Home / Personeelsbeleid Blog / 4 goede redenen om je personeel wat vaker dankbaarheid te tonen

4 goede redenen om je personeel wat vaker dankbaarheid te tonen

4 goede redenen om je personeel wat vaker dankbaarheid te tonen

Hoe vaak toon jij je dankbaarheid aan je werknemers? En hoe doe je dat dan? Dat is iets wat je jezelf als werkgever best eens mag afvragen. Doe je wel genoeg om je personeel te laten zien dat je ze waardeert? Veel werkgevers mogen als ze zich dit afvragen tot de conclusie komen dat ze dat eigenlijk niet genoeg doen. Dat er best wel wat vaker een verbaal bedankje of een fysiek cadeau voor je personeel vanaf zou mogen. Daar zijn namelijk diverse goede redenen voor te bedenken.

4 goede redenen om je personeel wat vaker dankbaarheid te tonen

Personeel gemotiveerd en productief houden

Natuurlijk betaal je je personeelsleden om te werken, maar iedereen wil graag het gevoel hebben dat hij gezien wordt, het goed doet en gewaardeerd wordt. Dat werkt motiverend. Daardoor gaat de werknemer met meer plezier naar zijn werk, maar hij krijgt er waarschijnlijk ook meer door voor elkaar, en dat is dan weer een voordeel voor jou als baas. Het tegenovergestelde kan echter ook gebeuren: een gebrek aan waardering kan ten koste gaan van de motivatie van een medewerker, waardoor deze met tegenzin zijn werk gaat doen. Dat leidt tot een verminderde productiviteit en een hoger ziekteverzuim.

Een positieve bedrijfscultuur bevorderen

In het verlengde van het vorige ligt het bevorderen van een positieve bedrijfscultuur. Dat doe je zeker door een cultuur te creëren waarin erkenning en waardering hoog in het vaandel staan en aan de orde van de dag zijn. Toon regelmatig je dankbaarheid naar je personeel, en je zult merken dat er een positieve vibe ontstaat op de werkvloer. Dat komt ook weer ten goede van de tevredenheid en betrokkenheid onder medewerkers. En uiteindelijk zijn dat twee heel belangrijke zaken als je ze wilt houden en het beste uit ze wilt krijgen.

De ambassadeurs van jouw bedrijf

Jouw personeelsleden zijn meer dan mensen die alleen maar het werk uitvoeren waarvoor ze aangenomen zijn. Het zijn ook ambassadeurs van jouw bedrijf. In een tijd dat bedrijven en organisaties het moeilijk hebben met het vinden van personeel, wordt dat opeens iets vrij cruciaals. Jouw werknemers dragen immers naar de buitenwereld uit hoe ze het ervaren om voor jou te werken. Als zij zich onvoldoende gezien en gewaardeerd voelen, laten ze dat zeker doorschijnen, en dan verlies je waarschijnlijk potentiële nieuwe werknemers. Maar als jij een goede werkgever bent die ze het gevoel geeft dat ze gewaardeerd worden, zullen ze dat ook laten blijken. En dan wordt de kans juist groter dat er mensen zijn die bij jouw bedrijf willen werken.

Het zijn ook maar mensen

Werknemers zijn ook maar gewoon mensen met gevoelens en een privéleven naast het werk. Het is belangrijk om als werkgever ook voor dat privéleven oog te hebben. In dat privéleven hebben je werknemers verjaardagen, kinderen, vakanties en verhuizen ze, om maar een paar voorbeelden te noemen. Een werknemer wil niet alleen als werknemer gewaardeerd worden, maar ook als mens gezien worden door zijn baas. Er gaat waardering en dankbaarheid van uit als je een medewerker feliciteert met zijn verjaardag of die van zijn naasten, een geschenk geeft, als je hem een fijne vakantie wenst of feliciteert met de aankoop van zijn nieuwe woning. Die dankbaarheid krijg je dan vervolgens waarschijnlijk ook terug.

Een medewerker die de zaak ondermijnt en niet wil werken voor zijn geld hoef je natuurlijk niet te bedanken voor niets. Sterker nog, dat zou zelfs een slecht signaal uitzenden naar collega’s die wel hun best doen, want het devalueert hun prestaties. Maar zij die hun best doen voor je, of het nu altijd succesvol is of niet, verdienen dankbaarheid.





4 goede redenen om je personeel wat vaker dankbaarheid te tonen

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

07-10-2022 - Hoe kom je snel aan personeel?
De arbeidsmarkt is erg krap. De vraag om gekwalificeerd personeel was nog nooit zo hoog. Wat doe je als je bedrijf erg snel groeit en je hebt tijdelijk goed gekwalificeerd personeel nodig? Bijvoorbeel
Lees meer

24-08-2021 - Hoe organiseer je jouw backoffice?
Het hebben van een goede backoffice is erg belangrijk voor een bedrijf. Als je het woord 'backoffice' hoort, denk je misschien aan een fysiek kantoor, maar dat is niet precies wat hiermee bedo
Lees meer

02-06-2021 - Personeelsplanning en verlofregistratie voor ondernemers
Wanneer je een eigen onderneming hebt met personeel dan kom je er niet onderuit om een personeelsplanning te maken. Het is niet handig wanneer je bijvoorbeeld een restaurant hebt en je personeel staat
Lees meer

06-07-2020 - Duurzaam omgaan... met je personeel
Rond de eeuwwisseling is de technologie in een stroomversnelling geraakt die we soms amper kunnen bijhouden. Het internet biedt bedrijven de mogelijkheid om sneller en efficiënter te werken en
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap