Home / Gezondheidszorg Blog / Gezond het nieuwe jaar in

Gezond het nieuwe jaar in

Drie tips om die goede voornemens vol te houden

Drie tips om gezond het nieuwe jaar in te gaan

 

Het is weer 1 januari geweest, tijd voor de goede voornemens. Hoe zit het met de uwe? Zijn er al een paar gesneuveld? Of het nou stoppen met roken is of met drinken of meer sporten, keer op keer merken de meeste mensen dat een goed voornemen lastig vol te houden is.

 

Op zich vind ik dat niet zo gek. Een goed voornemen begint namelijk aan de verkeerde kant van het probleem. Namelijk aan de symptoomkant. Uw slechte gewoontes hebben namelijk een functie, een doel. U heeft ze in het leven geroepen als uitlaatklep. Uw verslaving voorziet in een stukje troost of compensatie. Uw verslaving is niet de bron van uw ongezondheid, maar een uiting ervan. Ik, als osteopaat te Haarlem draai de zaken graag om, noem het beroepsdeformatie, maar succesvol andere keuzes maken in het leven kan alleen als u weet waarom u uw huidige keuzes maakt.

 

Verandering is afhankelijk van verschillende factoren en ik denk dat als u de onderstaande drie factoren serieus de aandacht geeft u 2019 eindelijk daadwerkelijk gezonder maakt.

 

Tip 1. Ken uw frustraties.

 

Iedereen kent frustraties in zijn of haar leven. De meeste zijn redelijk onschuldige, kleine frustraties maar veel mensen hebben ook last van grotere frustratie en ronduit stress. Slechte gewoonten zijn vaak een uitvlucht en dus een compensatie op deze stress. Zolang dit belastende thema speelt zal de behoefte om dit te compenseren dan ook bestaan en daarmee de hang naar die sigaret, borrel of hamburger.

Inventariseer eerst eens waarom u doet wat u doet. Wees u eens bewust van de omstandigheden als u naar dat pakje grijpt. De meeste mensen hebben de neiging om zich af te keren van de oorzaak van hun frustratie, waardoor het lekker op de achtergrond door kan etteren. Als u de bron van alle ellende onderkent, kunt u er wat mee.

Dan is de vraag natuurlijk nog hoe, maar hol niet gelijk naar de psycholoog, dat is vaak niet nodig.

 

Tip 2. Ontdek uw enthousiasme.

 

Afhankelijk van uw leeftijd zult u al heel wat dromen in rook op hebben zien gaan en mooie plannen stuk hebben zien lopen. Dat demotiveert en waarschijnlijk heeft u inmiddels gekozen voor de veilige weg. Heel begrijpelijk natuurlijk, alleen wordt je daar niet blij van. Op zijn minst roept het een “is dit het nou?” gevoel op, maar meestal ontwikkeld zo’n onvervulde droom tot een “had ik toen maar”. Zeker bij het afzweren van ongezonde eigenschappen is het belangrijk om een nieuwe drijvende kracht in u los te maken. Dikke kans dat een aantal van die vroegere interesses nog steeds aanwezig zijn, ergens diep in de krochten van uw herinnering. Poets er eens eentje op, of ga iets totaal anders doen, maar zoek in ieder geval positieve stimulatie. Als u voortgestuwd wordt door uw enthousiasme zult u merken dat u minder behoefte heeft aan uw ongezonde gewoonte.

 

Tip 3. Neem rust.

 

Mijns inziens is dit de belang tip die ik geven kan. In onze hectische samenleving staan we allemaal te veel onder druk. Onze basisstress is al ongezond hoog en we spreken zelf pas over stress als we burn-out dreigen te gaan. En met rust bedoel ik ook echt rust. Even helemaal niets, geen telefoon, tv of wat dan ook. Niet even een half uurtje op de bank met een kopje thee en stiekem toch even de app checken. Met rust bedoel ik doelbewust je even onttrekken aan je omgeving. Echte rust, zeg maar “wellness” rust.

Nou zijn de meeste van ons niet instaat om elke dag even naar de Thermen te gaan en gelukkig zijn er ook eenvoudiger manieren. Een aanbeveling is bijvoorbeeld yoga, alhoewel ik persoonlijk meer van de meditatie ben, maar gewoon een rustige aandachtige wandeling in de natuur kan ook al genoeg zijn. Belangrijk is wel dat u meerdere keren op een dag zo’n rusttoestand moet ervaren en dan is een boswandeling misschien weer minder praktisch.

Diepe rust kalmeert het  stressdeel van uw vegetatieve zenuwstelsel (de orthosympaticus) en versterkt het hersteldeel (de parasympaticus) Als die twee in balans zijn is uw zelfherstellend vermogen het krachtigst en die kan al tal van gezondheidsproblemen oplossen. 

Een diepe staat van ontspanning geeft u ook de gelegenheid om met een open blik de zaken die ik noemde bij tip 1 en 2 te bekijken. Los van alle invloeden van de dagelijkse beslommeringen kunt u zuiverder waarnemen waar u echt behoefte aan heeft en is het zetten van de juiste stappen nog slechts een fluitje van een cent.

 

Ik wens u een gelukkig en gezond 2019 en succes met uw goede voornemens

 

Axel Staps D.O.mro, osteopaat.

Movere Osteopathie, Haarlem

 






Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

0 van 5 sterren gebaseerd op 0 reviews

22-05-2018 - Stress en het belang van zachte ogen
Weet jij eigenlijk wat er in je hersenen gebeurd op ’t moment dat je in de stress schiet?Zodra de amygdala (reëel of irreëel) gevaar detecteert, dan ‘klikt’ hij als het war
Lees meer

22-05-2018 - Stress en het belang van zachte ogen
Weet jij eigenlijk wat er in je hersenen gebeurd op ’t moment dat je in de stress schiet?Zodra de amygdala (reëel of irreëel) gevaar detecteert, dan ‘klikt’ hij als het war
Lees meer

31-03-2018 - Fatburners, koop ze niet. Eet Gezond en val af.
Fatburners, waarom zou je ze kopen? Ze kunnen gevaarlijk zijn voor je gezondheid, vaak heel duur en …. ze werken Niet. Helaas worden ze veel gekocht, omdat de reclames beloven dat ze werken en
Lees meer

15-09-2017 - Voelenderwijs Massage&Therapie
TASTZIN, contact zonder woorden bij dementie ! Deze week gestart met de cursus shantalaspecialezorg omdat ik graag een bijdrage wil leveren aan de gezondheid en het welbevinden van mijn med
Lees meer





Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap