Home / Zakelijke dienstverlening Blog / 10 Tips om je zakelijke kosten in de hand te houden

10 Tips om je zakelijke kosten in de hand te houden

10 Tips om je zakelijke kosten in de hand te houden

Als ondernemer heb je met allerlei kosten te maken. Wil jij je zakelijke kosten beter in de hand hebben en je winst of cashflow verhogen? Alles begint dan natuurlijk met een goed budgetplanning en inzicht in je kosten te creëren. Daarna kun je gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn om meer grip op je zakelijke kosten te krijgen. Wij helpen je op weg met een aantal handige tips.

Kostenbesparende tips

Kostenbesparing kun je op verschillende manieren realiseren. Wij hebben voor jou 10 kostenbesparende tips, waarmee je substantieel kunt bezuinigen.

10 Tips om je zakelijke kosten in de hand te houden

1.     Huren in plaats van kopen

Een van de belangrijkste economische trends van dit moment is de zogenaamde deeleconomie. Hierbij is het uitgangspunt om niet zozeer producten te kopen maar te huren. Dit is vooral slim bij producten die je minder vaak gebruikt. Naast huren, kun je ze vaak ook wel lenen. Hiermee bespaar je niet alleen kosten, maar het is ook nog eens een stuk duurzamer. Bovendien maak je van vaste kosten variabele kosten.

2.     Inkrimpen van bedrijfsruimte

Het is verstandig om regelmatig te bekijken of jouw bedrijfspand nog bij jouw bedrijf past. Te weinig ruimte is natuurlijk vervelend. Te veel ruimte lijkt handig, maar kost ook meer geld. Overweeg in dat geval om naar een bedrijfsruimte te verhuizen die beter bij jouw bedrijf past. Je bespaart zo niet alleen op huurkosten maar ook op bijvoorbeeld energieverbruik.

3.     Onderverhuren van bedrijfsruimte

Heb je bedrijfsruimte over maar zie je het niet zitten om te verhuizen, dan kun je eventueel een deel onderverhuren. Het is wel verstandig om hierbij eerst je huurovereenkomst te controleren, of dit is toegestaan. Is de bedrijfsruimte jouw eigendom, dan kun je natuurlijk altijd een deel verhuren. Zorg in ieder geval voor een degelijk huurcontract. Schakel hiervoor een juridisch adviseur in.

4.     Opnieuw afsluiten van te dure leningen

Als je in het verleden leningen hebt afgesloten, kunnen die op een gegeven moment te duur zijn geworden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn, als de rente in de loop der tijd flink is gedaald. Is dit bij jou ook het geval, kun je overwegen om je lening over te sluiten. Je kunt een krediet op je rekening courant, eventueel ook omzetten naar een middel- of langlopend krediet. Je kunt er in bepaalde gevallen flink mee besparen. Zorg wel altijd dat je eerst een nieuwe financieringsvorm hebt gevonden, voordat je de oude afsluit. Laat je altijd goed adviseren door een financieel expert over de mogelijkheden.

5.     Onderhandelen met leveranciers over prijzen en voorwaarden

Een van de eenvoudigste manieren om kosten te besparen, is door opnieuw te gaan onderhandelen met jouw leveranciers. Zeker als de omvang van je bedrijf is toegenomen, heb je een goede onderhandelingspositie. Er zijn dan voldoende mogelijkheden om de prijzen, kortingspercentages en contractvoorwaarden te verbeteren om zo jouw kosten naar beneden te krijgen.

6.     Uitbesteding van bepaalde werkzaamheden

Veel ondernemers willen alles in eigenhand houden. Meestal is dit niet heel verstandig. Je kunt namelijk niet alles even goed. Focus je vooral op de activiteiten waar je goed in bent en laat collega ondernemers de dingen voor je doen waar je niet zo goed in bent. Zij hebben daar de expertise en juiste apparatuur voor, waardoor zij het vaak tegen een lagere prijs kunnen leveren dan jij het zelf kunt produceren. Je bespaart niet alleen op materiaalkosten, maar ook op tijd.

7.     Zakelijk ruilen

Het lijkt misschien ouderwets, maar ruilhandel kan een heel interessante optie zijn op het moment dat je minder geld beschikbaar hebt. Dit zakelijk ruilen noemt men ook wel barteren. Zo kun je dus aan de nodige producten of diensten komen, zonder dat je hiervoor geld afrekent. Bedenk wel dat je hierbij ook met BTW hebt te maken. Zorg ervoor dat je de gemaakte afspraken ook goed vastlegt, ter voorkoming van problemen.

8.     Flexkrachten en ZZP’ers inhuren

We weten allemaal dat personeel een belangrijke kostenpost is voor een ondernemer. Heb je personeel in vaste dienst, dan kun je hier niet zomaar afscheid van nemen. Dit kan alleen met wederzijds goedvinden, een arbeidscontract ontbinding via de rechter of met een ontslagvergunning van het UWV. Er zijn in vrijwel alle gevallen kosten mee gemoeid.

Flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers kunnen interessant voor jouw bedrijf zijn op het moment dat je tijdelijk meer mensen nodig hebt. Ingehuurde medewerkers hebben vaak wel een uurtarief dat iets hoger is. Doordat je alleen betaald om extra omzet te genereren maak je van vaste loonkosten, variabele kosten, waar je bovendien veel meer controle op hebt.

Je kunt ook voor stagiaires of studenten kiezen. Vaak staat hier een subsidie tegenover. Zij vragen vaak wel wat meer begeleiding.

9.     Subsidieregelingen voor werkplek, bijscholing of jobcoach

Naast de loonkosten zijn er ook nog andere personeelskosten die flink kunnen oplopen. Door slim gebruik te maken van de verschillende subsidies, kun je op jaarbasis al snel een paar duizend Euro besparen. Als werkgever kun je een beroep doen op verschillende subsidies.

Zo kun je een vergoeding aanvragen voor de kosten die je moet maken voor de aanpassing van een werkplek voor een zieke of gehandicapte medewerker.

Heb je een gehandicapte of langdurig zieke medewerker, dan zijn er ook subsidies voor een zogenaamde jobcoach.  Deze helpt de medewerker om zijn of haar werk te kunnen uitvoeren, door bijvoorbeeld eventuele belemmeringen op de werkplek weg te nemen.

Een andere subsidie waar je als werkgever voor in aanmerking kunt komen, is om jouw medewerkers te faciliteren met een omscholingstraject.

10.  Kies voor tweedehands meubilair

Goed meubilair is prijzig. Je kunt er echter ook voor tweedehands meubilair te kiezen. Als je op marktplaats kijkt, zul je versteld staan van wat er allemaal wordt aangeboden. Je kunt er flink wat mee besparen. Door de meubelen een tweede kans te geven, ben je ook nog eens duurzaam bezig.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er veel mogelijkheden om je zakelijke kosten te verlagen. Vaak zijn ze afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Wil je kosten besparen, betrek daar dan altijd je personeel bij. Zij hebben vaak heel eenvoudige maar effectieve ideeën, maar je vergroot er ook het draagvlak mee.





10 Tips om je zakelijke kosten in de hand te houden

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

27-04-2024 - De voordelen van een extern callcenter
Is het de moeite waard om de klantenservice uit te besteden? Als klein of middelgroot bedrijf heb je vaak niet de ruimte voor een complete klantenservice die uren per dag beschikbaar is. De hele dag b
Lees meer

22-04-2024 - Deze vijf apps zijn onmisbaar op de werkvloer
In de moderne wereld van het werk is efficiëntie essentieel. Gelukkig biedt de iPhone een scala aan krachtige apps die je kunnen helpen om je werk te coördineren, taken te beheren en product
Lees meer

19-04-2024 - Bedrijfsprocessen optimaliseren met OrangeSpot
Bedrijfsprocessen vormen de ruggengraat van elke organisatie, maar zonder regelmatige evaluatie en aanpassing kunnen ze inefficiënt worden en groei gaan belemmeren. In dit blog gaan we dieper in
Lees meer

28-03-2024 - Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat
We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een kar
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap