Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Concurrentie - de sleutel tot innovatie?

Concurrentie - de sleutel tot innovatie?

Concurrentie - de sleutel tot innovatie?

De auteur van het begrip innovatie is de vooraanstaande Oostenrijkse en Amerikaanse econoom Joseph A. Schumpeter (1889 - 1950). Hij analyseerde de zakelijke omstandigheden waarin het bedrijf geïnteresseerd is of "nieuwe combinaties van ontwikkelingsveranderingen" (d.w.z. innovaties) kan implementeren. Deze zijn gebaseerd op ontwikkelingsveranderingen in de productie en de markt en leiden tot een uitgebreide reproductie van het productieproces. Schumpeter's classificatie van 5 typische veranderingen die innovatie manifesteren: introductie van nieuwe producten, of originele producten met nieuwe functies het gebruik van nieuwe productietechnologie, productieprocessen of nieuwe commerciële productieveiligheid

Definities van innovatie

Velen hebben waarschijnlijk gehoord van het concept innovatie, maar zijn niet zeker van wat het concept eigenlijk betekent en hoe het past in een meer maatschappelijk perspectief. Je zou kunnen zeggen dat innovatie een specifiek instrument is voor ondernemers, een manier waarop ze verandering gebruiken als kansen om hun bedrijf of diensten te differentiëren.

 Concurrentie - de sleutel tot innovatie?

Er zijn veel redenen waarom concurrentie innovatie drijft. Een voorbeeld hiervan is in de casino-industrie. Zoals velen van jullie waarschijnlijk hebben opgemerkt, is er een groot aantal bedrijven die diensten aanbieden in iGaming (dwz gok- en casinosites). Dit betekent dat bedrijven genoodzaakt zijn hun diensten te innoveren om relevant te blijven. Dit kan bijvoorbeeld zijn het ontwikkelen van casinospellen die gespeeld kunnen worden met een smartwatch of VR-bril. Als je op de hoogte wilt blijven van iGaming, dan kunnen we je ten zeerste aanraden een kijkje te nemen op Topcasinobonus.nu.

Soorten innovaties:

  • Productinnovaties - significante veranderingen in de mogelijkheden van producten en diensten. Ze leiden tot de lancering van een geheel nieuw product of dienst of tot een significante verbetering van een bestaand product.
  • Procesinnovaties - significante veranderingen in productie- en leveringsmethoden.
  • Organisatorische innovaties - om nieuwe organisatiemethoden te introduceren, b.v. veranderingen in zakelijke praktijken, organisatie op de werkplek of externe zakelijke relaties.
  • Marketinginnovaties - introductie van nieuwe marketingmethoden, kunnen wijzigingen in productontwerp, verpakking, marketing en plaatsing omvatten, evenals wijzigingen in prijsstelling en servicemethoden.

Wanneer heeft een bedrijf innovatie nodig?

We hebben al gesproken over een concreet voorbeeld van wanneer bedrijven innovatie nodig hebben. Maar hoe ziet het er in het algemeen uit? We kunnen beginnen met een van de meest voorkomende redenen; namelijk dat je je moet aanpassen aan je concurrenten. Dit betekent dat zij gelijke tred moet houden met het aanbod van innovatieve producten of diensten. Het stelt zichzelf bloot aan een lager risico op mislukking, maar de financiële voordelen van een dergelijke reactieve strategie zijn lager. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat restaurants een eigen app of website hebben waar je de menukaart kunt zien en eten kunt bestellen om mee te nemen. Als je restaurant dit niet aanbiedt, zal je restaurant hoogstwaarschijnlijk klanten verliezen. Met andere woorden, het bedrijf wordt "gedwongen" om te innoveren.

Dan is er nog een andere reden. Als een bedrijf proactief nieuwe producten wil introduceren, klanten wil winnen en tegelijkertijd een concurrentievoordeel wil behalen ten opzichte van zijn concurrenten. Een proactieve strategie vereist geschoolde en creatieve medewerkers, hogere kosten en is riskanter. 

De vraag naar innovaties kan worden onderverdeeld in:

Technology push

Innovatie gedreven door technologie (technology push) is een vorm van innovatie die gebaseerd is op autonome ontdekking of technologische mogelijkheden van het bedrijf. De taak van het bedrijf is om de vraag te ontdekken of een behoefte te creëren. Een voorbeeld hiervan is Apple toen ze hun iPad maakten. Ze hebben een enorm budget om producten te ontwikkelen en creëerden via hun iPad een behoefte die er vooraf niet bestond. Bovendien werden alle concurrenten gedwongen soortgelijke producten te ontwikkelen om aan de nieuwe vraag naar tablets te voldoen. 

