ChatGPT versus professionele copywriting: wat kies je voor je website?
ChatGPT versus professionele copywriting: wat kies je voor je website?
Als je voor je bedrijf een website laat bouwen dan moeten daar natuurlijk ook goede teksten op komen. Als je zelf niet zo’n bevlogen schrijver bent of onvoldoende kennis hebt van Search Engine Optimization (SEO) dan heb je twee opties. Je kunt een professioneel bureau voor copywriting in de arm nemen of je zoekt je heil bij AI tools zoals ChatGPT. De laatste optie lijkt de meest voor de hand liggende. Het platform is gratis te gebruiken of voor een gering bedrag als je meer opties wilt. De teksten rollen binnen een minuut over je scherm. Even kopiëren en plakken en klaar is je website. Maar is het wel zo eenvoudig?
Het belang van de juiste tone of voice
Het verschil zit hem vaak in details. Als je kiest voor een professionele schrijver dan zal die persoon zich in jouw situatie verdiepen. Hij of zij wil weten voor wat voor bedrijf of instelling de teksten bedoeld zijn. Daar wordt de schrijfstijl op aangepast. Ook persoonlijke wensen van de opdrachtgever worden daarbij uiteraard in acht genomen. Op die manier ontstaan teksten die als het goed is perfect aansluiten bij de eisen van degene die de opdracht geeft. Misschien moet er hier en daar wat aan een tekst worden bijgeschaafd. Maar dat laatste gaat ook zeker op als je een tekst laat genereren door ChatGPT. Alleen ben je daar vaak veel langer mee zoet. Want ChatGPT denkt niet na. Die put alleen uit wat er online te vinden is.
De kosten voor je teksten
Een professioneel schrijver moet zijn brood verdienen met het schrijven van web content. Wil je website teksten laten schrijven dan hangt daar een prijskaartje aan. Maar bedenk dat je dan wel unieke teksten krijgt. Bedenk bijvoorbeeld dat na verloop van tijd steeds meer teksten op het internet op elkaar gaan lijken. Ze worden immers allemaal geschreven door dezelfde ‘schrijver’. Dat zorgt ervoor dat teksten steeds minder creatief worden. Het maakt dan uiteindelijk niet meer uit of je op jouw website kijkt of op die van de concurrent. Investeren in een website met goede teksten is dan ook zeker het overwegen waard. Bovendien kun je teksten ook altijd laten aanpassen. Een schrijver die al eerder voor je werkte kent je website en kan desgewenst zonder al te veel voorbereiding aanvullende content aanleveren.
Zoekmachines en AI tools
Zoekmachines bepalen de ranking van een website aan de hand van zoekwoorden. Die moeten dus in de teksten op je website worden verwerkt. En ja, dat kan ChatGPT ook. Geef de opdracht om een zoekterm drie keer te verwerken in een tekst van 400 woorden en je wordt op je wenken bediend. Maar een schrijver zal hier altijd creatiever mee omgaan. Bijvoorbeeld door een zoekterm om te draaien en er toch een goedlopende zin van te maken. Juist dat soort creativiteit zorgt ervoor dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten. En dat leidt hopelijk tot meer websitebezoek en meer omzet.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
In onze snelle wereld van digitale marketing en online zichtbaarheid blijft zoekmachine optimalisatie oftewel Search Engine Optimization (SEO) een cruciale factor voor het succes van elke website. Hoo
Lees meer
24-08-2020 - Tips voor jouw bedrijfsteksten
Commerciële teksten, contact met de klant, sociale media: succesvol ondernemen valt of staat met communicatie. Visuele communicatie via foto's en filmpjes wordt steeds belangrijker, maar teks
Lees meer
22-06-2020 - Beter leren schrijven voor je bedrijf
Wil je jouw teksten naar een hoger niveau tillen? Op deze blog vind je ruim 30 gratis schrijftips inclusief praktische voorbeelden. Ontdek bijvoorbeeld hoe je een wervende tekst schrijft voor een webp
Lees meer
14-09-2017 - Tekstschrijver, nu ook voor het schrijven van speech of toes
Naast het schrijven van teksten voor webdevelopers en overige commerciële teksten, word ik als speechschrijver ook steeds vaker benaderd. Mijn informatieve website speechentoespraak.nl staat
Lees meer
Auteur
Sebastiaan