publiek. Om het aantal abonnees te vergroten zijn er veel verschillende platformen, bijvoorbeeld de dienst VolgersKopen. Door elke dag of elke week rond dezelfde tijd te posten geef krijgen de kijkers bovendien iets om naar uit te kijken.

Maak het aantrekkelijk

Veel mensen zijn visueel ingesteld en worden aangetrokken tot mooie plaatjes. Op YouTube kan hier op meerdere manieren gebruik van worden gemaakt. Een van de belangrijkste visuele lokkers zijn de thumbnails. Het creeren van de juiste thumbnail voor een video is een kunst en zeker niet iets wat je zomaar even doet! Ook op de abonnee pagina is het investeren in een mooie profielfoto en omslagfoto handig. Er zijn verschillende grafisch ontwerpers die dit werk voor een kleine prijs aanbieden. Maar natuurlijk is het ook mogelijk om er zelf mee aan de slag te gaan. Hou hiermee oog op wat de YouTube pagina moet uitstralen.

Extra aandacht voor de titel

Naast de thumbnail is de titel een grote eye catcher. Let bij het maken van een titel op de volgende punten:

  • Maak duidelijk waar de video over gaat. Veel youtube gebruikers maken gebruik van de zoekmachine om op content te komen. Als een video gaat over welke kleding je gehaald hebt vandaag en de titel is: "zo'n leuke dag gehad!", zal het publiek dat specifiek op zoek is naar kleding video's jouw video niet vinden. Zorg er dus voor dat dit duidelijk is en de zoekwoorden in de titel staan. Specifiek voor vlogs: haal de highlights eruit. Als er veel in de video gebeurt kun je de meeste interessante gebeurtenissen eruit lichten.
  • Niet meer dan 60 tekens. Alles wat boven dit aantal uitkomt wordt niet meer vertoond op het scherm en zo krijgt je publiek dus een halve titel te zien. Ook trekt een lange titel vaak niet de aandacht.
  • Zorg voor een titel die past bij je thumbnail. Door de titel een visuele presentatie te geven, heeft het een versterkende werking. Bij een titel 'bezoek aan de bloementuin' past bijvoorbeeld de thumbnail van een bloementuin.
  • Gebruik van een vragende titel maakt mensen nieuwsgierig. Denk bijvoorbeeld aan "Stammen mensen af van de apen?" Zonder deze vraag te beantwoorden kan de video vanalles bespreken. Als dit iets is wat interessant is voor het publiek, zullen ze geprikkeld worden om te kijken wat het antwoord in de video is.
  • Let op een misleidende titel. Het publiek wil niet van een koude kermis thuiskomen. Bij een titel als "Coolste Waterpark 2021", waarbij een simpele zwembad wordt getoond met twee glijbanen, zullen kijkers niet vrolijk worden. Belangrijk is daarom om te geven wat in de titel wordt aangeboden.
  • Rustig aan met de CAPS. Een titel met veel hoofdletters kan wat schreeuwerig overkomen en mensen afschrikken. Dit komt omdat mensen hoofdletters snel associeren met schreeuwen.
  • Visualiseer de doelgroep bij het schrijven van de titel. Wat vindt de doelgroep leuk en aantrekkelijk?

Aandacht voor de titel is belangrijk omdat het nieuwe kijkers binnenhaalt. Ook vaste kijkers zullen geprikkeld worden door de titel te lezen.

Neem een kijkje bij de competitie

Aan de rechterzijde van de YouTube pagina staan aangeraden video's. Dit zijn verschillende video's die worden aangeraden op basis van de video die zojuist bekeken is, zoals video's van hetzelfde kanaal, video's die veel mensen leuk vinden, video's die passen bij de geschiedenis die de persoon eerder heeft bekeken en video's die ongeveer dezelfde metadata hebben (denk aan titels, tags enz.)

Video's die aansluiten op de metadata van populaire video's zullen dus meer views krijgen. De zoekwoorden van een bepaalde video kunnen gevonden worden door met de rechterknop op de pagina te klikken en met CTRL-F in het document te zoeken naar "keywords". Deze zoekwoorden kunnen vervolgens gekopieerd worden of er kan gezocht worden naar aansluitende zoekwoorden. Door deze bij een video te gebruiken wordt de kans om te verschijnen in de 'gerelateerde video's' lijst vergroot.

Daarnaast heeft de competitie misschien een bepaalde huisstijl die aanspreekt. Pas hierbij wel op dat teveel lijken op een andere pagina ook ten koste gaat aan de originaliteit. En uiteindelijk levert dat ook veel weergaven op.

Creëer afspeellijsten

Maak het kijkers makkelijk door gebruik te maken van afspeellijsten. Het voordeel van afspeellijsten is dat een volgende video in de lijst automatisch wordt afgespeeld. Als dit aansluit bij de vorige video die helemaal is afgekeken dan is de kans groot dat de kijker de video laat staan. Bij muziek van een zelfde artiest is dit bijvoorbeeld handig. Het is dan al duidelijk dat de muziek bij de kijker (of luisteraar) in de smaak valt, dus dan zal een volgend lied waarschijnlijk ook interessant zijn.

Neem een kijkje bij de competitie

Klik op de abonneren knop

Iets wat veel YouTube doen is hun kijkers stimuleren om op de abonneer knop te drukken. En dat is niet voor niks. Mensen met veel abonnees zullen eerder getoond worden bij de zoekresultaten, de homepagina en gerelateerde video's. Daarnaast kunnen abonnees op het belletje drukken, waardoor ze meteen een melding krijgen als er een video wordt geüpload.

Hou de Analytics in de gaten

YouTube Analytics geeft veel nuttige informatie over de geposte video's. Zo wordt er getoond wat de best bekeken video's zijn, waar het publiek dat de video's bekijkt vandaan komt, wie de mensen zijn die de video's bekijken (bijv. geslacht, leeftijd en woonplaats) en wat andere video's en kanalen zijn die het publiek bekijkt. Op basis van deze gegevens kan het zijn dat het handig is om bijvoorbeeld de visie of strategie van het kanaal te veranderen. Als iemand er achter komt dat er vooral veel jonge kijkers zijn die naar het kanaal kijken, kan het zich daarop aanpassen. Of wellicht kunnen er video's worden aangeboden in een andere taal of met ondertiteling als er veel kijkers uit een bepaald gebied komen. Ook is het mogelijk om in te haken op de andere video's die de kijker interessant vindt. Als veel kijkers van video's over het sterrenstelsel ook geïnteresseerd zijn in video's over de bosgebieden, zou het te overwegen zijn om hier ook video's over te maken.





Tips om meer weergaven op YouTube te krijgen

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

10-01-2024 - De voordelen van SEO uitbesteden
Het is tegenwoordig voor zowel grote als kleine bedrijven heel belangrijk om op internet gevonden te worden door jouw doelgroep. En dat begint met een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Search Eng
Lees meer

20-11-2023 - Instagram Stories: Tips voor betere engagement en conversies
Instagram Stories is een krachtig instrument binnen de gereedschapskist van elke marketeer. Met zijn tijdelijke karakter en creatieve mogelijkheden biedt het een unieke kans voor bedrijven om betrokke
Lees meer

08-11-2023 - Zoekmachine adverteren in een notendop
In de moderne digitale wereld speelt online adverteren een cruciale rol bij het vergroten van de zichtbaarheid en het succes van bedrijven. Een van de meest effectieve methoden is SEA, oftewel Search
Lees meer

30-10-2023 - Wat is het doel van een zoekwoordenanalyse?
Een effectieve website is meer dan alleen een mooi design en goede inhoud. Om te zorgen dat de juiste mensen uw site vinden, is een gedegen zoekwoordenanalyse essentieel. Maar wat houdt dat precies
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap