Home / Financiele instellingen Blog / Regels bij een DNB-registratie

Regels bij een DNB-registratie

Regels bij een DNB-registratie

De cryptosector is een sector die een ongelofelijk sterke groei kent. Het hoeft niet te verbazen dat er in Nederland steeds meer cryptobedrijven worden opgericht. Het is belangrijk om te weten dat cryptomunten gevoelig zijn voor criminaliteit, manipulatie, witwassen en het financieren van terrorisme en dat er daarom strenge regels zijn voor sommige bedrijven in deze sector. Mogelijk is het verplicht om je bedrijf bij de DNB (De Nederlandsche Bank) te registreren. We leggen uit hoe zo'n registratie verloopt en wat het kost.

Registratieplicht voor bepaalde bedrijven

Door de registratie bij het DNB komt je onderneming onder toezicht te staan. De DNB controleert op de naleving van de antiwitwaswetgeving. Aanbieders van bewaarportemonnees of zogeheten exchanges dienen zelf de transacties te monitoren en ongebruikelijke activiteiten op te merken. Daarnaast moet je de identiteit van klanten controleren. De DNB gaat na of je dat allemaal goed doet. Wie niet geregistreerd is bij de DNB mag geen cryptowisseldiensten of -opslagdiensten aanbieden. Dat is zelfs strafbaar (artikel 23c, derde lid WWft).

De registratieplicht geldt enkel voor aanbieders van bewaarportemonnees en brokers waar het mogelijk is om cryptomunten naar wettige munten om te wisselen en andersom. Ook buitenlandse cryptobrokers die actief zijn op de Nederlandse markt moeten zich verplicht registreren. Bedrijven als bitcoin profit - waar je niet de cryptomunten zelf koopt, maar handelt in crypto-CFD's - vallen niet onder deze regelgeving. Uiteraard zijn deze bedrijven wel aan andere regels onderhevig. De bescherming van de belegger staat daarbij centraal.

Indienen van een registratie- en toetsingsverzoek

Ondernemers dienen zelf een registratiedossier samen te stellen en in te dienen bij de DNB. Daarvoor wordt er een registratieformulier aangeboden. Er moet aanvullend ook extra informatie worden overgemaakt. Het gaat dan bijvoorbeeld niet alleen om de algemene bedrijfsinformatie, de statuten en een uittreksel van het KVK, maar ook om een bedrijfsplan, een overzicht van het bestuur en een beschrijving van de bedrijfsvoering. Per bestuurder dient er bovendien een dossier te worden samengesteld waaruit moet blijken dat deze bestuurder betrouwbaar en geschikt is. Ten slotte moet de bedrijfsvoering met betrekking tot de wet- en regelgeving volledig worden uitgewerkt. Via bijvoorbeeld uitgewerkte meldingsprocedures, geplande trainingen, bestelde audits en dergelijke meer kan men het alvast aannemelijk dat men aan de regelgeving zal voldoen.

Nadat er een registratieverzoek is ingediend, moet er ook een toetsingsverzoek worden ingediend. Binnen twee maanden na het indienen van een volledige en juiste aanvraag zal de DNB de registratie uitvoeren, op voorwaarde dat er aan de wettelijke eisen is voldaan.

Kosten voor de registratie

De behandeling van de aanvraag kost 5.000 euro. Wanneer er later nieuwe bestuurders toetreden, moeten deze bestuurders door de DNB worden getoetst. Hetzelfde geldt wanneer het takenpakket of de functie van een bestuurder wijzigt. In dat geval moeten er opnieuw kosten worden gemaakt. Een geschiktheidstoetsing kost 1.100 euro, een betrouwbaarheidstoetsing kost 2.000 euro. Het is aan te raden om bij het indienen van een aanvraag de hulp in te schakelen van een accountant en/of een juridisch adviseur. Deze experts zullen onder andere helpen bij het ontwikkelen van passende bedrijfsvoeringprocedures. Hierdoor kunnen de kosten uiteraard verder oplopen.





Regels bij een DNB-registratie

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

14-09-2023 - Bedrijfsfinanciering: zo regel je dat snel en eenvoudig
Voor je bedrijf heb je in veel gevallen financiering nodig. Om voorraden te kunnen inkopen, voor de aanschaf van gereedschap, machines of kantoorinventaris. Dit geldt voor starters maar ook als je als
Lees meer

10-05-2023 - Private bank kiezen - let op de kosten!
Als iemand het voorrecht heeft over een groter vermogen te beschikken, dan is de behoefte ook groter dat iemand meedenkt en passend advies kan geven. Daarvoor kun je dan terecht bij een private b
Lees meer

10-04-2023 - Een bedrijfshypotheek, hoe kom je hiervoor in aanmerking?
Je komt in aanmerking voor een bedrijfshypotheek wanneer je van plan bent om een bedrijfsruimte te gaan verbouwen of wanneer je een pand wilt kopen. Een bedrijfshypotheek is handig wanneer je niet vol
Lees meer

21-03-2023 - Voordelen van een online betalingssysteem
Het doel van het opzetten van een bedrijf is winst maken. En het hele idee van winst maken is alleen mogelijk als uw bedrijf zijn klanten de mogelijkheid biedt om te betalen. Met de technologische voo
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap