Kerstpakket stimuleert betrokkenheid en inzet
Kerstpakket stimuleert betrokkenheid en inzet
Natuurlijk, het is altijd een flinke kostenpost. Kerstpakketten zijn nu eenmaal niet goedkoop. Maar feit is wel dat werkgevers die hun personeel aan het einde van het jaar belonen met een kerstpakket veel goodwill scoren. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat de motivatie en de betrokkenheid van medewerkers behoorlijk keldert als ze geen kerstpakket krijgen. Ze verwachten simpelweg een extraatje in de decembermaand en als dat uitblijft, dan voelen ze zich minder verbonden met de onderneming.
Het gaat de meeste werknemers vooral om het gebaar. Om de uiting van waardering. Personeelsleden willen vooral gezien worden. Het gaat met name om het sociale aspect. Het gevoel van verbondenheid. De concrete waarde van het kerstpakket is veel minder belangrijk. Zeker als bekend is dat een onderneming in zwaar weer verkeert. Maar daar tegenover staat dat het personeel wel verwacht dat het pakket cadeau met zorg en aandacht is uitgezocht. Dat ligt behoorlijk gevoelig, zowel bij mannen als vrouwen. In veel bedrijven is de personeelsvereniging verantwoordelijk voor de keuze van het kerstpakket. Over het algemeen wordt er dan vooral geselecteerd op basis van de juiste prijs/kwaliteitverhouding. Een logische keuze. Maar wel één die veel tijd, energie en inlevingsvermogen vraagt.
De intentie telt
Want het aanbod aan verschillende soorten kerstpakketten is groot tegenwoordig. Vroeger was een feestelijke doos gevuld met eten en drinken altijd een uitstekende keuze. Zo?n traditioneel pakket is nog steeds zeer populair, maar werkgevers kunnen hier ook heel goed vanaf wijken. Zeker als er maar een klein budget beschikbaar is. Voor medewerkers is de grootte van het cadeau niet zo belangrijk; het gaat veel meer om de intentie. Om de schouderklop en het gevoel van beloond worden voor de inzet. Dus hoe bewuster een kerstpakket wordt gekozen, hoe groter de waardering van het personeel is. En dat stimuleert loyaliteit en inzet. Mocht het financieel niet mogelijk zijn om flink uit te pakken aan het einde van het jaar, dan zijn er nog genoeg mogelijkheden om als werkgever toch een sympathiek gebaar te maken. Denk aan een persoonlijke cadeaubon voor ieder personeelslid of een leuke collectie aan verschillende tijdschriften. Maatwerk is het sleutelwoord. Meer info op www.premiumkerstpakketten.nl
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
Het opbouwen van sterke, gezonde relaties met de mensen die een directe of indirecte invloed hebben op jouw projecten of bedrijfsvoering is geen kleinigheid. Het vergt empathie, strategie en, niet te
Lees meer
04-02-2024 - Relatieopbouw in zakelijk Nederland: hoe gepersonaliseerde g
Als ondernemer weet je het maar al te goed. Het bouwen van goede en sterke relaties is een van de belangrijkste dingen die je het hele jaar moet doen. Daarom kan het geven van gepersonaliseerde gesche
Lees meer
24-01-2024 - Waarom kiezen voor duurzame relatiegeschenken?
Relatiegeschenken zijn een goed middel voor bedrijven om hun waardering te tonen aan klanten en leveranciers voor de fijne samenwerking in een poging om te banden warm te houden. Telkens weer is het e
Lees meer
18-10-2023 - Hoe relatiegeschenken jouw bedrijfsimago versterken in Neder
Binnen grote en kleine organisaties is het geven van een relatiegeschenk de normaalste zaak van de wereld. Een van de bekendste is het geven van een feestelijk en luxe kerstpakket. Dit wordt als een v
Lees meer
Auteur
RonaldMarketeer