Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven nog altijd te laat met betalen

Bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven nog altijd te laat met betalen

Bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven nog altijd te laat met betalen

Bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven is nog altijd te laat met het betalen van facturen. Het percentage lag volgens onderzoeksbureau Altares Dun & Bradsheet op 23,9 procent. Daarbij gaat het om overboekingen die de betalingstermijn op de factuur overschrijden. Er is echter ook een lichtpuntje: het aantal facturen dat na drie maanden nog steeds niet is betaald, is licht gedaald. Het gaat echter om een miniem verschil: 0,4 procent ten opzichte van 0,5 procent een jaar eerder.

Hoe kleiner, hoe beter

Een opvallende conclusie uit het rapport van het onderzoeksbureau is dat het betalingsgedrag van kleine ondernemingen sterk verschilt van dat van grote ondernemingen. Over het algemeen kun je stellen: hoe kleiner het bedrijf, hoe beter vaak het betaalgedrag. Gebleken is dat 78,8 procent van de zeer kleine ondernemingen de facturen op tijd betaald, bij de kleine ondernemingen is dat 69,0 procent en bij de middelgrote ondernemingen 50,9 procent. Het slechtst doen de grote bedrijven het: slechts 34,1 procent van de grote ondernemingen betaalt de facturen binnen de gestelde betalingstermijn.

Ondernemersrisico

Dat juist kleine ondernemingen goed van betalen zijn, is niet verwonderlijk. Een kleine zelfstandige heeft doorgaans geringere geldstromen en beseft als geen ander hoe belangrijk het is voor de cashflow dat zijn eigen facturen ook op tijd betaald worden. Ze zijn daardoor vaak zelf ook stipter in hun betalingen. Je loopt als ondernemer altijd risico’s met betrekking tot dubieuze debiteuren. Vrijwel elke ondernemer krijgt wel eens te maken met klanten die niet willen of niet (meer) kunnen betalen. Zij kunnen een kredietverzekering afsluiten om zich tegen het risico van wanbetalers in te dekken. Wanneer immers een betaling uitblijft, kan dit tot gevolg hebben dat je zelf ook niet meer in staat bent om aan je lopende betalingsverplichtingen te voldoen.

Goede administratie

Het voeren van een goede administratie is een essentieel basisgegeven bij het voorkomen van dubieuze debiteuren. Vaak ligt aan een achterstallige betaling geen onwil ten grondslag, maar heeft men een factuur simpelweg over het hoofd gezien of is er iets anders misgegaan op administratief gebied. Door iemand tijdig te herinneren aan zijn betalingsverplichting, kun je erger vaak al voorkomen. Het is dan wel zaak om dit stipt te blijven volgen, want als je zelf de boel laat versloffen, motiveert dit de klant niet in voldoende mate om alsnog tot betaling over te gaan.





Bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven nog altijd te laat met betalen

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

03-07-2024 - De voordelen van een goed risicobeheerplan
Je kunt geen bedrijf runnen zonder risico’s te nemen. Iedereen weet dat ondernemers risico’s nemen. Je hebt nou eenmaal geen controle op alles en dat is wat het vak ook zo leuk en spannend
Lees meer

05-06-2024 - Zo waarborg je plezier en productiviteit voor jouw medewerke
Plezier op het werk verhoogt de productiviteit en het algehele welzijn van medewerkers. Het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen, kan leiden tot een verhoogde i
Lees meer

04-06-2024 - Voorkom fraude binnen je bedrijf met deze tips
Het is de nachtmerrie van menig ondernemer: ontdekken dat er binnen je bedrijf is gefraudeerd. Wanneer je ontdekt dat één of meer medewerkers dingen hebben gedaan die niet door de beugel
Lees meer

04-06-2024 - Event presentaties voor een succesvol evenement
Een goed georganiseerde event presentatie kan het verschil maken tussen een middelmatig evenement en een onvergetelijke ervaring. In dit artikel bespreken we wat een event presentatie is, hoe deze bij
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap