Home / Grafisch vormgever Blog / Maak zelf je eigen logo

Maak zelf je eigen logo

Maak zelf je eigen logo

Een logo maken? Je kunt dat laten doen door een professioneel. Je kunt ook ervoor kiezen om zelf een logo te ontwerpen. Er bestaan verschillende programma’s waar je dat me zou kunnen doen. Een logo ontwerpen naar je eigen wens is leuk om te doen. Heb je de tijd ervoor dan is een eigen logo maken ook snel gedaan. Heb je minder tijd? Dan zou je het kunnen uitbesteden aan een professioneel die logo’s maakt.

Maak op papier het ontwerp van je logo

Voordat je echt begint met het logo te ontwerpen, kun je starten met een schets te maken. Je tekent het logo eerst op papier zodat je weet hoe het ongeveer eruit moet zien. Je kunt het beste een paar schetsen maken van logo’s. Je kunt deze naast elkaar leggen. Je weet binnen een paar seconden waar je voorkeur naar uitgaat. 

Maak zelf je eigen logo

De eerste indruk is belangrijk, maar ook je gevoel en intuïtie spelen een rol. Heeft een logo indruk gemaakt wil dat niet zeggen dat je het moet volgen. Je zou nog even kunnen kijken, maar het wel meenemen in je uiteindelijke besluit. Zorg dat je een logo zelf ontwerpt of laat maken door een professioneel die uniek is. Laat je logo opvallen tussen andere logo’s.

Past het logo bij je bedrijf

De uitstraling van je logo moet passen bij de business die je hebt. Je gaat denken aan de doelgroep die je hebt. Wat wil je dat het logo uitstraalt. Is het voor particuliere klanten of zakelijke klanten. Heb je hoogwaardige producten of prijsknallers. Allemaal aspecten die je naar voren kunt laten komen in je logo. Iedere business is anders waardoor het logo erop moet worden aangepast.

Ga voor een tijdloos logo

Ontwerp een logo die jarenlang mee kan gaan. Zorg dat het logo tijdloos is. Je logo straalt je bedrijf uit en dan is het belangrijk dat het in een paar jaar nog geschikt is als logo. De logo kun je ontwerpen zoals je zelf wilt en als die tijdloos is dan kan kun je er jaren plezier van hebben.

Kies voor eenvoud in je logo

Als je een logo ontwerp kies dan voor eenvoud. Een logo moet opvallen en duidelijk zijn. Stel je hebt een winkel die kleding verkoopt en die heet bijvoorbeeld kledingwinkel. Het logo moet duidelijk naar voren brengen dat de winkel kleding verkoopt. Ga je zelf kleding ontwerpen dan zou je kunnen kiezen voor een merk logo.

Een simpel logo maakt meer indruk dan een ingewikkeld logo. Het kan verwarrend zijn voor potentiële klanten. Een logo in eenvoud is gemakkelijker te onthouden. Als je een logo maken wilt, zorg dan dat die niet te eenvoudig wordt want dat kan misschien saai overkomen.

De juiste kleuren kiezen voor je logo 

In je logo maak je gebruik van kleuren. De kleuren zijn belangrijk in een ontwerp. Kleuren hebben meestal een betekenis en zegt veel over jezelf en je business. Bepaalde kleuren stralen bijvoorbeeld goedkoop uit.

De kleuren blauw en geel in combinatie zijn daar een voorbeeld van. Heb je een winkel die goedkope producten verkoopt dan zijn die kleuren een juiste keuze. Verkoop je duurdere producten of merkproducten dan zijn die kleuren niet echt geschikt. Je zou voor duurdere producten een logo kunnen maken in het zwart. 

Als het draait om kleding. Zwart straalt namelijk klasse uit. Kijk altijd verder dan naar je lievelingskleuren. Het logo moet goed passen bij je business. Kleurcombinaties kunnen goed zijn maar vergeet niet dat sommige kleurcombinaties niet goed bij elkaar passen.

Plaats een tagline bij je logo

Wil je een sterk logo dan kun je een goede tagline verzinnen bij je ontwerp. De tagline kan toekomstige klanten vertellen waarom ze bij jou zouden moeten zijn. Een tagline heeft maar een paar woorden nodig. Niet te groot maken maar wel opvallend.

Verwerk de bedrijfsnaam in het logo

Als je een klein bedrijf hebt kan het belangrijk zijn dat de bedrijfsnaam in het logo komt te staan. Je bedrijf wordt dan beter herkend. Grote bedrijven die al bekend zijn hoeven de bedrijfsnaam niet meer te vermelden. De klanten weten vaak wat het logo al betekent. Bouw je naamsbekendheid op door je logo te linken met je bedrijfsnaam.

Een logo heeft niet altijd een symbool nodig

Niet ieder logo heeft een symbool nodig. Je moet kijken of het past bij de business die je hebt. Past het niet dan kun je het beter weglaten. Een goede tagline is vele malen beter en krachtiger dan een symbool op je logo. Woorden zeggen namelijk vaak meer dan een symbool. Je logo moet opvallen en als je dan een goede tekst hebt voor je logo ontwerp dan zal dat zeker opvallen.

Het juiste font kiezen voor je logo ontwerp

Kleuren zijn belangrijk in een logo ontwerp. Dat geldt ook voor het lettertype dat je kiest voor je logo. Kies je voor een vetgedrukt lettertype dan straalt dat goedkoop uit. Een slank lettertype staat voor chique en klasse.

Als je een logo gaat ontwerpen heb je keuze uit verschillende fonts. Het lettertype en de kleur spelen hierbij een grote rol. Je logo moet uniek zijn en opvallen zodat deze meer bekendheid krijgt. Je bedrijf wordt herkend bij het zien van je logo met zijner tijd. Een passend logo is zeker belangrijk wanneer je een bedrijf hebt. Het logo zegt iets over jou.

Je eigen ontwerp of het laten uitbesteden

Er zijn bedrijven die hebben minder tijd om te gaan zitten voor een eigen logo maken. Het wordt dan uitbesteedt. Misschien ben je niet creatief genoeg of niet handig. Dat kan ook een reden zijn om een logo ontwerpen uit te besteden. Een logo laten maken door een professioneel hoeft niet duur te zijn.

Je kunt tegenwoordig met allerlei apps leuke logo’s maken. Wanneer je minder creatief bent dan nog zou je met een goed programma je eigen logo kunnen ontwerpen. Ben je handig genoeg dan ontwerp je het logo zelf. Een eigen logo maken hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.





Maak zelf je eigen logo

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

28-07-2022 - Het belang van een logo
Er zijn veel dingen die meespelen bij het runnen van een bedrijf. Daardoor kan het zijn dat het maken van een goed logo niet de hoogste prioriteit heeft. Maar dit zou wel moeten! ‘Waarom?
Lees meer

30-06-2022 - Wist je dat ook jij makkelijk zelf een fantastisch logo voor
Die grote gele M, de Swoosh, de vier rondjes die in elkaar overlopen en een rood met gele schelp. Iedereen zal ten minste de helft van deze beschrijvingen herkennen als de logo’s van McDonalds,
Lees meer

18-01-2022 - De perfecte advertentie: hoe maak je die?
Als bedrijf heb je baat bij positieve aandacht en naamsbekendheid. Des te meer potentiële klanten de onderneming kennen of er iets over weten, des te groter de kans is dat ze een bezoekje aan een
Lees meer

02-02-2017 - Interview met een Dido Hendriks, onwerper bij LogoLove
Als je een bedrijf opstart wil je natuurlijk professioneel logo laten ontwerpen. Dit betekent ook dat je een eigen huisstijl daarbij wilt hebben waaruit duidelijk blijkt wat voor bedrijf je hebt. Het
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap