Home / Grafisch vormgever Blog / De perfecte advertentie: hoe maak je die?

De perfecte advertentie: hoe maak je die?

De perfecte advertentie: hoe maak je die?

Als bedrijf heb je baat bij positieve aandacht en naamsbekendheid. Des te meer potentiële klanten de onderneming kennen of er iets over weten, des te groter de kans is dat ze een bezoekje aan een winkel of website zullen brengen. Echter, negen van de tien keer zal je deze bekendheid zelf moeten creëren. Dit doe je door advertenties naar buiten te brengen, bijvoorbeeld op sociale media, maar ook in de krant of op straat. Maar hoe maak je eigenlijk een goede en eye-catching advertentie? 

De perfecte advertentie: hoe maak je die?

Stap 1: bedenk wat je wilt bereiken

Een advertentie heeft verschillende doelen. Zo kan een advertentie bijvoorbeeld informatief of aansporend zijn. De meeste commerciële bedrijven sturen logischerwijs aansporende advertenties de wereld in. Niet gek natuurlijk, want ze willen mogelijke klanten overhalen om een aankoop bij hen te verrichten. Als je een (niet-commerciële) organisatie bent, dan wordt er vaak gekozen voor een informatieve advertentie waarin meestal iets wordt voorgelicht. Denk hierbij aan overheidscampagnes of door lokale gezondheidsinstanties. Om dus te kunnen beginnen met het opzetten van een advertentie en de campagne überhaupt, dien je te achterhalen wat je wilt bereiken: omzet, kennis of iets anders?

Stap 2: vormgeving

Als je eenmaal weet wat je wilt bereiken, moet je een manier bedenken om het over te brengen aan de doelgroep. Dit doe je door eerst een grondig en uitgebreid marktonderzoek te verrichten. Vergaar informatie en gebruik dit als basis. Zodra je dit weet, moet je de advertentie mooi en aantrekkelijk vormgeven. Hiervoor zijn veel online programma’s die je kunt gebruiken. Als je een grafisch designer in je team hebt zitten of als je zelf creatief bent, dan is een InDesign cursus volgen wellicht geen noodzaak. Met dit programma kun je namelijk de allermooiste en professionele teksten, posters en advertenties maken. 

Stap 3: uitwerking en verspreiding

Als je de perfecte advertentie specifiek gericht op jouw doelgroep hebt gemaakt, dan is het tijd om hem naar buiten te brengen. Waar je de advertentie inzet, kun je afleiden uit je marktonderzoek. Hieruit heb je bepaald of jouw doelgroep voornamelijk op social media zit of bijvoorbeeld gewoon nog dagelijks de krant leest. De advertentie moet dus op deze kanalen ingezet worden. 

Stap 4: resultaten bijhouden

Als ondernemer wil je natuurlijk weten wat alle inspanning heeft opgeleverd. Rol je de advertentie via bijvoorbeeld Google Ads uit, dan is dat gemakkelijk bij te houden. Doe je het niet digitaal, dan is het wat lastiger. Je zult het dan moeten doen formules en sales-vergelijkingen. Gelukkig bestaan er tegenwoordig allerlei slimme manieren om dit te kunnen doen. Meer informatie nodig? Op Learnit vind je nog veel meer tips over het opzetten en maken van de perfecte advertentie!





De perfecte advertentie: hoe maak je die?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

30-08-2022 - Maak zelf je eigen logo
Een logo maken? Je kunt dat laten doen door een professioneel. Je kunt ook ervoor kiezen om zelf een logo te ontwerpen. Er bestaan verschillende programma’s waar je dat me zou kunnen doen. Een l
Lees meer

28-07-2022 - Het belang van een logo
Er zijn veel dingen die meespelen bij het runnen van een bedrijf. Daardoor kan het zijn dat het maken van een goed logo niet de hoogste prioriteit heeft. Maar dit zou wel moeten! ‘Waarom?
Lees meer

30-06-2022 - Wist je dat ook jij makkelijk zelf een fantastisch logo voor
Die grote gele M, de Swoosh, de vier rondjes die in elkaar overlopen en een rood met gele schelp. Iedereen zal ten minste de helft van deze beschrijvingen herkennen als de logo’s van McDonalds,
Lees meer

02-02-2017 - Interview met een Dido Hendriks, onwerper bij LogoLove
Als je een bedrijf opstart wil je natuurlijk professioneel logo laten ontwerpen. Dit betekent ook dat je een eigen huisstijl daarbij wilt hebben waaruit duidelijk blijkt wat voor bedrijf je hebt. Het
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap