Home / Kantoormeubelen Blog / Hoe maak je van het kantoor (weer) een vertrouwde plek?

Hoe maak je van het kantoor (weer) een vertrouwde plek?

Hoe maak je van het kantoor (weer) een vertrouwde plek?

Voor werknemers was het kantoor voor de coronacrisis niet zozeer een plek waar hij of zij geld verdient, als wel een vertrouwde omgeving met de broodnodige sociale interactie. In het beste geval althans. Er is in korte tijd veel veranderd, maar dat wil niet zeggen dat het kantoor (weer) gezellig kan worden. Een plek waar het niet zo heel veel uitmaakt wat voor werk er verricht wordt, zolang men zich er gelukkig voelt.

Voor en na corona

Nu er van alles aan gedaan wordt om de crisis te bezweren en alles hopelijk weer snel normaal is, is het misschien wel het moment om door een kritische bril naar die werkplek te kijken. Is dit wel een omgeving waar werknemers zich senang voelen? Tot voor kort hadden werkgevers wel iets anders aan hun hoofd, en toegegeven, niemand heeft de verzekering dat alles ooit weer coronavrij kan functioneren. Men associeerde tijdens de pandemie het woord verzekering eerder met een verzuim- of bedrijfsschadeverzekering. Aan de andere kant is er bijzonder weinig zeker in het leven. En omdat na het vele thuiswerken mensen ironisch genoeg weer verlangen naar een dagje op kantoor, is hierop inspelen geen gekke gedachte.

Stel vragen

Is het een plek waar men zich op zijn gemak voelt? Meer dan alleen een vluchthaven om aan de thuiswerksleur te ontsnappen? Zelf een rondje lopen levert antwoorden op, vragen stellen nog meer. Stuur er een mail uit dat iedereen, desnoods anoniem, aan moet geven wat er ontbreekt op de werkplek. Stel de vragen of werknemers hun baan louter als zekerheidje of noodzakelijk kwaad zien, en of ze het kantoor gemist hebben tijdens het thuiswerken. Over het werk zelf hoeft eigenlijk niks gevraagd te worden, want grof genomen is dat 'wat het is'. Je kunt van een kantoor moeilijk opeens een feestwinkel maken. Het is in veel gevallen niet het werk, maar de werkplek die een baan leuk maakt.

Ideeenbus-oogst

Bij het openmaken van de virtuele ideeenbus gaat er een wereld open aan nieuwe inzichten. Zo zal het woord 'duurzaamheid' klinken. Duurzaamheid ten opzichte van het milieu, maar ook van de werknemer zelf. Er moet meer stimulans zijn om te bewegen (voetbal, tafeltennis, fitness), de lunchpauze kan langer, er moet meer groen op kantoor komen, de hierarchie en bijbehorende privileges moeten op de schop, men wil meer contactmomenten... In eerste instantie grijpt de hele oogst aan suggesties een werkgever naar de strot, maar een oud spreekwoord zegt dat Keulen en Aken ook niet op een dag gebouwd zijn. Desalniettemin is het noodzakelijk om gehoor te geven aan deze input, omdat een werkgever nu eenmaal het beste vaart bij blije werknemers.





Hoe maak je van het kantoor (weer) een vertrouwde plek?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

18-10-2021 - 5 tips om een kantoor stijlvol en inspirerend in te richten
Nu we na heel lang thuiswerken geleidelijk aan weer richting het gezamenlijke kantoor gaan is het natuurlijk wel zo fijn als deze plek ook een beetje stijlvol en inspirerend is ingericht. Zeker als je
Lees meer

10-03-2021 - Zo richt je jouw kantoor efficient in
Of je nu een thuiskantoor hebt of dagelijks naar je eigen kantoor afreist, dit moet een fijne plek zijn om productief je werk te kunnen doen. Tijdens je werk wil je je niet druk maken om de kantoorrui
Lees meer

12-04-2019 - Vier tips om ergonomisch met een computer te werken
Steeds vaker belanden Nederlanders achter een computerscherm. De digitalisering heeft het Nederlandse bedrijfsleven dan ook eenvoudig gevonden. De fysiek zware omstandigheden laten zij achter zich. To
Lees meer

02-05-2017 - Hoe kan je de werksfeer op kantoor verbeteren?
Uit onderzoek van Ruigrok Netpanel blijkt dat werknemers de voorkeur geven aan een prettige werksfeer boven een hoog salaris. Een hoog salaris is natuurlijk erg fijn, maar we gaan allang niet meer all
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap