Home / Kantoorartikelen Blog / 4 tips om duurzaam te ondernemen op kantoor

4 tips om duurzaam te ondernemen op kantoor

4 tips om duurzaam te ondernemen op kantoor

Duurzaam ondernemen heeft aandacht voor de optimale balans tussen mensen, de planeet en de bedrijfsbelangen. Natuurlijk hoef je je activiteiten niet meteen integraal overboord te gooien, maar vaak kan je al via enkele eenvoudige ingrepen de druk op het milieu verlichten. Hieronder bespreken we vier onmisbare tips, maar onthoud vooral dat je bij elke keuze telkens wel een duurzaam alternatief hebt.

# 1. Zet in op energiebesparing

De grootste impact op kantoor is vaak het gevolg van energiebesparing. De temperatuur een graadje lager zetten, de toegangsdeur gesloten houden, spaar- of ledlampen en het gebruik van bewegingsmelders en tijdschakelaars helpen vaak al om veel energie te besparen. Maak daarnaast gebruik van Ecofont. Dit is een lettertype dat dankzij het gebruik van kleine gaatjes de letter zodanig aanpast dat er bij het printen geen zichtbaar verschil is, terwijl het inktverbruik wel tot 50% afneemt.

Vervolgens ben je grotendeels afhankelijk van de energieprestaties van je toestellen. Wanneer een toestel aan vervanging toe is, mag het energiegebruik zeker ook deel uitmaken van het beslissingsproces. Heb je een groter budget? Dan kan je ook overwegen om zelf groene stroom op te wekken.

# 2. Gebruik duurzame kantoorartikelen

Niet alleen bij elektrische toestellen maak je de keuze voor milieubewustheid, maar ook bij de andere kantoorartikelen. Denk bijvoorbeeld aan FSC-gecertificeerd printpapier, een mousepad van kurk of aan memoblokken van gerecycled papier. Het klopt wel dat je hiervoor vaak een beroep moet doen op een gespecialiseerde verkoper als Green Premium, maar dat is slechts een kleine moeite. Trek de duurzaamheid ten slotte ook door naar minder zichtbare producten en artikelen en kies bijvoorbeeld voor gerecycled toiletpapier en biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen. Ook tweedehands meubilair is ten slotte een goed idee.

# 3. Digitaliseer bedrijfsprocessen

Minder inkt verbruiken via een energiezuinigere printer is dan wel een eerste stap, maar het is uiteraard nog beter om gewoon minder te printen. Dit kan je doen bedrijfsprocessen te digitaliseren. Verzend facturen bijvoorbeeld digitaal en sla ze op in de cloud. Vraag ook jouw leveranciers om digitale facturen te ontvangen en print ze niet langer zelf af. En als je alsnog print, doe het dan recto verso.

# 4. Zet in op alternatief vervoer

Het nieuwe werken was in het verleden de benjamin van duurzaam ondernemen, mede omdat medewerkers zich dan niet langer met de wagen hoefden te verplaatsen. Daar zijn echter een aantal kanttekeningen bij te maken. In de praktijk zijn we daardoor gelijktijdig verschillende woningen aan het verwarmen (en dat zelden met groene energie), moeten we op twee plaatsen kantoorruimte voorzien en moeten alle kantoorvoorzieningen ook twee maal worden aangeschaft. Zonder afbreuk te willen doen aan de voordelen van het nieuwe werken, is het vanuit duurzaam perspectief beter om toch eerder te focussen op bewustwording. Moedig medewerkers aan om de auto te laten staan en te kiezen voor de bedrijfsfiets, de bus of de trein. En wanneer ze thuis werken, vraag je hen om enkel de kantoorruimte te verwarmen.





4 tips om duurzaam te ondernemen op kantoor

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

25-11-2023 - Flexibele kantoorinrichting: Voordelen en implementatie
In een tijd waarin flexibiliteit de sleutel tot zakelijk succes is, evolueert ook de manier waarop we onze kantoren inrichten. Flexibele kantoorinrichting speelt hierbij een cruciale rol, wa
Lees meer

23-11-2023 - Kantoorartikelen Inkopen: waar moet je op letten?
Wanneer je een kantoorruimte huurt (of koopt) voor je bedrijf, kom je ook voor de taak te staan om kantoorbenodigdheden aan te schaffen, zoals ergonomische stoelen, zit-sta bureaus, garderobekasten en
Lees meer

21-08-2023 - Hoe zorg je voor de juiste sfeer op kantoor?
Hoe je je kantoor inricht, hangt af van veel factoren. Ten eerste is natuurlijk van belang om wat voor soort bedrijf het gaat. Een kapperszaak richt je anders in dan een notariskantoor. In een kappers
Lees meer

08-12-2022 - 3 tips voor een productieve en gezonde werkomgeving
Een goed bureau en een ergonomische bureaustoel: dan is de werkplek wel zo goed als klaar, toch? Nee, dus. Inderdaad, deze meubelen zorgen ervoor dat je in ieder geval in een goede werkhouding kunt we
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap