De 5 beste manieren om nieuwe klanten te werven anno 2023
De 5 beste manieren om nieuwe klanten te werven anno 2023
Als je een bedrijf hebt of wilt gaan starten met een bedrijf ben je ingeschreven bij het KVK. Dan is het belangrijk om klanten te gaan werven. Je start dan met een website op te zetten en maakt een social media profiel aan. Dit zijn de eerste mijlpalen om klanten te werven zodat deze je bedrijf leren kennen. Nieuwe klanten heb je wanneer de telefoon pas echt rinkelt of wanneer ze naar jouw bedrijf komen. Hoe je het beste nieuwe klanten kunt werven dat vertellen we je in dit artikel.
Werf klanten door marketing
Marketing wil zeggen dat je jouw dienst of product gaat aanbieden aan toekomstige nieuwe klanten. Dit doe je door jouw bedrijf bekend te maken. De potentiële klanten weten nog niet wat jouw bedrijf inhoudt en wie je bent. Ze weten ook niet wat je doet allemaal en daarvoor is het belangrijk dat je dit in het openbaar brengt. Je gaat jouw bedrijf actief onder je doelgroep bekendmaken. Met de volgende punten kun je klanten op een goede manier werven.
- Start met een marktonderzoek en verwerk dit in je marketingplan. Je komt dan erachter welke potentiële klanten online of offline zijn. Wordt daar als ondernemer actief en maak jouw bedrijf daar bekend.
- Zorg voor een website waarop alles staat over je bedrijf
- Zorg dat klanten betrokken blijven door regelmatig product of bedrijfsupdates te plaatsen op social media
- Bezoek regelmatig netwerkevents waarin je jouw bedrijf promoot of deel flyers uit
- Een persbericht versturen naar lokale kranten over eventuele ontwikkelingen van je bedrijf, dienstverlening of product
- Zorg dat je goed wordt gevonden in een online zoekmachine
Bouw het netwerk verder uit en meng je onder andere ondernemers in dezelfde branche. Ga naar een beurs en leer hoe de concurrenten het doen. Je kunt ook lid worden bij de branchevereniging
Bepaal de juiste doelgroep en ga gericht op zoek
Als bedrijf kun je het eerste kijken naar welke klanten je op zoek bent. Je kunt niet iedereen bereiken als klant. Dat kan ook veel geld kosten aan marketing. Wanneer je specifiek gaat zoeken naar je doelgroep kun je gerichter zoeken. Je gaat dan kijken voor welke potentiële klanten jouw dienst of product interessant kan zijn. Dat kan je doen door middel van een doelgroeponderzoek. Je verdiept je dan in de klant.
Wanneer je hebt uitgezocht welke groepen interessant voor je bedrijf kunnen zijn kun je gerichter hiernaar zoeken. Je kunt hiermee al beginnen voordat er klanten je winkel binnenlopen of bij je kopen. Online kun je genoeg informatie vergaren over de specifieke doelgroepen.
Het verhogen van je klantcontacten
Je kunt de klantcontacten verhogen door interessante dingen te delen met je doelgroep. Het is mogelijk om momenten te creëren op diverse manieren zodat klanten met jou in contact kunnen komen. Laat zien dat je een expert bent over je kennis of over een actueel onderwerp.
Je zou hierover een blog bijvoorbeeld kunnen schrijven en dan delen op social media. Het koopgedrag van mensen wordt vaak bepaald door een routine. Dat is omdat mensen beslissingen onbewust maken. Er wordt besloten op basis van bepaalde patronen die de mens van nature heeft.
Er zijn veel klanten die kopen in een of twee webshops en dan altijd daar blijven terugkeren. Daarom is het goed wanneer je vaker met je klant in contact blijft. De kans dat die terugkomt naar jouw bedrijf is dan groter. Investeren in je klantrelatie is ook een manier om klanten te behouden.
Je wilt jouw klanten behouden. Het is dan ook belangrijk dat je investeert in de klantrelatie die je al hebt. Je geeft klanten dan namelijk het gevoel dat ze belangrijk zijn voor je. En dat is ook zo want zonder klanten kan je bedrijf niet functioneren. Je hebt de klanten nodig. Ook al wil je niets verkopen is het belangrijk dat je het contact onderhoud.
Bouw altijd een relatie op met je klanten en houdt dit contact warm. Als klanten merken dat ze gewaardeerd worden zullen ze blijven komen. Een goed sales management draait om het opbouwen van een klantrelatie. Een tevreden klant is een terugkerende klant.
Verkoop online producten of diensten via de marktplaatsen
Je bedrijf moet groeien door klanten te werven. Het is de bedoeling dat je dan ook een netwerk gaat opbouwen waardoor je klantrelaties kunt krijgen. Een van de dingen die je dan kunt doen is je aanmelden bij een online marktplaats. Het is de start om klantrelaties en een netwerk op te bouwen. Op deze online plek kun je een naam opbouwen voor je bedrijf waardoor je verder aan klanten kan komen.
Je gaat op zoek naar een platform die het beste aansluit op jouw dienst of product. Platforms die het bijvoorbeeld aanbieden zijn Amazon of Bol.com maar er zijn zoveel meer waaruit je kunt kiezen. Bekijk ook waar je concurrenten zich bevinden. Meld je aan en evalueer na een half jaar of het gekozen platform jouw klanten heeft opgeleverd.
Maak je aanbod exclusief door aanbiedingen te benoemen
Het is belangrijk om steeds het aankoopgedrag van je klanten te stimuleren. Dat kan je doen door iets extra’s aan te bieden of doordat je een aanbieding hebt die exclusief is. Wanneer je een korting of gratis product promoot die er maar tijdelijk is zullen klanten dit optimaal benutten. Als bedrijf gebruik maken van acties kan je helpen om het aankoopgedrag van klanten te stimuleren.
Klanten zijn alert op kortingen of gratis producten. Je kunt ook producten aanprijzen als actie product. Bijvoorbeeld het product is tijdelijk verlaagd of is in de uitverkoop. Klanten zullen die acties waarderen waardoor het kopen van het product gemakkelijker gaat. Mensen zijn koopjesjagers en willen het voor de beste prijs. Zo behoud je klanten maar zorgt ook weer voor nieuwe klanten voor je producten of diensten.
Wanneer je nieuwe klanten wilt werven is de klantrelatie belangrijk. Leuke acties erin zetten kan een manier zijn om het voor jouw klanten interessanter te maken om naar jouw bedrijfswebsite te blijven gaan.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
Je bent ervan overtuigd dat je een prachtig product hebt. Ook weet je zeker dat er een markt voor is en je biedt het aan voor een prima prijs. Er is alleen een probleem. Je product wordt niet gevonden
Lees meer
10-05-2023 - B2B marketing is een vak apart
In de wereld van marketing zijn er verschillende disciplines waaruit je kunt kiezen, zoals B2C (business-to-consumer) en B2B (business-to-business) marketing. B2B marketing richt zich op het
Lees meer
10-05-2023 - 7 tips om als bedrijf tevreden klanten te krijgen
Een bedrijf dat tevreden klanten heeft, is een succesvol bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf de juiste strategieën en technieken gebruikt zodat je klanttevredenheid hoog blijft? G
Lees meer
06-03-2023 - Promotieartikelen; een must have voor jouw bedrijf
Promotieartikelen zijn ideaal als relatiegeschenk of als weggever bij bijvoorbeeld een event. Het is een investering die je eenvoudig terug kunt verdienen. Hoewel de aanschaf van de artikelen een klei
Lees meer
Auteur
Roy DonkContent Nederlandinbedrijf.nl