Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Headless Commerce: Wat je moet weten over DE nieuwe manier van B2B-verkoop

Headless Commerce: Wat je moet weten over DE nieuwe manier van B2B-verkoop

Headless Commerce: Wat je moet weten over DE nieuwe manier van B2B-verkoop

De B2B-markt is sneller veranderd dan de meeste beslissers in dit segment ooit voor mogelijk hielden. Verwacht wordt dat traditionele manieren van zakendoen de veranderende vraag van de klant niet kunnen bijbenen en dat digitale handel de komende twee jaar uitgroeit tot het meest cruciale verkoopkanaal.

De pandemie heeft de online verschuiving van B2B verder versneld. Uit recent onderzoek van Gartner blijkt dat maar liefst 86% van de ondervraagde marketingmanagers gelooft dat Digital Commerce binnen twee jaar het belangrijkste verkoopkanaal is geworden.

De moderne digitale commerce-ervaring gaat veel verder dan de traditionele, persoonlijke relatieopbouw. Bovendien stappen millennials en Gen-Z’ers – de groepen die binnenkort het leeuwendeel van de B2B-kopers zullen uitmaken – af van winkelen in fysieke winkels en doen zij steeds meer online aankopen. Deze groepen eisen een omnichannel-ervaring, waarbij velen zich laten inspireren door sociale media voordat ze prijsvergelijkingen maken en naar andere platforms overstappen om een aankoop te doen.

B2B-verkopers kunnen niet langer volstaan met onsamenhangende diensten die wrijving veroorzaken bij klanten. Bedrijven moeten voldoen aan de verwachtingen van een nieuwe generatie B2B-kopers, en dat kan niet zonder aanwezigheid op social media, snelle communicatie, mobiele connectiviteit en een intuïtieve en moeiteloze ervaring via alle verkoopkanalen.

In een tijd waarin de traditionele outlet, desktop, de interface van b2b webshops, spraakassistenten, mobiele apparaten, sociale media en het IoT met elkaar botsen, moeten bedrijven een veelzijdig digitaal commerce-systeem implementeren. Starre handelsmodellen bieden niet de flexibiliteit die nodig is om consumenten te binden, noch helpen ze bij het bereiken van commerciële doelstellingen op lange termijn.

Er zijn tegenwoordig commerce-platforms op de markt die van klanten verlangen dat ze hun bedrijf op een bepaalde manier runnen, met beperkte softwareopties en vaste inkomstenkanalen. Hetzelfde kan worden gezegd van aanbieders van digitale commerce-technologie die zich uitsluitend richten op algoritmen en machinaal leren om groei mogelijk te maken. Hoewel deze monolithische systemen op de korte termijn de inkomsten kunnen stimuleren, vereisen groei en klantbehoud een holistische benadering voor het opbouwen van klantrelaties door te personaliseren op zoveel mogelijk kanalen.

De opkomst van Headless Commerce

Headless commerce kan een aantal van deze uitdagingen aanpakken. De kern van headless e-commerce is de ontkoppeling van de front-end systemen en de back-end architectuur met behulp van API's. Headless commerce-oplossingen zijn bedoeld om bedrijven in staat te stellen snel te reageren op veranderende marktomstandigheden en verstoringen van de toeleveringsketen, en om snel updates en nieuwe functionaliteit uit te rollen. 

Headless commerce bevordert daarnaast innovatie. Het stelt gebruikers in staat om via verschillende touchpoints, waaronder mobiel, sociale media en IoT, in contact te komen met kopers, waardoor je intuïtieve ervaringen aan kunt bieden. Hierdoor verbeteren de tevredenheid en retentie. Bovendien kan jouw bedrijf sneller integreren en al binnen enkele dagen of weken resultaten boeken. En bedrijven die zich sneller aanpassen, winnen. Deze regel geldt voor alle winnaars in het digitale ecosysteem.

Waar te beginnen?

Om met headless commerce aan de slag te gaan, moeten B2B-spelers elk aspect van levering, distributie en verkoopkanalen onder de loep nemen. Je hoeft niet meteen alles over boord te gooien. Begin de reis met kleine veranderingen die resulteren in een aanzienlijke impact op lange termijn. Je team zal met een nieuw systeem moeten leren omgaan en het management zal overtuigd moeten worden van verdere digitale investeringen.

Headless commerce kan de total cost of ownership verminderen en de ROI boosten, omdat het bedrijven in staat stelt alleen die diensten te gebruiken die voor hen waardevol blijken te zijn, zonder complexe en rigide technologiestacks in stand te houden. 

De pandemie heeft ons geleerd dat het kunnen aanbieden van een naadloze digitale commerce-ervaring op alle kanalen essentieel is voor je succes. Headless commerce maakt dit mogelijk.





Headless Commerce: Wat je moet weten over DE nieuwe manier van B2B-verkoop

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

28-03-2024 - Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat
We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een kar
Lees meer

26-03-2024 - 3 tips om de juiste strategische partner te vinden
Tegenwoordig werken bedrijven veel vaker samen dan vroeger. Vroeger probeerden we alles zelf te doen, maar nu zien we dat meer bedrijven de handen ineenslaan. Ze vormen samenwerkingsverbanden die de s
Lees meer

26-03-2024 - Exit strategie: 4 vragen voor een succesvolle bedrijfsverkoo
Waar werknemers vaak van baan wisselen, worden ondernemers steeds vaker serie-ondernemers. Veel ondernemers denken al snel aan één ding: hun bedrijf verkopen. Met een goed plan in samenw
Lees meer

20-03-2024 - Ziekteverzuim op de werkvloer voorkomen en verminderen doe j
Een hoog ziekteverzuim is nooit goed voor je bedrijf. In de eerste plaats heb je er als bedrijf zelf veel last van. Door ziekteverzuim moeten bepaalde taken namelijk aan andere medewerkers worden gede
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap