Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Welke kantoorkosten zijn nu eigenlijk echt aftrekbaar?

Welke kantoorkosten zijn nu eigenlijk echt aftrekbaar?

Welke kantoorkosten zijn nu eigenlijk echt aftrekbaar?

Als ondernemer heb je een werkruimte of kantoor nodig. Voor een zelfstandige werkruimte of kantoor zijn een aantal kosten aftrekbaar bij de belasting. Het moet dan wel gaan om een werkruimte die veel gebruikt wordt. Het maakt ook een verschil als het gaat om een huur- of koopwoning die je wilt gebruiken als kantoor of werkruimte. Hieraan zijn regels verbonden. Wanneer je als ondernemer aan alle voorwaarden voldoet, kun je bepaalde kosten aftrekken die je van de winst maakt. Deze aftrekbare kosten kun je bij de jaarlijkse belastingaangifte invullen.

Welke kantoorkosten zijn nu eigenlijk echt aftrekbaar?

Een eigen huis met werkruimte, de regels en welke kosten zijn aftrekbaar

Als je een eigen woning hebt kun je een werkruimte creëren om te ondernemen. Als het gaat om een eigen huis zijn hier regels aan verbonden. Je mag alleen de kosten aftrekken wanneer het gaat om een zelfstandige werkruimte. Dat betekent dat de ruimte apart ook apart verhuurd kan worden. De werkruimte dient een eigen opgang, eigen energievoorziening en eigen toilet te hebben.

De kosten zijn alleen aftrekbaar van de werkruimte wanneer je er voldoende uren in doorbrengt. Het moet gerelateerd zijn aan de omzet die je maakt in de werkruimte. Als je veel buiten de deur werkt zul je waarschijnlijk niet voldoen aan de voorwaarden. Wil je in aanmerking komen voor de aftrekbare kosten, dan moet je 30 procent van de inkomsten verdienen in de werkruimte of in het kantoor aan huis. Beschik je over een kantoor op een andere plek dan is dit 70 procent.

Als je het kantoor of de werkruimte niet voldoende gebruikt en als het geen zelfstandige werkruimte is dan zijn de kosten niet aftrekbaar hiervoor. Je kunt de kosten dan ook niet aftrekken voor lampen, inrichting en andere zaken. Je mag wel de btw aftrekken van de inrichtingskosten. De apparaten die je nodig hebt om te werken zijn wel aftrekbaar. Je zou dan kunnen denken aan de computer, software, telefoon, hoofdtelefoon en vakliteratuur. Het zijn namelijk bedrijfskosten.

Welke kantoorkosten zijn nu eigenlijk echt aftrekbaar?

Een huurhuis, de regels en welke kosten zijn aftrekbaar

De aftrekposten voor een kantoor of werkruimte in een huurhuis zijn veranderd. Als het gaat om een niet zelfstandige werkruimte of kantoor in je huurwoning dan zijn de kosten niet aftrekbaar. Het geldt wel wanneer je in het huurhuis beschikt over een zelfstandig kantoor of werkruimte. Het kantoor of de werkruimte moeten een eigen toilet, doorgang en eigen energievoorziening hebben om aan de voorwaarden van de belastingdienst te voldoen.

Je hebt dan als ondernemer recht op enkele aftrekposten. Huur je ergens anders een kantoor of werkruimte dan zijn deze kosten aftrekbaar van de winst die je maakt uit het bedrijf. De bedrijfskosten van de zelfstandige werkruimte of kantoor aan je huurhuis zijn aftrekbaar. De aftrekbare kosten kunnen zijn:

  • Telefoon
  • Software
  • Computer
  • Verlichting
  • Verwarming

Een werkruimte of kantoor in een huurhuis, welke kosten zijn aftrekbaar? Als jouw werkruimte of kantoor in je huurhuis voldoet aan alle eisen dan zijn de kosten die je maakt voor de werkruimte of kantoor aftrekbaar. Deze kosten zijn aftrekbaar van de winsten die je maakt met je bedrijf. De volgende kosten kunnen aftrekbaar zijn wanneer je een werkruimte of kantoor in een huurhuis hebt:

  • De verzekeringen
  • De afschrijvingskosten of huur (Alleen voor de werkruimte of kantoor dat je gebruikt aan je huurhuis)
  • Telefoon en internetkosten die gebruikt wordt voor zakelijke doeleinden
  • De energiekosten van je werkruimte of kantoor
  • De schoonmaakkosten (alleen voor werkruimte of kantoor)
  • De inrichtingskosten (behang, bureaus, vloerbedekking of raamdecoratie)
  • Het deel van de hypotheekschuld die gerelateerd is aan de onderneming
  • De huur van de werkruimte of het kantoor aan huis

Een kantoorruimte huren, welke kosten zijn aftrekbaar

Er wordt door de belastingdienst onderscheid gemaakt als het gaat om kantoorruimte aan huis of bij een kantoorruimte huren. Bij alle mogelijkheden zijn regels aan verbonden waaraan je moet voldoen als ondernemer. Als je een kantoorruimte huurt elders mag je alle kosten die je maakt aftrekken vanuit de winsten die je maakt met jouw bedrijf.

Hier gelden alle bedrijfskosten die aftrekbaar zijn. Naast de huur van het kantoor, inrichtingskosten, de afschrijvingen van apparatuur en benodigdheden kun je ook het gas, elektra en het water aftrekken van de winsten die je maakt met je bedrijf. Bij het huren van een kantoorruimte mag je ook de verzekeringen, schoonmaakkosten en zelfs de verbouwingskosten aftrekken.

De standaard aftrekposten kun je daarbij opvoeren. De volgende zaken kunnen eventueel dan ook aftrekbaar zijn.

  • De ICT kosten
  • Het drukwerk
  • De kantoorbenodigdheden
  • De kosten van de marketing
  • De verplichtingen en ondersteuning
  • De kennis en ontwikkeling
  • De vervoer en verblijfskosten

Deze kosten zijn inclusief de btw aftrekbaar. Het is soms aantrekkelijker op fiscaal gebied om tijdelijk of vast een kantoorruimte te huren dan wanneer je een kantoor aan huis hebt. De kosten zijn voor een groot deel aftrekbaar bij het huren van een kantoorruimte. Bij een kantoor aan huis heb je bepaalde aftrekposten als je voldoet aan de eisen. Een kantoor huren als ondernemer heeft ook nog een ander voordeel.

Je hebt minder afleiding en werkt met gezette tijden. Je kunt gemakkelijker je privé- en werkgerelateerde zaken gescheiden houden bij het huren van een kantoorruimte.

Btw is soms aftrekbaar

De btw is niet altijd aftrekbaar, Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de gekwalificeerde en niet gekwalificeerde werkruimtes. De btw is alleen aftrekbaar wanneer je zaken voor het bedrijf gebruikt en dat je dan ook hiermee de belaste btw omzet haalt. Wanneer dit het geval is dan kun je voor zakelijk gebruik de voorbelasting aftrekken.

Bijvoorbeeld kun je de btw op inrichting en onderhoud of energie aftrekken. Het is ook mogelijk dat de btw aftrekbaar is voor je telefoon of internetverbinding. Echter moet je aantonen dat deze kosten worden gemaakt in jouw bedrijf.

Wat is BTW vrij huren?

Er zijn stichtingen die soms btw vrij kunnen huren. Het gebouw dat gehuurd wordt moet dan minimaal 10 jaar van dezelfde eigenaar zijn. Het is ook mogelijk wanneer het pand 10 jaar geleden is verbouwd. Je kunt dan als stichting in aanmerking voor de btw vrij huren.





Welke kantoorkosten zijn nu eigenlijk echt aftrekbaar?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

10-05-2024 - Hoe creeer je een uitnodigende ingang voor jouw bedrijfspand
Een uitnodigende ingang voor jouw bedrijfspand is noodzakelijk voor het imago van je bedrijf, aangezien het de eerste kennismaking is met je merk. Het moet zo een blijvende positieve indruk achterlate
Lees meer

07-05-2024 - 6 essentiele overwegingen bij het bouwen van je kantoor
Bij het plannen van de bouw van een nieuw kantoor zijn er tal van belangrijke zaken waarmee rekening moet worden gehouden. Of je nu een start-up bent die een eerste ruimte betrekt of een gevestigd bed
Lees meer

27-04-2024 - De voordelen van een extern callcenter
Is het de moeite waard om de klantenservice uit te besteden? Als klein of middelgroot bedrijf heb je vaak niet de ruimte voor een complete klantenservice die uren per dag beschikbaar is. De hele dag b
Lees meer

22-04-2024 - Deze vijf apps zijn onmisbaar op de werkvloer
In de moderne wereld van het werk is efficiëntie essentieel. Gelukkig biedt de iPhone een scala aan krachtige apps die je kunnen helpen om je werk te coördineren, taken te beheren en product
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap