Is jouw bedrijf klaar voor het nieuwe werken?
Is jouw bedrijf klaar voor het nieuwe werken?
De wereld verandert, en snel ook. De manier waarop we pakweg tien jaar geleden werkten, is inmiddels alweer achterhaald, terwijl we ons bij twintig of dertig jaar geleden al helemaal niets meer kunnen voorstellen. Dat stelt iedereen voor uitdagingen, hoe mooi de vooruitgang ook is. Want die nieuwe manier van werken, die bereik je niet zomaar. Alle nieuwe technologieën maken ons leven, ook ons werkende leven, uiteindelijk weliswaar gemakkelijker, je moet wel weten hoe je ze moet gebruiken, en hoe je ze binnen een bedrijf in kunt zetten. Alleen dan kun je er maximaal profijt van hebben, tenslotte.
Niets heeft meer een vaste plek
Een kantoor van pakweg twintig jaar geleden was lekker overzichtelijk. Alles had een vaste plek. Dat gold voor de medewerkers, die allemaal een vaste werkplek hadden, met daar hun eigen computer en andere spullen die zij nodig hadden om hun werk goed te kunnen doen. Die spullen konden zij aan het einde van de dag gewoon laten staan, want morgen zouden ze op precies dezelfde plek weer aanschuiven.
Documenten, die werden bewaard op de harde schijf van het device waarop werd gewerkt, en/of op de servers die zich in de meeste gevallen binnen hetzelfde pand bevonden. Zo maar inloggen op die servers, dat was geen optie. Vaak kon dat alleen wanneer je fysiek op kantoor aanwezig was.
Hoe anders is dat nu. Niets of niemand heeft meer een vaste plek, zo lijkt het. Medewerkers maken gebruik van flexplekken, of werken deels thuis, en ook de servers van weleer zijn lang niet altijd meer fysiek in een kantoor aanwezig. We zijn gaan werken via de cloud, maken gebruik van toepassingen als Microsoft Azure om daar het maximale uit te halen, en kunnen feitelijk altijd en overal ons werk doen.
Het lijkt makkelijk, maar er moet wel wat gebeuren
Deze nieuwe manier van werken ziet er voor de schermen gemakkelijk uit, en brengt voor de meeste medewerkers uitsluitend voordelen met zich mee. Achter de schermen moet er echter heel wat gebeuren om het soepel te laten verlopen. Er zijn mensen nodig die verstand hebben van alle nieuwe mogelijkheden, die uit de voeten kunnen met Azure DevOps en trainingen kunnen verzorgen. De infrastructuur moet anders worden ingericht, er moet rekening mee worden gehouden dat medewerkers die technische ondersteuning nodig hebben zich niet altijd meer op kantoor bevinden. Best een verandering, zeker voor mensen die al een flink aantal jaren aan het werk zijn, en al dit soort veranderingen op zich af zien komen. Hier genoeg tijd en aandacht aan besteden, zodat iedereen optimaal kan profiteren van alle mogelijkheden die het nieuwe werken met zich meebrengt, is dus absoluut vereist.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
Het is tegenwoordig niet ongewoon dat werkgevers buiten werktijd om contact zoeken met werknemers. Dit kan soms een goede zaak zijn, bijvoorbeeld als er sprake is van een noodsituatie of een belangrij
Lees meer
16-05-2023 - Alles over de re-integratie van een zieke werknemer
Ieder bedrijf heeft er weleens mee te maken: verzuim. Er is bijna geen ontkomen aan en toch wil je dit als bedrijf zo goed mogelijk voorkomen. We spreken van verzuim als een werknemer op werk afwezig
Lees meer
24-04-2023 - Thuiswerken; Dit is het aandachtspunt voor werkgevers
Een aantal jaren geleden leek het nog onvoorstelbaar, maar vandaag de dag is het de standaard; een aantal dagen vanuit huis werken. In veel bedrijven is dit inmiddels de norm, variërend van de he
Lees meer
18-04-2023 - Hoe voorkom je fysieke klachten op de werkvloer?
Veel mensen brengen tegenwoordig een groot deel van hun tijd door op kantoor of achter een bureau. Dit kan leiden tot verschillende fysieke klachten, zoals rugpijn, nekpijn en carpaal tunnelsyndroom.&
Lees meer
Auteur
Thierry