Telefoon van de zaak? Let dan hierop
Telefoon van de zaak? Let dan hierop
Voor wie regelmatig de vacatures op het internet leest, ziet steeds vaker dat je een telefoon en ook laptop van de zaak krijgt. Ontzettend handig, maar ook direct een valkuil voor velen. Zo zijn er uiteraard beroepen waarbij een telefoon noodzakelijk is om je werk normaal te kunnen uitvoeren. Toch is het wel belangrijk dat je weet waar je rekening mee moet houden. Zo heeft het z’n voordelen, maar zijn er ook de nodige nadelen aan verbonden. Je kunt je voorstellen dat je werkgever waarschijnlijk ook de nodige verwachtingen van je heeft op het moment dat je een telefoon van de zaak hebt. In dit artikel gaan we daarom verder in op belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden.
Beleid en richtlijnen
Het is van belang om een duidelijk beleid en richtlijnen op te stellen met betrekking tot het gebruik van de telefoon van de zaak. Definieer wat wel en niet acceptabel is, zoals het gebruik van sociale media, persoonlijke telefoongesprekken en het downloaden van niet-werkgerelateerde apps. Of het spelen van een potje poker in betrouwbare online casino op je telefoon. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld vanuit je werkgever bepaalde restricties krijgt opgelegd, zodat je niet alles wat je met je privé telefoon doet, ook zakelijk kunt doen. Wel is het belangrijk hier vooraf goede afspraken over te maken, zodat je voorkomt dat je hier achter problemen over krijgt.
Bereikbaarheid
Werk je normaal van 8 tot 17, dan is de kans vrij groot dat het weleens voor kan komen dat je ook na 17.00 uur wordt gebeld. Belangrijk is om hier goede afspraken over te maken met je werkgever. Heb je zowel een zakelijke, als een privé telefoon, dan kun je je zakelijke toestel natuurlijk ook gewoon uitzetten wanneer je werkdag erop zit. Mocht het zijn dat er een noodgeval is, dan weten je collega’s je natuurlijk uiteraard vast wel te bereiken op je privénummer. Doe je dit namelijk niet, dan zul je al snel merken dat ze je steeds gemakkelijker zullen bellen voor ‘kleine’ en vaak onzinnige zaken.
Verantwoordelijkheid en schade
Gebruik je je telefoon regelmatig, dan bestaat de kans dat deze natuurlijk een keer aan vervanging toe is. Ook kan het voorkomen dat je telefoon valt en daardoor beschadigd raakt. Bespreek daarom vooraf goed wie er verantwoordelijk is voor het betalen van de schade, zodat je hier op het moment dat dit actueel wordt, geen discussie over krijgt met je werkgever. Wat je vaak ziet, is dat er een deel wordt vergoed door de werkgever en er in de vorm van een soort ‘eigen risico’ een deel voor rekening van de werknemer komt.
Tot slot
Een telefoon van de zaak klinkt ontzettend aantrekkelijk, maar of dat helemaal het geval is, is per situatie verschillend. Zorg dat er goede afspraken worden gemaakt, over onder andere de bereikbaarheid buiten kantoortijden. Stel dat je regelmatig gebeld wordt buiten werktijd, dan kan het verstandig zijn om hier wat aanvullende afspraken voor op papier te zetten.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
Ben je op zoek naar een ideale zakelijke smartphone en ben je meer van de Android-telefoons dan de iPhones? Dan is het niet onlogisch om uit te komen bij een Samsung telefoon. Samsung staat synoniem a
Lees meer
07-03-2023 - Zakelijke telefoon: wel of niet nemen als zzp'er?
Het aantal zzp'ers in Nederland blijft de laatste jaren maar groeien, blijkt uit cijfers van het CBS. Al die zelfstandige ondernemers zonder personeel zijn zelf verantwoordelijk voor het werk dat
Lees meer
02-09-2022 - Telefoon van de zaak? Zo doe je dat voordelig als werkgever
Je wilt natuurlijk je werknemers van de beste spullen en materialen voorzien, maar niet de hoofdprijs hiervoor betalen. Zeker nu we in hele dure tijden leven en de rekeningen alleen maar hoger gaan wo
Lees meer
27-01-2022 - Zo kies je het beste telefoonhoesje voor jouw toestel
Als je een nieuwe, dure telefoon koopt, is het erg belangrijk om een goed hoesje te hebben. Ieder jaar moeten duizenden Nederlanders een nieuw toestel kopen of hun toestel laten repareren, vaak omdat
Lees meer
Auteur
Marcel