Tips voor jouw bedrijfsteksten
Tips voor jouw bedrijfsteksten
Commerciële teksten, contact met de klant, sociale media: succesvol ondernemen valt of staat met communicatie. Visuele communicatie via foto's en filmpjes wordt steeds belangrijker, maar tekst en taal blijven belangrijke communicatiemiddelen. Hanteer de volgende tips om niet alleen foutloos voor de dag te komen, maar ook om op te vallen.
Tutoyeren
Een reclame-uiting of ander soort contact met de klant bestaat uit eenrichtingsverkeer. Daarom is het zaak om goed na te denken hoe je de klant aanspreekt: wordt het je of u? Niemand zal op een vousvoyerende social media post reageren met 'zeg maar je, hoor'. In eerste instantie is u altijd goed, zou je zeggen. Maar wanneer je naar een bepaald product zoekt, stuit je steeds vaker op een informele, amicale toon. Energie vergelijken, auto kopen, meubels, gereedschap, noem het allemaal maar op: overal is het je en jou. Tenzij je producten aanprijst die exclusief voor senioren bedoeld zijn, kun je tutoyeren.
Consistentie
Wanneer een stagiair de social media bijhoudt omdat hij of zij daar goed in is, terwijl een oudere medewerker van de marketingafdeling de folders en brochures schrijft, kan er een groot verschil ontstaan in hoe de teksten geïnterpreteerd worden. De schrijfwijze is per slot van rekening verschillend. Dat een tekst foutloos geschreven moet worden weten we allemaal, maar daarna is de toon het belangrijkste. Eén eindredacteur of tekstschrijver die alles controleert, en daarbij de bedrijfscultuur en de gewenste stijl in acht neemt, voorkomt versplintering en daarmee verwarring.
Clichés
"Dit jonge en dynamische bedrijf zorgt voor optimale service en kwaliteit is bij ons een absolute prio. Onze hands-on mentaliteit is de core business en we hanteren een no-nonsense benadering, waardoor een bezoek aan onze store een echte wauw-belevenis is." Er is niemand die van huis uit zo praat. Besteed je teksten daarom niet blind uit aan de eerste de beste. Ga in gesprek met iemand die je goed kent en die handig is met taal, en vind samen de juiste toon die bij je bedrijf past. Om er maar eens een cliché in te gooien: jij bent je bedrijf. Ga uit van de manier waarop je in het dagelijks leven praat, die basis is vaak goed genoeg. Kortom: te veel Engels, afkortingen en kantoorwoorden: het is niet moeilijk ze te omzeilen. Klanten zijn niet achterlijk en prikken dwars door dit soort wollige taal heen. Niet alles hoeft bovendien jong, snel en hip te zijn. Bedenk dat je product voor zich spreekt. Wie zich zó moet inspannen om teksten te schrijven die het product naar grote hoogte stuwen, kan beter eerst goed nadenken over dat product zelf.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
Als je voor je bedrijf een website laat bouwen dan moeten daar natuurlijk ook goede teksten op komen. Als je zelf niet zo’n bevlogen schrijver bent of onvoldoende kennis hebt van Search Engine O
Lees meer
17-08-2023 - Domineer de ranglijsten van zoekmachines met hulp van een SE
In onze snelle wereld van digitale marketing en online zichtbaarheid blijft zoekmachine optimalisatie oftewel Search Engine Optimization (SEO) een cruciale factor voor het succes van elke website. Hoo
Lees meer
22-06-2020 - Beter leren schrijven voor je bedrijf
Wil je jouw teksten naar een hoger niveau tillen? Op deze blog vind je ruim 30 gratis schrijftips inclusief praktische voorbeelden. Ontdek bijvoorbeeld hoe je een wervende tekst schrijft voor een webp
Lees meer
14-09-2017 - Tekstschrijver, nu ook voor het schrijven van speech of toes
Naast het schrijven van teksten voor webdevelopers en overige commerciële teksten, word ik als speechschrijver ook steeds vaker benaderd. Mijn informatieve website speechentoespraak.nl staat
Lees meer
Auteur
Nathalie