Home / Elektriciteit Blog / Duurzaam ondernemen wat houdt dat precies in?

Duurzaam ondernemen wat houdt dat precies in?

Duurzaam ondernemen wat houdt dat precies in?

Het woord 'duurzaamheid' staat inmiddels waarschijnlijk wel op de nominatielijst van kernwoorden die in dit decennium centraal staan. Zowel de politiek, huishoudens en bedrijven maken een zichtbare omslag naar duurzaamheid, als het om het milieu gaat. Ook ondernemers krijgen steeds meer interesse in duurzaam ondernemen, omdat hier inmiddels ook door klanten duidelijker naar gekeken wordt. Maar wat is duurzaam ondernemen nou precies?

Duurzaam ondernemen: wat wordt er precies mee bedoeld?
Duurzaam ondernemen dient te worden gezien als een heel normen- en waardensysteem, dat zich zowel in beleid, als in beslissingen, als in bedrijfsidentiteit zichtbaar manifesteert. Duurzaam ondernemen wordt ook wel aangeduid met de afkorting M.V.O., wat staat voor 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen'. Het is afkomstig van van het Engelse C.S.R. (Corporate Responsibility and Sustainability). Milieuvriendelijkheid vormt daarbij een belangrijke pijler, maar het is niet de enige pijler. Ook dient een onderneming zichtbaar rekening te houden met sociaal-maatschappelijke impact van hun handelen. Deze dient op een ethische manier te worden verantwoord. Er wordt ook gesproken van van de drie P's: (1) planet, (2) people, (3) profit.

De laatste, profit, hebben we nog niet behandeld. Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dus niet dat je je eigen bedrijfsbelang ondermijnt ten faveure van het algemene belang, integendeel! Het gaat erom dat je de drie P's als het ware met elkaar in balans brengt. Ben je een onderneming die verantwoording heeft af te leggen aan aandeelhouders, dan kun je beleidsbeslissingen die verlies opleveren niet alleen maar verantwoorden met ‘deze beslissingen zijn goed voor het milieu’. Daarmee houd je je organisatie niet overeind en ben je dus per definitie geen 'duurzame organisatie'. Duurzaam ondernemen betekent in het kort: een totaalbeleid dat erop is gericht om de belangen van alle betrokkenen te dienen binnen het kader van een winstgevende onderneming, waarin het beleid tevens maximaal (en zichtbaar) is afgestemd op milieuvriendelijkheid en sociaal-maatschappelijke ethiek.

Duurzame ondernemingen in Nederland
Duurzaam ondernemen is dus meer dan alleen energieneutraal worden, en wordt niet gezien als een einddoel. Eerder vormen het belangrijke kernwaarden waar bedrijven hun beleidsvoering en besluitvorming op afstemmen. Beslissingen kunnen veranderen, naarmate de belangen van de drie P's in een veranderende tijd op een andere manier beter worden gediend.
In Nederland zijn er veel voorbeelden van bedrijven die zich willen profileren als een duurzame organisatie. De voorlopers van de duurzame ondernemingen zijn natuurlijk de energieleveranciers. Sinds de energiemarkt aan het begin van deze eeuw is geliberaliseerd, vormt niet alleen de stroomprijs een belangrijk concurrentiemiddel, maar ook juist steeds meer de duurzaamheid. Energieleveranciers vergelijken doe je als bedrijf dus niet alleen op stroomprijs, maar ook op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Die aspecten komen niet alleen terug in het aanbod van de leverancier zelf, maar ook in wat zij zelf opwekken en waarin zij investeren. Dat is niet altijd enkel en alleen maar groen. Een ander voorbeeld zijn de banken. Er zijn banken in Nederland die transparanter naar klanten willen zijn in waar zij geld wel en niet in investeren. Er zijn op het internet bankvergelijkers te vinden, zodat consumenten steeds meer kunnen kiezen voor banken die op een wijze investeren die duurzaam is. Een voorbeeld daarvan is de ASN Bank.






Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

0 van 5 sterren gebaseerd op 0 reviews




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap