Kosten besparen als onderneming? Zo pak je dat aan!
Kosten besparen als onderneming? Zo pak je dat aan!
Als ondernemer heb je te maken met onwijs veel kosten. Hoe meer kosten je hebt, des te minder winst je kan maken. Om succesvol te zijn, moet je naast geld verdienen ook verstandig kunnen omgaan met je uitgaven. Het runnen van een bedrijf en het omgaan met alle bijbehorende kosten kan stressvol zijn, vooral als je net met je bedrijf bent begonnen. Of het nu gaat om een groot of klein bedrijf, kosten besparen is voor elk bedrijf relevant. Ontdek op welke manier jouw onderneming kosten kan besparen, door onderstaande tips te gebruiken.
Besparen op locatie
Het kantoor kan een grote kostenpost voor een onderneming zijn. Het kan zich lonen om na te gaan of je niet teveel betaalt voor de huisvesting. Een andere goede optie (die steeds populairder wordt!) is thuiswerken. Dit kan gepaard gaan met flexwerken. Zo kan het personeel eigen werktijden bepalen en eventueel vanuit huis werken.
Dit lijkt misschien lastig voor jou als leidinggevende, maar met de juiste voorbereiding is leidinggeven op afstand minder ingewikkeld dan je denkt.
Besparen op personeelskosten
Personeelskosten kunnen op den duur een grote kostenpost worden, terwijl het aannemen van personeel niet altijd de meest effectieve oplossing is. Neem alleen mensen aan die onmisbaar zijn voor de groei van jouw onderneming.
Voorkom vast personeel waar weinig werk voor is. Dit is niet alleen voordelig voor jouw bedrijf, maar belemmert ook de persoonlijke groei van je werknemer niet.
Advieskosten verminderen door voorwerk
Je kunt voor veel vraagstukken een betaalde adviseur inschakelen. Deze externe kennis heb je vaak echt nodig. Om in gesprekken met deze adviseurs snel tot de kern te komen is het verstandig zelf ook in de materie te verdiepen. Zo zijn er ook bedrijven die helpen bij het in beeld brengen van relevante subsidiekansen en mogelijkheden, verzorgen kwalitatieve aanvragen om tot hoge slagingskansen te komen om daarmee zoveel mogelijk subsidie potentieel te verzilveren. Voorbeelden hiervan zijn de mit regeling en de aanvraag wbso. Benieuwd waar voor jouw bedrijf subsidie kansen liggen? Laat je adviseren.
Een goede administratie en organisatie
Bij een grote hoeveelheid ondernemers kan de administratie en organisatie op kantoor verbeterd worden. Jaarlijks zijn deze ondernemers veel tijd kwijt door naar van alles te zoeken. Zorg dat alle documenten, stukken en middelen gemakkelijk vindbaar zijn. Organiseer alles in overzichtelijke mappen en gebruik handige systemen die iedereen begrijpt. Geen onvindbare stukken meer en nooit meer urenlang zoeken!
Stel je zoekt 1 uur per week naar allerlei bestanden of documenten, kost dit je 4 uur per maand en in totaal 48 uur per jaar. Dat is dus een week extra vakantie or extra declarabele uren en omzet. Zodoende kun je met een goede administratie en een helder systeem geld besparen. Tijd is geld, ga daarom bewust om met je tijd.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
In de moderne wereld van het werk is efficiëntie essentieel. Gelukkig biedt de iPhone een scala aan krachtige apps die je kunnen helpen om je werk te coördineren, taken te beheren en product
Lees meer
19-04-2024 - Bedrijfsprocessen optimaliseren met OrangeSpot
Bedrijfsprocessen vormen de ruggengraat van elke organisatie, maar zonder regelmatige evaluatie en aanpassing kunnen ze inefficiënt worden en groei gaan belemmeren. In dit blog gaan we dieper in
Lees meer
28-03-2024 - Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat
We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een kar
Lees meer
26-03-2024 - 3 tips om de juiste strategische partner te vinden
Tegenwoordig werken bedrijven veel vaker samen dan vroeger. Vroeger probeerden we alles zelf te doen, maar nu zien we dat meer bedrijven de handen ineenslaan. Ze vormen samenwerkingsverbanden die de s
Lees meer
Auteur
Adriaan