Demand pull

Demand pull innovatie is gebaseerd op het oplossen van een bestaand probleem. Met andere woorden een probleem veroorzaakt door de behoeften van de klant. De markt vraagt om nieuwe verbeterde producten en vraagt die ook van fabrikanten en distributeurs. De opdracht van het bedrijf om een technische, organisatorische of marketingoplossing te vinden. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat veel klanten vragen om suikervrije opties voor verschillende soorten producten, wat betekent dat bedrijven goede suikervrije opties moeten creëren om aan de vraag te voldoen.

Innovatieproces

Hoe komt innovatie eigenlijk tot stand? Volgens veel deskundige op het gebied van innovatie is het proces op te delen in een aantal onderdelen. Natuurlijk ziet het er van geval tot geval anders uit, maar hieronder is een sjabloon dat kan worden toegepast op de overgrote meerderheid van innovaties. Het is de voorbereiding en geleidelijke implementatie van innovatieve veranderingen die leiden tot innovatie. 

Stap 1. - Bepaal wat en hoe

De eerste stap is het daadwerkelijke probleem te vinden in je uitdagingsgebied. Wat wil je ontwikkelen en voor wie?

Stap 2. - R&D

In deze stap onderzoek je de behoeften van je gebruikers en hoe je diensten hun leven beïnvloeden. Dit wordt meestal R&D genoemd (Engels voor "research and development").

Stap 3. - Vind je aandachtsgebied

Verwerk alle inzichten die je hebt over je gebruikers en klanten. Kies en prioriteer waar je verder aan gaat werken.

Stap 4. - Brainstorm ideeën 

Nu is het tijd om op basis van je gebruikersinzichten met oplossingsvoorstellen te komen. Kom met veel ideeën, brainstorm met anderen en verander perspectieven.

Stap 5. - Test je ideeën

Test en ontwikkel je ideeën met eenvoudige prototypes samen met je potentiële klanten.

Stap 6. - Promoot wat je hebt bedacht!

Nu is het tijd om iedereen aan boord te krijgen. Bijvoorbeeld kun je je ideeën verankeren met het management en co-creëren met medewerkers.

Samenwerking is een belangrijk onderdeel van innovatie

Kennismanagement

Er is een aanzienlijke hoeveelheid kennis en competentie in grote bedrijven. Innovatieve bedrijven concentreren zich op het effectief nieuw gebruiken en combineren van bestaande bronnen van innovatie, met name op die bronnen die ongebruikt zijn gebleven en onder de aandacht zijn gebleven. Zij hechten veel belang aan het gezamenlijk gebruik van kennis uit verschillende vakgebieden.

Research & Development

Innovatieve bedrijven proberen nieuwe kennis op te doen, b.v. via onderzoeks- en ontwikkelingscentra of via interne teams voor de ontwikkeling van nieuwe ideeën. Dit stimuleert de groei van medewerkers om nieuwe kennis op te doen en het opbouwen van interne netwerken om kennis op te doen en te delen.

Samenwerking tussen bedrijven

Innovatieve bedrijven leggen de nadruk op een balans tussen intern onderzoek en ontwikkeling en een strategie voor samenwerking met andere bedrijven op het gebied van ontwikkeling en onderzoek. Samenwerking tussen bedrijven maakt het mogelijk de risico's van technologische ontwikkeling te verkleinen en geeft toegang tot nieuwe markten of aanvullende soorten producten.

 





Concurrentie - de sleutel tot innovatie?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

22-04-2024 - Deze vijf apps zijn onmisbaar op de werkvloer
In de moderne wereld van het werk is efficiëntie essentieel. Gelukkig biedt de iPhone een scala aan krachtige apps die je kunnen helpen om je werk te coördineren, taken te beheren en product
Lees meer

19-04-2024 - Bedrijfsprocessen optimaliseren met OrangeSpot
Bedrijfsprocessen vormen de ruggengraat van elke organisatie, maar zonder regelmatige evaluatie en aanpassing kunnen ze inefficiënt worden en groei gaan belemmeren. In dit blog gaan we dieper in
Lees meer

28-03-2024 - Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat
We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een kar
Lees meer

26-03-2024 - 3 tips om de juiste strategische partner te vinden
Tegenwoordig werken bedrijven veel vaker samen dan vroeger. Vroeger probeerden we alles zelf te doen, maar nu zien we dat meer bedrijven de handen ineenslaan. Ze vormen samenwerkingsverbanden die de s
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap