De impact van coachend leiderschap op werknemerstevredenheid
De impact van coachend leiderschap op werknemerstevredenheid
Als leidinggevende weet je beslist wel hoe lastig het is om goed personeel te vinden. Als je dan eenmaal een goede werknemer hebt weten te vinden, wil je deze natuurlijk tevreden houden en zorgen dat hij of zij voor een langere tijd binnen de organisatie blijft. En niet om druk op je te leggen, maar dit is grotendeels afhankelijk van jouw leiderschap. Hoe zorg je als leidinggevende dat je personeel tevreden is? Met coachend leidinggeven! Deze stijl van leiderschap richt zich op het stimuleren en ondersteunen van de werknemers om hun volledige potentieel te bereiken. En dat vinden werknemers heel erg belangrijk.
Coachend leiderschap: wat betekent dat?
De tijd dat een leidinggevende een soort autoritaire baas is, is voorbij. Tegenwoordig moet de leidinggevende meer een coach zijn dan een baas. De leidinggevende helpt dan om de sterke punten te herkennen en geeft hen de kans om deze in te zetten. Maar er wordt ook gekeken naar de punten die nog ontwikkeling nodig hebben. De leidinggevende helpt om doelen te stellen en ondersteunt ook tijdens het proces van het bereiken van die doelen. Het gaat niet alleen om opdrachten geven, maar ook om vragen stellen en echt luisteren naar de antwoorden. Dat betekent dus niet ja knikken en ‘hmmm’ zeggen en vervolgens alles vergeten en gewoon doorgaan. De input van je werknemers is goud waard en zo moet je er ook mee omgaan.
En hoe worden mijn werknemers daar blij van?
In een organisatie waar gebruik wordt gemaakt van coachend leiderschap voelen werknemers zich gewaardeerd. Er wordt geïnvesteerd in hun groei, waardoor zij nieuwe vaardigheden ontwikkelen, kennis opdoen en meer zelfvertrouwen krijgen. Dit zorgt ervoor dat de werknemers meer voldoening ervaren tijdens het werken. En dit zorgt allemaal voor een positieve blik op de organisatie. Ten slotte zorgt het ook voor een betere band tussen de leidinggevende en de werknemers. Dit maakt het werk niet alleen leuker, maar het maakt ook de communicatie makkelijker. Ze zullen het sneller aangeven als ze niet tevreden zijn en dan kun jij dit probleem gelijk oppakken. Door een sfeer te creëren waar werknemers zich durven te uiten, zorg je dat niemand ontslag neemt zonder eerst in gesprek te gaan. En als jij laat zien dat je echt wat doet met de feedback, voelen je werknemers zich gewaardeerd en gelukkig. Dus ben jij klaar voor nonons coaching? Maak van jouw onderneming een fijne werkplek.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
Je product kan nog zo goed zijn, als het niet verkocht wordt heb je er weinig aan. Natuurlijk heb je met allerlei factoren te maken, zoals de koopkracht en de concurrentie, maar het begint allemaal bi
Lees meer
20-02-2023 - Gratis online leermiddelen voor het oefenen van je theorie-e
Een theorie-examen is een spannende momentopname waarin je moet laten zien dat je over de theoretische kennis beschikt om de weg op te mogen in een auto of op een motor. Het is altijd maar de vraag we
Lees meer
25-01-2023 - Deze drie soorten cursussen helpen je om je bedrijf kwalitat
Het succes van een bedrijf hangt af van veel factoren, maar één daarvan is het vermogen om zich te blijven ontwikkelen. Door de juiste kennis en vaardigheden te leren, kunnen bedrijven h
Lees meer
18-07-2022 - Het belang van een VCA diploma
Volgens het onderzoek van de Arbo Inspectie vallen er zo'n gemiddeld 440 slachtoffers met ernstig letsel per jaar op de bouwplaats. Per 100.000 banen gaat het om 133 gevallen. Daarnaast neemt het
Lees meer
Auteur
Martijn