Home / Trainingen / Trainingen Middelburg / JanWillemWisse / Assessments

Assessments

Gebruikershandleiding voor personeel

De Profiles Sales Assesment meet objectief in hoeverre kandidaten overeenstemmen met het functieprofiel van commercieel verantwoordelijken binnen jouw commerciële onderneming. Je kunt het gebruiken bij sollicitatieprocedures, disfunctioneren en ontwikkeltrajecten voor commercieel verantwoordelijken.

Uniek aan dit assessment is de mogelijkheid om het functieprofiel geheel in te richten en aan te passen aan de situatie binnen jouw onderneming. Factoren als de plaats in de onderneming, nadruk op relatiebeheer dan wel werving van nieuwe klanten, de persoon en rol van de leidinggevende, de samenstelling van het team en de geografische omstandigheden worden afgestemd op jouw unieke onderneming. De PSA verschaft daarmee inzicht in de meest succesvolle kandidaat voor de functie.

Wat meet het assessment?

De totale kandidaat ten aanzien van:

Denkwijze
Taalvaardigheid, Verbaal Redeneren, Rekenvaardigheid, Numeriek inzicht
Karaktereigenschappen
Energieniveau, Zelfbewustzijn, Sociabiliteit, Inschikkelijkheid, Grondhouding, Besluitvaardigheid, Aanpassingsvermogen, Onafhankelijkheid, Oordeelsvorming
Beroepsinteresse
Technisch, Financieel/Administratief, Mechanisch, Ondernemend, Dienstbaar, Creatief

Het geeft inzicht in het gedrag van de kandidaat bij de zeven (7) meest kritische succesfactoren bij commerciële ondernemingen:

Prospectie, werving van nieuwe klanten;
Koud bellen, zin en tegenzin bij koude acquisitie;
Afsluiten van de order;
Zelfstarter, is de kandidaat uit zichzelf gemotiveerd of heeft hij een aanjager nodig;
Teamwork, hoe acteert de kandidaat in het team;
Opbouwen en beheren van klantrelaties;
Honoreringsgedrag, waar haalt de kandidaat zijn meeste motivatie uit.
Waarom een assessment?

Commercieel verantwoordelijken zijn binnen organisaties competitief ingesteld en hebben doorgaans weinig moeite om overtuigend over te komen. Met een nieuwe baan in het vooruitzicht, misschien meer status, vertellen zij vaak niet de waarheid maar zeggen wat je wilt horen! Bovendien hangt het succes vaak af van het type onderneming, de specifieke taken binnen de functie en de klanten.
Succes in het verleden biedt ook hier geen garantie voor de toekomst. Een mislukking is in deze tijd niet te veroorloven. Denk aan salaris- en eventuele afvloeiingskosten. Maar een lage verkoopproductiviteit en slecht klantenbeheer kunnen een nog groter risico vormen voor je onderneming.
De PSA geeft je een objectief inzicht in het gedrag en de motivatie van je personeel en daarmee kun jij gemakkelijker beslissingen nemen bij de keuze van de beste kandidaat en het ontwikkelen van het aanwezige talent binnen jouw organisatie.

Wist je dat:

50 % van de ondernemingen teleurgesteld worden bij de aanstelling van nieuwe commercieel verantwoordelijken?
19% binnen een jaar vrijwillig vertrekt?
16% binnen een jaar moet vertrekken?

Als eerste help ik je met het opstellen van het unieke functieprofiel. Hiervoor ontvang je een vragenlijst. Aan de hand van de antwoorden maak ik een eerste concept functieprofiel. Aan de hand van dit concept komen we samen tot een definitieve versie.
Per e-mail ontvang je van mij de inloggegevens. Deze gegevens kun je direct doorsturen naar de kandidaat. De kandidaat kan op elke willekeurige computer met internetaansluiting inloggen in het Testcentrum. De kandidaat zal ongeveer 1,5 uur nodig hebben om alle vragen te beantwoorden. Na afronding ontvang je de rapportage per e-mail.

Nadat we samen het functieprofiel hebben vastgesteld open je de procedure;
Je selecteert de kandidaten aan de hand van hun sollicitatiebrieven en cv?s;
Je nodigt de kandidaten uit voor gesprek;
Je laat de kandidaten 2 uur eerder komen voor het maken van het assessment;
Voor aanvang van elke gesprek ontvang je de rapportage en een voorstel voor interviewvragen over de meest kritische factoren en afwijkingen t.o.v. het functieprofiel;
Online PSA bij disfunctioneren en ontwikkeling

Samen stellen we het functieprofiel op;
Met betrokken personen wordt het doel van de PSA besproken;
De betrokken personen wordt een link met de inloggegevens gemaild;
Het assessment wordt gemaakt;
Rapportage wordt aan opdrachtgever gestuurd;
Samen met de leidinggevende worden de resultaten besproken en (ontwikkel)doelen vastgesteld;





Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

Gerelateerd nieuws in de regio

08-01-2014 - Minimale investering, maximaal rendement voor de detailhande
Meer en betere gesprekken door verkooptraining detailhandel Ongetwijfeld heb jij er ook mee te maken. Winkelbezoekers die steeds minder geneigd zijn het gesprek met jou of je winkelmedewerkers aan

08-01-2014 - Verkooptraining nieuwe stijl?
Verkooptraining in hapklare brokken? Hij roept het al twee jaar: “Je moet je verkooptrainingen opdelen in hapklare brokken. Mensen willen tegenwoordig alleen dat wat zij nodig hebben. Als mensen

08-01-2014 - Bijpraten met Jan-Willem
Voor jou. Waar succes vandaan komt! Alhoewel ik nog maar met week 40 voor dit blog bezig ben realiseer ik me dat het voor iedereen week 51 is. De week voor de Kerstdagen. De laatste dagen is er vee

08-01-2014 - Ondernemerschap is lef!
Noodzaak voor meer dan een ondernemingsplan Onderstaand artikel schreef ik in maart 2013. Sindsdien zijn er in de economie wat lichtpuntjes gekomen, ik heb twee keer in het ziekenhuis mogen liggen




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap