Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Welke rechten heb je als jouw medewerker niet meer kan werken?

Welke rechten heb je als jouw medewerker niet meer kan werken?

Welke rechten heb je als jouw medewerker niet meer kan werken?

Als werkgever denk je er liever niet over na. Maar vroeg of laat krijg je er toch mee te maken, arbeidsongeschiktheid. Voor zowel jou als werkgever, als voor de werknemer is dit een vervelende situatie. Hoe ga je daar mee om als werkgever, welke rechten heb je en hoe voorkom je uitval door ziekte? Allemaal vragen die hieronder beantwoord zullen worden. 

Sluit een hiaatverzekering af

Het is verstandig om als werkgever een hiaatverzekering af te sluiten. Dit is een verzekering waarmee inkomensverlies door langdurige arbeidsongeschiktheid zoveel mogelijk beperkt wordt. Het geeft werknemers financiële zekerheid, ze krijgen namelijk een aanvulling op het inkomen. Dit zorgt er automatisch voor dat zij minder stress ervaren. Als werkgever bied jij op deze manier goede secundaire arbeidsvoorwaarden.

Rechten van de werkgever

Op het moment dat een medewerker zich ziek meldt, moet zowel jij als werkgever en de werknemer het re-integratietraject doorlopen. De arbodienst dient binnen 7 dagen op de hoogte te worden gesteld. Vervolgens wordt er beoordeeld of de kans bestaat op langdurig ziekteverzuim. De arbodienst zal dan een probleemanalyse uitvoeren. Werkgever en werknemer stellen hierna binnen 8 weken een plan van aanpak op. Na 42 weken dient de werkgever de medewerker ziek te melden bij de uitvoeringsinstelling. Hierna volgt de eerstejaarsevaluatie. Als er 88 weken voorbij zijn, ontvangt de werknemer informatie over het aanvragen van een WIA door het UWV.

Ook wordt er van de werkgever verwacht dat hij of zij er alles aan doet om ervoor te zorgen dat de werknemer weer aan de slag kan. 

Wat kun jij als werkgever doen om uitval door ziekte te voorkomen?

Als werkgever ben jij verantwoordelijk om te zorgen voor goede werkomstandigheden. Een kleine investering kan al voor een wereld van verschil zorgen. Aangezien kleine beetjes al een wereld van verschil kunnen maken, geven wij hier nog een paar tips. Maak voor iedereen inzichtelijk wat de signalen van werkstress zijn. Op deze manier kun jij vroegtijdig inspringen. Signalen kunnen zijn: 

  • Prikkelbaar;
  • Lijkt het overzicht kwijt te zijn;
  • Maakt geen uitgeslapen indruk;
  • Moeite met concentreren.

Toon daarnaast oprechte interesse in je medewerkers. Vraag hoe het met ze gaat, of ze zin hebben in het werk, etc. Verhoog het werkplezier. Investeer in opleidingen. Op deze manier werkt de medewerker aan zijn of haar skills en groeit deze als persoon. Zorg daarnaast voor een goede werkomgeving. Denk hierbij aan een goede luchtcirculatie, zit/sta bureaus en moedig beweging aan. 

Zorg ervoor dat jij als werkgever op de hoogte bent en blijft van de rechten en plichten bij arbeidsongeschiktheid. Bescherm jezelf en de organisatie met behulp van verzekeringen en probeer arbeidsongeschiktheid te voorkomen door voor een goede werkomgeving te zorgen.





Welke rechten heb je als jouw medewerker niet meer kan werken?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

22-04-2024 - Deze vijf apps zijn onmisbaar op de werkvloer
In de moderne wereld van het werk is efficiëntie essentieel. Gelukkig biedt de iPhone een scala aan krachtige apps die je kunnen helpen om je werk te coördineren, taken te beheren en product
Lees meer

19-04-2024 - Bedrijfsprocessen optimaliseren met OrangeSpot
Bedrijfsprocessen vormen de ruggengraat van elke organisatie, maar zonder regelmatige evaluatie en aanpassing kunnen ze inefficiënt worden en groei gaan belemmeren. In dit blog gaan we dieper in
Lees meer

28-03-2024 - Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat
We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een kar
Lees meer

26-03-2024 - 3 tips om de juiste strategische partner te vinden
Tegenwoordig werken bedrijven veel vaker samen dan vroeger. Vroeger probeerden we alles zelf te doen, maar nu zien we dat meer bedrijven de handen ineenslaan. Ze vormen samenwerkingsverbanden die de s
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap