Home / Persoonlijke ontwikkeling Blog / 3 Redenen Waarom Goede Voornemens Slecht Zijn

3 Redenen Waarom Goede Voornemens Slecht Zijn

(en net zoveel tips hoe je het dan w?l aanpakt!)

Yes! Januari is weer begonnen. En een nieuw jaar betekent voor velen goede voornemens. Want dit is dé tijd bij uitstek om jezelf te vernieuwen, toch?

Hier vind je 3 redenen waarom goede voornemens slecht zijn en zelden werken. En omdat ik ook niet de flauwste ben, geef ik meteen net zoveel tips over hoe je het dan beter wél aanpakt!

3 Redenen Waarom Goede Voornemens Slecht Zijn:

  1. Het grootste probleem met voornemens is de passiviteit ervan. Een voornemen blijft vaak precies dat: een voornemen. Je neemt je iets voor wat je graag zou willen veranderen. Dat is allemaal heel leuk en lief en aardig (en ook precies waar het altijd mee begint: een idee), maar zonder inspanningen gaat het je niets opleveren. En blijft dat voornemen een voornemen. Iets wat je graag zou willen bereiken. Ooit. Op een dag. Het liefst op 1 januari van het nieuwe jaar. Maar als dat niet lukt, tsjah... Dan maar 1 januari van het jaar daarna. Want dan neem je je voor dat het écht gaat lukken, toch?
  2. Voornemens hebben een enorm hoge kans van falen. Waarom? Juist omdat we onszelf geen enkele ruimte geven om te falen. Kunnen we een keertje niet gaan hardlopen, ligt ons goede voornemen al op zijn kop. Toch weer eens een sigaretje gerookt? Nou, dan kun je dat hele stoppen wel vergeten! Een keertje ergens in falen is helemaal niet zo erg. Het hoort erbij, want alles in het leven wat we willen leren gaat met vallen en opstaan. Het probleem met die verrekte voornemens is echter dat we onszelf geen ruimte geven een keertje mens te zijn: alles moet goed gaan, direct goed gaan en alleen maar goed gaan. Dat zijn 3 ingrediënten die, hoe goed ze ook klinken, samen altijd leiden tot mislukking.
  3. Tot slot: ons brein. Hartstikke leuk dat je iets meer wilt gaan doen of juist minder (of er helemaal mee wilt stoppen), maar "meer" of "vaker" zijn vage termen. En wil je juist minderen of stoppen met iets? Onze hersenen kennen het woordje niet niet. Is jouw voornemen bijvoorbeeld niet meer roken/drinken/snoepen? Gefeliciteerd! Onbewust geef je je hersenen een seintje juist MEER te letten op datgene wat je wilt minderen... En krijg je er juist alleen maar meer en meer zin in. Kans van slagen: nihil.

3 Tips Om Het Beter Aan Te Pakken - Vergroot Je Kans Van Slagen!

  1. In plaats van jezelf iets voor te nemen: stel een doel. Maak je doel SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Werk ergens naartoe. In stappen die je makkelijker kunt behalen dan in 1x pats boem! Huppa, en nu meteen goed. Werk ergens naartoe en gebruik actieve taal. Maak van: "Ik wil fitter worden" bijvoorbeeld: "Ik leer 5km hardlopen" of: "Ik val # kilo af". Merk je het verschil? Actief taalgebruik zal je onbewust aanzetten tot meer actie. Neem jezelf dus nooit meer wat voor, maar doe het gewoon!
  2. Geef jezelf tijd om je doel te bereiken en stel tussentijdse meetmomenten in. Faal je een keer? Dat is niet erg! Het belangrijkste is dat je bezig blijft en je doel niet uit het oog verliest. Het hoeft allemaal niet in 1x goed, falen hoort erbij. Echt. Dat is onderdeel van het leerproces. Het is beter om 10x, 100x of zelfs 1.000x te falen en door te gaan dan 1x te falen en het op te geven. Wie wil veranderen, zal er iets voor moeten doen.
  3. Wees concreet. Wat is "vaker hardlopen" voor jou? Hoe zie jij "meer positiviteit" voor je? Als je ergens in wilt slagen, moet je je brein wel een handje helpen door duidelijk te maken wanneer je bent geslaagd. Het maakt het ergens naartoe werken ook leuker, makkelijker en duidelijker. En voor de stoppers onder ons: de truc is niet jezelf iets te ontzeggen. Dan wordt de drang ernaar alleen maar groter. De truc is om jezelf alternatieven te geven. "In plaats van te snoepen, pak ik een stuk fruit/een glas water/loop ik een blokje om." Als je dan aan snoepen denkt, gaat je brein steeds sneller het bruggetje naar het gezondere alternatief. En wordt je doel halen makkelijker.Let wel: roken bijvoorbeeld is een fysieke verslaving. Als je hulp nodig hebt om van een dergelijke verslaving af te komen, dan is het prima dat je daar gebruik van maakt. Wees dus niet te streng voor jezelf, maar blijf realistisch.

Met deze drie tips ga jij van 2020 een succesvoller jaar maken dan ooit tevoren. Meer tips? Kijk eens op www.spijkerscoaching.nl of neem contact met me op.

________________________________________________________________________

Samantha Spijkers is een positivity blogger en Life & Loopbaancoach. Kijk op de website van Spijkers Coaching voor meer informatie over haar, life coaching en artikelen die zij heeft geschreven.





3 Redenen Waarom Goede Voornemens Slecht Zijn

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

20-06-2020 - ASSERTIVITEIT: 3 MYTHES ONTKRACHT
Veel mensen koeseren de wens om assertiever te worden: "nee" leren zeggen, grenzen stellen, voor jezelf opkomen. Maar dat is natuurlijk doodeng, of niet? Alles wat nieuw en onbekend is, kan eng aanv
Lees meer

08-04-2020 - CORONA
"Van iets naars iets moois maken", heb je daar ooit van gehoord? Het is juist nu, in deze waanzinnige, bizarre en ook soms verontrustende tijd meer van toepassing dan ooit. In de afgelopen quarantain
Lees meer

12-03-2020 - EMOTIONEEL VASTZITTEN
De meesten van ons ervaren het wel eens: het gevoel hebben dat je vast zit in je leven. Geen idee hebben (of juist te veel!) wat je wilt gaan doen of hoe nu verder. Herken jij jezelf hierin? Geen noo
Lees meer

20-02-2020 - OVER GEZOND EGOISME
"Als je niet van jezelf houdt, kun je ook niet van een ander houden" is een veelgehoorde tegelwijsheid. Maar net als bij veel tegelwijsheiden zit ook in dit verhaal een kern van waarheid.
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap