Home / Grafisch vormgever Blog / Wist je dat ook jij makkelijk zelf een fantastisch logo voor je bedrijf kan maken?

Wist je dat ook jij makkelijk zelf een fantastisch logo voor je bedrijf kan maken?

Wist je dat ook jij makkelijk zelf een fantastisch logo voor je bedrijf kan maken?

Die grote gele M, de Swoosh, de vier rondjes die in elkaar overlopen en een rood met gele schelp. Iedereen zal ten minste de helft van deze beschrijvingen herkennen als de logo’s van McDonalds, Nike, Audi en Shell. Een logo is een ontzettend belangrijk onderdeel van je bedrijf, omdat het een herkenningspunt is. Zonder woorden weten consumenten meteen dat het om jouw bedrijf gaat en dat is heel krachtig. De kracht van een goed logo is iets wat iedere ondernemer moet kunnen begrijpen. In dit artikel vertellen we je precies wat een goed logo nodig heeft en beantwoorden we de vraag: “Hoe maak je een logo?”.

Wist je dat ook jij makkelijk zelf een fantastisch logo voor je bedrijf kan maken?

Waar moet je op letten bij het ontwerpen van een logo?

Voordat je overgaat tot het daadwerkelijk maken van een logo, moet je natuurlijk eerst goed nadenken over hoe je wil dat het eruit gaat zien. Voor dit proces hebben we een aantal belangrijke tips verzameld:

1. Kies voor iets dat tijdloos is

Het is heel verleidelijk om bij het maken van een logo in te springen op iets dat op dit moment heel populair is. Door de laatste trends in je logo te verwerken, verwacht je dat je logo zal opvallen en aanslaan bij een brede doelgroep.

Deze redenatie is natuurlijk waar, maar niet voor altijd. Zodra de vormen, kleuren en afbeeldingen die je hebt gekozen weer uit de mode zijn, slaat je logo ook meteen niet meer aan en bestaat er een kans dat je je logo moet veranderen. In plaats van voor een trendgevoelig logo kun je beter kiezen voor een meer tijdloze stijl,zodat je logo ook in de toekomst nog relevant zal blijven.

2. Houd het rustig

Natuurlijk wil je in een logo zo veel mogelijk van jezelf laten zien. Als jij een nieuwe tiki-bar begint, dan wil je een logo met een ananas, een strandbed, een dronken piraat, een kokosnoot en een tropische vogel. Kortom: alle dingen die volgens jou bij het concept passen.

Ho, stop! We raden je beslist niet aan om al deze dingen ook echt in je logo op te nemen. Voor toekomstige klanten wordt het veel te ingewikkeld en zij zullen geen idee hebben van wat je bedrijf doet en waar het voor staat. Kill your darlings en kies voor een enkel concept dat jouw bedrijf zo optimaal mogelijk kan vertegenwoordigen.

3. Denk aan alles

Je zal je logo gebruiken voor alle correspondentie die met je bedrijf te maken heeft. Bij het ontwerp moet je er dus rekening mee houden dat een logo goed overkomt op zowel je visitekaartje als op je website, maar dat het bijvoorbeeld ook op een T-shirt gedrukt kan worden.

Een logo met veel kleine details zal veel minder goed te zien en herkennen zijn op een klein visitekaartje en daar moet je bij het ontwerpen al rekening mee houden. Probeer je logo dus altijd in meerdere formaten uit. Werkt het goed in ieder formaat? Dan ben je goed op weg.

4. Het complete plaatje

Met een logo maak je een begin voor je eigen huisstijl, die je bijvoorbeeld ook weer doorvoert op je website. Zorg er dus altijd voor dat alles goed bij elkaar past. Het is niet erg zinvol om een knalblauw logo te maken als je hele website verder een groen thema heeft.

De huisstijl voer je door in je volledige communicatie. Het lettertype dat je voor je logo gebruikt, moet dus ook in lijn zijn met het lettertype dat je gebruikt voor je website en je visitekaartje. Een coherente huisstijl zorgt ervoor dat de herkenbaarheid van je bedrijf aanzienlijk groter wordt.

5. Vergeet je naam niet

Logo’s van grote bedrijven die je kent hebben vaak niet langer de daadwerkelijke naam in het logo staan. Het lijkt daardoor aantrekkelijk voor jou om hetzelfde te doen en je bedrijfsnaam achterwege te laten, maar dat is een beginnersfout.

Zolang je bedrijf nog niet bekend is, moet je altijd de naam van je bedrijf in je logo vermelden. Anders zien mensen alleen een afbeelding, waardoor het niet duidelijk is wat de naam van je bedrijf is en waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Vergelijk het met een winkel met afgeplakte ramen: daar zou jij toch ook niet zo snel naar binnen stappen?

Zelf een logo maken

Nu denk je natuurlijk dat je altijd een professional moet inhuren om een goed logo voor je bedrijf te maken. Gelukkig is dat lang niet altijd het geval! Door dit artikel weet jij precies wat een goed logo nodig heeft en met de Wix Logo Maker kun je dit allemaal zelf toepassen! Het is erg gemakkelijk en gebruiksvriendelijk, en je hebt geen bijzondere technische kennis nodig om een logo van hoge kwaliteit zelf te ontwikkelen.

Daarbij is het veel goedkoper om zelf een logo te maken, omdat je op de kosten van een professional kunt besparen. Tot slot is het natuurlijk extra leuk als je zelf een logo kunt maken, want je kunt er volledig je eigen creativiteit in kwijt. Een mooi logo dat aan alle eisen en criteria voldoet, daar kan en mag je echt trots op zijn!





Wist je dat ook jij makkelijk zelf een fantastisch logo voor je bedrijf kan maken?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

06-11-2023 - Grafisch vormgeven met AI
In de snel evoluerende wereld van vandaag is de visuele aantrekkingskracht van een merk of bedrijf meer dan ooit van cruciaal belang om zich te onderscheiden in een overvolle markt. Dit is waar grafis
Lees meer

30-08-2022 - Maak zelf je eigen logo
Een logo maken? Je kunt dat laten doen door een professioneel. Je kunt ook ervoor kiezen om zelf een logo te ontwerpen. Er bestaan verschillende programma’s waar je dat me zou kunnen doen. Een l
Lees meer

28-07-2022 - Het belang van een logo
Er zijn veel dingen die meespelen bij het runnen van een bedrijf. Daardoor kan het zijn dat het maken van een goed logo niet de hoogste prioriteit heeft. Maar dit zou wel moeten! ‘Waarom?
Lees meer

18-01-2022 - De perfecte advertentie: hoe maak je die?
Als bedrijf heb je baat bij positieve aandacht en naamsbekendheid. Des te meer potentiële klanten de onderneming kennen of er iets over weten, des te groter de kans is dat ze een bezoekje aan een
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap